به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، عباس آخوندی روز شنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین المللی پل، از پل به عنوان نماد ارتباط میان تمدن ها در ادبیات ایران زمین یاد کرد و گفت: الان نیز هرگاه از گفت گوی میان تمدن ها صحبت می شود از پل به عنوان یک مظهر و نماد اصلی استفاده می کنیم.
وی با بیان اینکه توسعه ملی بدون توسعه زیرساخت های کشور امکان پذیر نیست، اظهار داشت: ایران کشوری پهناور و با یک موقعیت ویژه است که از یک سو به ساحل دریای عمان و خلیج فارس و از سوی دیگر به دریای خزر و کشورهای بسیار مهم آسیای میانه، ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان ارتباط دارد.
آخوندی ادامه داد: موقعیت کشور ما به دلیل ارتباط با دریا و سلسله جبال البرز و زاگرس، ضرورت احداث پل های بزرگ و تونل ها بسیار عظیم و اجرای سازه های دریایی را ناگزیر کرده است.
وزیر راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه نزدیک به یکصد سال از ورود ایران به دنیای مدرن می گذرد، یادآور شد: آمدن خط آهن به ایران و احداث جاده ها و نهایتا ورود وسایل موتوری به کشور آغاز دوران مدرن در ایران محسوب می شود و الان به لحاظ توسعه و اجرای طرح های عمرانی بزرگ از ظرفیت های خوبی برخوردار هستیم.
وی آمار پل های بزرگ و کوچک موجود در کشور را بیش از 360 هزار دهنه ذکر کرد و گفت: ارزش پل های موجود در کشور با طول هزار و 500 هزار کیلومتر بیش از 30 هزار میلیارد تومان است که رقم بسیار بزرگی به شمار می آید و این به غیر از بیش از 26 هزار و 500 پلی است که بر روی خطوط آهن احداث شده است.
آخوندی به وجود 210 هزار کیلومتر جاده اعم از روستایی و آزاد راه در کشور اشاره و اضافه کرد: ارزش این جاده ها به 200 هزار میلیارد تومان می رسد که این حجم سرمایه گذاری طی یکصد سال گذشته صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی در عین حال خاطرنشان کرد: اما اگر از لحاظ کارایی و بهره وری به این حجم سرمایه گذاری در حوزه راه نگاه شود جای تامل و باز اندیشی فراوان دارد.
وی ادامه داد: میزان تراکم نفر در کیلومتر مربع در ایران به صورت میانگین حدود 48 نفر در هر کیلومتر مربع با احتساب تمام کویرها و کوهستان ها است ولی در منطقه ساحل دریای عمان که باید بیشترین منبع خلق ثروت برای ما باشد این آمار به 4.8 نفر در کیلومتر مربع می رسد.
آخوندی تاکید کرد: این آمارها نشان می دهد که علیرغم ایجاد زیرساخت های حمل و نقل، مخابرات و خدمات صنعتی در کشور عملا به سمت تعادل به پیش نرفته ایم و بهره وری از منابع و ثروت ملی جای باز اندیشی فراوان دارد.
وی ایجاد رفاه مدام برای ملت ایران را اصلی ترین هدف اجرای اقدامات زیربنایی توسط دولت ذکر کرد و گفت: اگر نتیجه این اقدامات منجر به تمرکز بیش از حد در یک کانون مانند پایتخت و چند کلان شهر بزرگ کشور و بقیه کشور خالی شود نشان می دهد که یک جای کار ما دارای اشکال است.
وزیر راه و شهرسازی در تشریح دلایل تمرکز بیش از حد منابع در برخی از مناطق کشور، اظهار داشت: یکی از این دلایل موضوع یکپارچگی، همبستگی و پیوستگی است و ما طی سالهای مختلف اقدامات گسسته و ناپیوسته ای در کشور انجام داده ایم و با وجود آنکه در یک نقطه سرمایه گذاری های چند صد میلیاردی ریالی انجام داده ایم ولی سرجمع آنها منجر به خلق ارزش افزوده نشده است.
آخوندی بر ضرورت توجه به موضوع یکپارچگی در حمل و نقل و توسعه ملی، توسعه شهری و کاربری اراضی ملی تاکید کرد و افزود: ما باید شقوق مختلف حمل و نقل اعم از دریایی، ریلی و هوایی را به صورت یکپارچه به پیش ببریم.
