به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، داود کشاورزیان عصر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیران کل سابق و کنونی راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که پس از ادغام وزارتخانههای راه و مسکن کار در این وزارتخانه بسیار مشکل شده است، اظهار کرد: مدیران کل و مسئولان باید در کمیسیونهای مختلف حضور پیدا کنند که به همین دلیل لازم است مدیران کل راه و شهرسازی در همه ابعاد به خصوص در زمینه راه مدیرانی قوی و توانمند باشند.
این معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این که در کل کشور 84 تا 85 هزار کیلومتر راه غیر روستایی داریم که شامل راه اصلی و بزرگراه و آزادراه است، اظهار کرد: 35 هزار کیلومتر از این راهها راه شریانی هستند.
وی با تعریفی از راههای شریانی گفت: راه شریانی شامل راههایی است که استانها را به هم متصل میکنند و مراکز استانها از این طریق به هم پیوند داده میشوند و یا این که مسیر منتهی به مرزهای کشور و مسیر ترانزیتی باشد.
کشاورزیان در ادامه اظهارات خود قبل از دولت یازدهم میزان راههای شریانی کمتر بود به این طریق که تجدید نظری در راهها توسط دولت صورت گرفت برخی و تبدیل به راههای شریانی شدند.
رئیس سازمان راهداری کشور افزود: راههای غیر شریانی 50 هزار کیلومتر هستند که عمدتا شامل راههای فرعی بوده و همچنین 115 هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که باید نگهداری آنها از طریق اعتبارات استانی انجام شود که این موضوع کار را برای نگهداری از محورها در کشور سخت کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به رشد قیمت مشتقات نفتی از جمله قیر و اثرگذاری آن بر ساخت و نگهداری و توسعه راهها اشاره کرد و گفت: قیمت قیر از تنی 220 تومان به یک میلیون و 500 هزار تومان رسید که به معنی افزایش قیمت 6 هزار برابری آن بود در حالی که در 20 سال گذشته قیمت بنزین از لیتری 40 تومان به هزار تومان رسیده و شاید افزایش 30 برابری را تنها داشتهایم.
کشاورزیان تصریح کرد: اصولا به این دلیل استانها توان نگهداری راههای غیر شریانی را نداشته و بودجههای استانی جوابگو نیست و راهحلی هم برای آن پیدا نکردهایم.
وی با بیان اینکه با همکاری دولت و مجلس در خصوص راههای شریانی در سال گذشته رشد 100 درصدی بودجه داشتیم گفت: در اعتبارات تقریبا همه استانها عملکرد آنها بیش از 100 درصد بود.
معاون راهداری وزیر راه و شهرسازی به افزایش اعتبارات در سال گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: در سال 92 شاید اعتبارات ما در حد هزار و 200 تا 300 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 93 به بیش از دو هزار و 500 میلیارد تومان رسید.
کشاورزیان افزود: خوشبختانه در سال 94 یکی دو ردیف جدید برای راههای شریانی تعریف کردند که امیدواریم اجرایی شوند که یکی بحث 20 درصد عوارض گازوئیل و سایر برنامههای دیگر بود که حدود 680 میلیارد تومان تأمین مالی خواهیم شد.
وی با قدردانی از کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در خصوص توجه به تجهیز راهدارخانهها، عنوان کرد: به همین منظور 500 میلیارد تومان برای سال جدید بودجه و اعتبارات تصویب شده است.
این مسئول در پایان اظهار امیدواری کرد: شرایط تحقق بودجه هم خوب باشد و تحقق 100 درصدی داشته باشد تا بتوانیم نسبت به سال 93 عملکرد بهتری داشته باشیم