به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ حدود سه هفته از آغاز تحویل خودروی سواری دنا میگذرد و از همان اوایل کار موضوع قیمتگذاری این خودرو به محلی برای اختلاف ایران خودرو و شورای رقابت تبدیل شد چرا که ایران خودرو قیمت 48 میلیون را مدنظر داشت اما شورای رقابت قیمت دنا را به 41 میلیون و 900 هزار تومان تعدیل کرد.
در آن زمان یعنی 13 دی ماه سال جاری رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت نهایی خودروی دنا ۴۲ میلیون تومان است، گفت: به شرکت ایران خودرو توصیه میکنم از این هفته تحویل این خودرو را به مشتریان آغاز کند.
وی تاکید کرد: هنوز ممانعتی از سوی ایران خودرو برای عدم رعایت مصوبه شورا به وجود نیامده، اما کلاً اگر تمایلی به اجرای مصوبات شورای رقابت نداشته باشند ما از ابزارهای خاص برای اجرای مصوبات خود استفاده میکنیم.
همین موضوع سبب شد تا ایرانخودرو اعلام کند پس از اتمام واگذاری خودروهای پیش فروش شده دیگر دنا را برای بازار داخلی تولید نکرده و تنها اهداف صادراتی این محصول را دنبال میکند.
بر این اساس هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو در گفتگویی به این سؤال که با قطعی شدن قیمت دنا چه برنامهای برای تحویل این خودرو به خریداران دارید؟ پاسخ داد: پس از بررسیهای لازم به این نتیجه رسیدیم که عرضه این خودرو در داخل صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل دنا تنها در برنامه صادرات ایران خودرو قرار گرفت.
این سخنان یکه زارع واکنش رضا شیوا، رئیس شورای رقابت را به همراه داشت. وی در گفتگو با یکی از خبرگزاریها با اشاره به اینکه این روزها در بازار خرید و فروش دنا دلالبازیهای زیادی در حال اتفاق است، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید مجوز صادرات دنا را صادر کند، زیرا هنوز بازار داخلی در این خودرو اشباع نشده و باید مانع دلالبازی در بازار شد. رئیس شورای رقابت بر لزوم فروش دنا از سوی ایرانخودرو تاکید کرد و گفت: این شرکت نباید فقط به تحویل دناهای پیشفروش شده در ماههای تیر و مرداد به مشتریان کفایت کند.
تمامی این اختلافات و اظهارنظرها در شرایطی به اوج خود میرسید که بعد از مدتها پای دلالان به بازار خودرو باز شده است و خودروی دنا شناور بر بازار دلالی پلههای افزایش قیمت در بازار آزاد را به سرعت بالا میرود چرا که در حال حاضر حوالههای فروش این خودرو در بازار آزاد با قیمتی بیش از 50 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
همچنین این اختلاف قیمت هشت میلیون تومانی سبب شد تا بسیاری از افرادی که حوالههای پیشفروش این خودرو را دارند ترغیب به فروش حوالهها در بازار آزاد برای کسب سودی جالب توجه شوند.
آمار ایران خودرو حاکی از آن است که این شرکت تاکنون ۱۰هزار دنا پیشفروش کرده و از دو هفته پیش تاکنون بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه دنا نیز به مشتریان تحویل داده است.
نکنه جالب توجه این است که طبق ارزیابیهای سنجش قیمت این خودرو که از سوی شرکت ایرانخودرو در کشورهای آذربایجان، عمان و عراق صورت گرفته است، دنا بین ۱۳ تا ۱۷هزار دلار قیمتگذاری شده که قیمت آن معادل حدود ۴۹میلیون تومان است و طبیعتا داغ کردن بازار صادرات این خودرو با توجه به این اختلاف قیمت 7 میلیون تومانی به سود شرکت ایران خودرو خواهد بود.
این رنج قیمت خیلی بازه
حدود 10 الی 14 میلیون تومان اختلاف سر و ته این بازه است!
این کارو تو ساده ترین مراکز تیونینگ دنیا انجام میدن. آیا این کم لیاقتی نیست.