وی تصریح کرد: این تصور اشتباه است که حمل و نقل درون و برون شهری هویت های مستقل از یکدیگر دارند و جدا از هم کار می کنند و شاید یکی دیگر از دلایل ناکارآمدی ما در این حوزه باشد.
آخوندی با بیان اینکه با وجود اینکه به وحدت ملی به شدت علاقه مند هستیم ولی نظام مدیریت ما کاملا بخشی بوده است، افزود: این مرزهایی که سازمانهای دولتی به کار می برند از دیدگاه شهروندان اصلا وجود ندارد و معنی خاصی برای آنها متصور نیستند.
وی از انقلاب فناوری ارتباطات و اطلاعات و پیشرفت روزافزون مخابرات به عنوان یکی از پتانسیل های منحصر به فرد برای تقویت یکپارچگی در شهرها یاد کرد.
آخوندی به برگزاری کنفرانس اقتصاد ایران در هفته های اخیر اشاره کرد و گفت: ما در دهه هایی شاهد رشد میانگین 10 درصدی برای اقتصاد ایران بودیم که تا حدود سالهای 1354 و 55 ادامه داشت ولی از این تاریخ به بعد رشد اقتصادی ایران دچار روند نزولی شد تا اینکه در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی رشد منفی را تجربه کردیم و پس از جنگ نیز با فراز و نشیب های مختلف میانگین رشد اقتصادی کشور حدود 3 درصد بوده است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دستیابی به رشد اقتصادی حدود 8 درصدی در سند چشم انداز و اسناد توسعه کشور هدفگذاری شده که رسیدن به این رشد در شرایطی که انباشت سرمایه زیادی در کشور وجود دارد کار بسیار دشواری است.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به رشد 8 درصد نیازمند حجم سرمایه گذاری بسیار بالا و نظام بهره وری و کارآیی بسیار قوی هستیم.
آخوندی به عنوان نمونه حجم سرمایه گذاری مورد نیاز در حوزه توسعه حمل و نقل جاده ای ایران را حدود 100 هزار میلیارد تومان دکر کرد و افزود: ما 10 کریدور اصلی توسعه راه های ایران را تعریف کرده ایم که برای تکمیل آنها حدود 100 هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم و این در حالی است کل بودجه ما در سال حدود 5 هزار میلیارد تومان است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با بودجه عمومی و دولتی نمی توانیم نیازهای اقتصادی خود را تامین مالی کنیم و باید با استفاده از اندیشه های برتر و نو از اقتصاد غیر دولتی و جهانی بهره مند شویم.
آخوندی ایجاد اجماع در ایران را یکی از نیازهای اصلی کشور نام برد و گفت: ما شوربختانه در سالهای پر پولی، پول هایمان را صرف هزینه ها به اصطلاح 'خرج عطینا' کرده ایم و درآمدهای چندصد میلیارد دلاری خود را به جای خرج امور زیربنایی، صرف کارهای مردم پسند کرده ایم.
وی با ابراز تاسف از اینکه سنت اقتصادی ایران طی چند دوره تاریخی این اشتباه را تکرار کرده است، اظهار داشت: سالهای پر پولی ما همواره با بیشترین کسری بودجه و یا بدترین تحصیص بودجه روبرو بوده که نمونه آن در 8 سال گذشته شاهد بودیم.
آخوندی با تاکید بر نقش نخبگان جامعه در ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد جهان، از آنها خواست تا راهکارها و اندیشه های جدید خود را به منظور این هدف در اختیار دولتمردان قرار دهند.
وزیر راه و شهرسازی، حفظ و نگهداری از سرمایه های موجود را از اهداف و اولویت های این وزارتخانه برشمرد و یادآور شد: در کنار این امر باید به کاهش قیمت تمام شده و افزایش عمر مفید سازه ها و زیربناهای حمل و نقل از طریق استفاده از فناوریهای جدید و فنون مهندسی توجه ویژه داشته باشیم.
آخوندی آمار پل های بزرگ در دست احداث در سراسر کشور را بیش از 60 دهنه پل ذکر کرد و گفت: علاوه بر استحکام و بهره وری، بحث معماری نیز از مقوله های مورد نظر ما است و معتقدیم پل به عنوان نماد ارتباط تمدنی باید دارای غایت زیبایی و خوشایندی باشد.
چهارمین کنفرانس بین المللی پل به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حضور محققان و استادان دانشگاه های داخل و خارج کشور از صبح امروز چهارم بهمن ماه گشایش یافته و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.