گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با اخبار متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
برای سن ما کمتر فیلمنامه نوشته میشود
ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران درباره آثاری که تاکنون در سی و سومین جشنواره فیلم فجر دیده است اظهار داشت: قضیه فیلم دیدن ما کمی مشکلساز است. من ده سالی عضو هیئت داوران خانه سینما بودم و برای داوری آثار یک ماه الی یک ماه و نیم وقت میگذاشتم و فیلمها را میدیدم.
وی با اشاره به مقوله جذب مخاطب در آثار سینمایی چندین سال اخیر تاکید کرد: شکل همه چیز تغییر پیدا کرده است. برخی اوقات قصه های خوبی میبینیم اما در پایان متوجه میشویم که فیلمساز نتوانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و بین زمین و هوا مانده است. چندین سال است که مشکل قصه داشتیم و به همین دلیل بین 60 یا 70 فیلمی که در طول سال ساخته میشود تنها 3 یا 4 فیلم قابل دیدن و بحث است.
بازیگر فیلم رخ دیوانه با اشاره به فضای امید در بین آثار سینما ادامه داد: امید تحت هر شرایطی وجود دارد و به دورههای قبل و جدید مدیریتی ارتباطی ندارد، درخت هم که میکاریم امید داریم که ثمره آن را مبینیم، امید از واجبات زندگی بشر است و همه امید داریم که همه چیز خوب باشد.
ثریا قاسمی در توصیهای خطاب به جوانان سینما عنوان کرد: جوانان توجه داشته باشند که وارد عرصه بسیار سختی شدهاند و اگر این عرصه را بشناسند با دقت بیشتری وارد خواهند شد. ورود به عرصه هنر از همه نوع آن مشکل است و خیلی چیزها به غیر از دانش و تجربه لازم است علاوه بر اینکه صبر را باید مورد توجه قرار بگیرند.
وی با اشاره به گزیدهکاری خود در عرصه سینما خاطرنشان کرد: علت گزیده کار کردن من در سینما به ضعف فیلمنامه و قصه بر میگردد و دیگر اینکه برای افرادی در سن ما کمتر قصه نوشته میشود.
از سینمای اجتماعی فاصله گرفتیم
اسماعیل عفیفه گفت:تا مدتی پیش تهیه کنندگی مجموعه «شهرزاد» را به عهده داشتم که فعلا با این پروژه همکاری نمیکنم. منتظریم تا جا به جاییهای فعلی در سازمان صدا و سیما انجام شود و بعد از آن کار جدیدی را شروع کنیم.
تهیهکننده سریال «میوه ممنوعه» افزود: تا به حال از فیلم «کوچه بی نام» که به تازگی آن را تماشا کردم بسیار خوشم آمده است. آن هم به این دلیل که قصه اجتماعی و سر راستی دارد. هم چنین شخصیت هایش کاملا باور پذیر درآمده بود.ضمن اینکه متاسفانه تعدادی از فیلمهای خوب را نیز ندیدم.
وی درباره کیفیت فیلمهای جشنواره گفت: در حال حاضر جشنواره از سینمای اجتماعی فاصله گرفته است و این موضوع اصلا خوب نیست.همیشه سینمای ما وجه غلیظ و پررنگ اجتماعی داشت که اینها جای خود را به وجوه دیگر از جمله یک سری فانتزیها داده است که به شخصه آنها را دوست ندارم.
عفیفه در این باره ادامه داد: منظورم از فانتزیها این است که در بسیاری از آثار شخصیتهای غیرقابل باور زیادی را میبینیم که بیشتر فضای تخیلی را دارند و برای مخاطبان باورپذیر نیستند.
وی درباره سیاه نمایی در سینمای ایران گفت: من اصلا این واژه را متوجه نمی شوم و همه اینها به توانایی نویسنده و کارگردان بستگی دارد. مردم ایران سینمای اجتماعی را دوست دارند و این موضوع در استقبالشان از بسیاری فیلم های اجتماعی ثابت شده است و اغلب دغدغه هایشان را در این آثار دیده اند.
