به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، سید محمود مانی درارتباط با تولید این نوع ورقهاي فولادي در فولاد مبارکه اظهار داشت: بدنبال راه اندازی واحد گاززدايي از نوع RH-TOP در ناحيه فولادسازي و ريختهگري فولاد مبارکه و امکانپذیر شدن تولید فولادهای با کربن پایین، پس از انجام بررسیهای لازم ، و تهیه یک روش فرآیندی مشتمل بر رعایت پارامترهای فرآیندی در کورههای پیشگرم، نورد مقدماتی و نورد نهایی، برای اولین بار تولید ورق گرم IF در نورد گرم مطابق با شرایط کیفی و پارامترهای دمایی مورد نظر صورت پذیرفت.
وي با اشاره به کاربرد اين قبيل ورقها افزود: فولاد IFاز فولادهای فوق کششی میباشد که با توجه به خاصیت فرم پذیری بالای آن (High Formable)، برای مصارفی نظیر کشش عمیق (Deep Drawing) و عمدتاً در صنایع خودروسازی کاربرد دارد. این نوع فولاد با توجه به خواصی ویژه در استحکام نهایی کششی (UTS) و تسلیم (Yield point) و میزان کربن فوق العاده پائین،بعنوان یک محصول ویژه می باشد که شرایط مخصوص به خود را برای تولید ورق گرم نیاز دارد.
ايشان در ادامه به نحوه و شرايط توليد ورق گرم Ifتصريح کرد: یکی از مهمترین پارامترهایی که در نورد گرم برای تولید این نوع ورق فولادي برای دستیابی به خواص مکانیکی و کیفیت مطلوب مد نظر است، رعایت دمای نورد نهایی (Finishing Temperature) در محدوده بالای 900 در جه سانتی گراد (FT=920 C) است که برای تأمین آن نیاز به طراحی و اجرای شرایط خاص فرآیندی در قسمتهای مختلف در نورد گرم می باشد. دمای کلاف پیچی این فولاد نیز از جمله پارامترهای مؤثر درتأمین خواص مکانیکی می باشد که در محدوده CT~700 C باید باشد.
وی در ادامه از همکاری کارکنان نواحي فولادسازی، نورد گرم، MPT و PPC که در ارتباط با کسب این موفقیت همکاری نمودند، تشکر كرد.