او در پایان گفت: فیلمهایی که تا به حال دیدهام، بدین شکل نبوده که تلخ باشد و نا امیدی را تزریق کند. بد نیست در اینجا به فیلم «کوچه بی نام» اشاره کنم که به همه چیز امیدوارانه نگاه میکند.
پست سازمانی جدید برای خواهرزاده خاتمی انتخاب شد
بنیاد سینمایی فارابی یکی از سازمان های زیرمجموعه سازمان سینمایی به شمار میآید که از اهمیت خاصی برخوردار است. از دو سال گذشته رئیس سازمان سینمایی تصمیم به کوچکسازی و چابکسازی سازمان سینمایی کشور گرفت و صحبت از تغییر و تحولات در این نهاد مهم به میان آمد.
برای کوچک سازی این بنیاد ابتدا حمایت از فیلم های اول را از این بنیاد فارابی که دارای شوراهای تخصصی بود، گرفته شد و به عهده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گذاشته شد اما سید محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش در دی ماه اعلام کرد: «از ابتدای سال 94 تولید فیلمهای اول به بنیاد فارابی سپرده میشود و بنیاد فارابی متولی تولید مجموعه آثار داستانی در حوزه سینمای اکران و نمایش خانگی خواهد شد. سیاست سازمان سینمایی تمرکز تولیدات داستانی در بنیاد فارابی و تمرکز فیلمهای مستند و انیمیشن در مرکز گسترش است.»
با این تصمیم رئیس سازمان سینمایی و اعلام مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درمییابیم بنیاد سینمایی فارابی باز هم در روند تولید سینمای ایران تاثیرگذار خواهد بود و نقش این بنیاد در هدایت و حمایت از فیلمسازانی که قرار است وارد سینمای حرفهای شوند پررنگ تر خواهد بود. حمایتی که اگر به درستی صورت نگیرد ممکن است شاهد تولد فیلمسازانی باشیم که توجهشان به جشنواره های غربی و دست مدیران و سیاستگذاران آن جشنواره ها خواهد بود.
مدیریت بنیاد سینمایی فارابی از اهمیت خاصی برخوردار است، اما گویا رئیس سازمان سینمایی قصد دارد «علی رضا تابش» را به این سمت مهم بگمارد. این خبر نشان از آن دارد که اصلاح طلبان به صورت مستقیم و علنی به سراغ حوزه سینما آمدهاند و اصلاح طلبان افراطی قصد دارند در این عرصه قدم بگذارند.
جالب اینجاست که در سوابق کاری تابش هم کمترین میزان تناسب با تصدی پست مدیرعاملی فارابی دیده نمیشود. وی دورهای مدیر کل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بوده و آخرین سمت وی مدیر هماهنگی امور یادمانهای روسای جمهور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی(!) بوده است. تابش همچنین مشاوره رییس موزه ملی قرآن کریم و نیز مشاوره رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران را در کارنامه خود دارد.
با این توضیح مشخص نیست که علت واقعی انتخاب وی غیر از مقاصد سیاسی و رانت شخصی چه بوده و افزایش گمانهزنی در انتخاب علیرضا تابش نگرانیهای عمیقی را در میان طیفهای مختلف سینماگران به همراه داشته است.
سینمای ایران نحیف است و تاب و توان فشارهای سیاسی را ندارد. بهتر است مدیران فرهنگی کشور بیش از آنکه به فکر سمتی برای تابش خواهرزاده محمد خاتمی باشند به فکر سینمای ایران که با همت و تلاش فیلمسازان این عرصه توانسته است نام و نشانی در جهان فراهم آورد، باشند. مدیران فرهنگی نباید با سیاستهای غلط و انتصابهای بدون پشتوانه سینما را عرصه تاخت و تاز سیاسیون کنند.
«چاقی»، «تگرگ و آفتاب» و «نزدیکتر» مهمان دهمین شب محفل سینما انقلاب
روز دهم محفل سینما انقلاب دکتر بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هماندیشی به سخنرانی خواهد پرداخت.
ابوالفضل باقری دبیر اجرایی هم اندیشی با اعلام برنامه های روز دهم این محفل گفت: نخستین فیلم امروز " چاقی " به کارگردانی راما قویدل است که مطابق معمول ساعت 14 پخش خواهد شد و سپس از ساعت 15 و 45 دقیقه تا ساعت 16و سی دقیقه با حضور اساتید حوزههای مختلف علوم انسانی فیلم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: سخنران ویژه روز دهم محفل ما دکتر حسن بنیانیان رئیس اسبق حوزه هنری و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که صحبت هایش را با عنوان " تحول رسانه و سینما از منظر اندیشه های راهبردی امام خمینی و امام خامنهای " در محفل سینما انقلاب تا زمان اذان مغرب ادامه خواهد داد.
باقری ادامه داد: دومین فیلم امروز " تگرگ و آفتاب " به کارگردانی رضا کریمی است که پس از اقامه نماز مغرب و عشا در ساعت 18 و سی دقیقه ارائه خواهد شد و سپس به مدت 45 دقیقه حلقههای تحلیل و بررسی فیلم را تشکیل میدهیم.
دبیر اجرایی چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب پایان بخش برنامه های روز دهم را نمایش فیلم " نزدیکتر " به کارگردانی مصطفی احمدی عنوان کرد که از ساعت 21 و سی دقیقه تا ساعت 23 به نمایش در خواهد آمد.
لازم به یادآوری است ورود به برنامههای سینما انقلاب که در تالار سوره حوزه هنری برگزار میشوند، نیاز به تحویل بلیطهای از قبل تهیه شده و عضویت در حلقههای تخصصی مجموعه دارد، لذا امکان حضور بدون هماهنگی قبلی در برنامهها وجود ندارد، علاقه مندان میتوانند با مراجعه به سایت جنبش رسانه انقلاب به آدرس www.cinemaenghelab.ir نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کنند.
«محمد رسول الله» فیلمی عظیم با رویکرد دینی است
مجید شاهحسینی یکی از مدیران اسبق فارابی و کارشناس سینما درباره فیلم «محمد رسول الله» گفت: طیبالله! زحمت کشیدند. امیدواریم خداوند به نیت سازندگانش برکت بدهد.
وی در پاسخ به این سوال که همکاری هنرمندان ایرانی و خارجی را چگونه ارزیابی میکنید گفت: سینمای آینده همین سینما و جنسی از فیلم محمد رسول الله است. کشور ایران کشور بزرگی است، ملت ایران ملت بزرگواری است اگر بخواهیم در این عرصه دیده شویم، چارهای نداریم که فیلم عظیم بسازیم. خوشبختانه فیلمی که امروز دیدیم مصداق فیلم خوب و بزرگ سینمایی بود که با رویکرد دینی ساخته شده است.
این مدرس سینما ادامه داد: سینمای کوچکی که در لایههایی از بدنه هنری کشور پذیرفته شده که به عنوان سینمای آپارتمانی، کافیشاپی یا ضدقصه و پست مدرن که امسال در جشنواره فجر شاهد آن هستیم به نظر می رسد در دنیای امروز طرفدار ندارد، شاید برخی از جشنوارههای خارجی برای برخی فیلمها کف بزنند اما مخاطب نخواهد داشت.
وی در خاتمه گفت: زمانی بیگپروداکشن ساختن فیلم با موضوع دینی در این سینما اتهام بود، بنده خودم یکی از متهمین بودم اما خوشحالم میبینم ساخت فیلم دینی یا پروداکشن عظیم ادامه دارد.