به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» سید حسن موسوی نژاد مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در نشست خبری که همزمان با راه اندازی قطار زندگی در یکی از واگن های آن با حضور خبرنگاران برگزار شد اشاره ای به سهم حمل و نقل 75 درصدی در حوزه جاده داشت و گفت: از این میزان هم حمل و نقل عمومی و هم شخصی را پوشش می دهد و نزدیک به 4 تا 5 درصد حمل و نقل مربوط به هوایی و کمتر از سه درصد مربوط به ریلی می شود.
وی عنوان کرد: در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته به این نتیجه می رسیم که ظرفیت حمل و نقل ریلی می تواند تا 10 درصد ارتقا یابد.
او افزود: در جاده سرعت به انتها رسیده و سال هاست که با افزایش سرعت مواجه نیستیم و حتی در توسعه اتوبان ها و خودروهای جدید نیز مشاهده می کنیم که سقف سرعت نهایتا 130 تا 140 کیلومتر بر ساعت است.
موسوی نژاد با بیان اینکه در حمل و نقل ریلی سالانه بین 10 تا 15 کیلومتر بر سرعت افزوده می شود ، ابراز کرد: برخی قطارها در حوزه ریلی و به شکل آزمایشی تا 500 کیلومتر بر ساعت و بر بخش عملیاتی تا 400 کیلومتر سرعت دارند و مرتب بر رنج آنها افزوده می شود.
او خاطرنشان کرد: بنابراین سهم حمل و نقل با توجه به اینکه مرتب توسعه می یابد باید داخل کشور کار جدی در این زمینه داشته باشیم که به عنوان مثال پروژه تهران – اصفهان در این راستا آغاز به کار کرده که به نوعی آرزوی دیرینه حمل و نقل ریلی نیز بوده و امیدواریم طی سال های آتی در بخش پروژه های قطار سریع السیر به نتیجه برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قطارهای پرسرعت نداریم و میانگین قطارهای جاری زیر 100 کیلومتر است.
موسوی نژاد با اشاره به اینکه در شرکت رجا طی سال گذشته تلاش کردیم که نظر مسافران را درباره حمل و نقل ریلی جمع آوری کنیم گفت: قطار زندگی که اکنون شما خبرنگاران مسافران آن هستید تلاش ما در راستای جلب رضایت مسافران بوده و با امکانات موجود توانسته ایم حداقل نیازها را در این قالب بگنجانیم.
وی افزود: فروش بلیت قطار زندگی از شنبه (فردا) آغاز شود و امیدواریم که توانسته باشیم بخشی از نیازهای مردم با این قطار برآورده کنیم.
وی در بخش سوال و پرسش با خبرنگاران درباره برنامه نوسازی واگن های امسال در شرکت رجا گفت: امیدواریم امسال 55 واگن نوسازی و نزدیک به 150 واگن بازسازی شده که در حد نو است به مجموع قطارهای رجا اضافه شود و بخشی از این کار در خود رجا ، بخشی در واگن پارس و بخشی در ایریکو صورت می گیرد. البته امیدواریم که شرکت طلوع سبز نیز بازسازی را با ما شروع کند.
او در ارتباط با سهم رجا در حمل و نقل ریلی گفت: حدود 70 درصد حمل و نقل های ریلی توسط رجا صورت می گیرد که امیدواریم سایر شرکت ها نیز افزایش ظرفیت بدهند.
موسوی نژاد گفت: ما اگر در همین سهم نیز باقی بمانیم کفایت می کند اما امیدواریم که سهم کل بخش، حدود 2 برابر افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای زیرسازی خطوط بخصوص خط ریلی مشهد که یکی از قدیمی ترین مسیرها به شمار می رود، دارید؟، گفت: طراحی این مسیر برای سرعت های 160 تا 200 کیلومتر بر ساعت است که با اصلاحاتی می توان به ماکزیمم سرعت رسید اما باید دانست که این خط خیلی هم قدیمی نیست.
وی افزود: از احداث خط دوم کمتر از 15 سال می گذرد و هر دو خط بازسازی شده اند و قابلیت بهره برداری تا 160 کیلومتر بر ساعت را هم دارد که در آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
موسوی نژاد خاطر نشان کرد: در قرارداد افزایش سرعت با برقی کردن مسیر تهران مشهد هم این خط سرعتش به 200 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. این را هم باید گفت که سال گذشته سوزن های این خط چوبی بود که به تراورسی بتنی تغییر یافت و محدودیت روی سوزن نیز از 60 به 120 کیلومتر بر ساعت رسید.
او در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران در سرعت قطار نسبت به کشورهای منطقه چگونه است و سرانجام ریل ملی به کجا رسید؟ گفت: بیشترین ریل را در کشورهای منطقه به جز آسیای میانه داریم اما در زمینه قطار پرسرعت، قطار آنکارا-ترکیه به عنوان نزدیک ترین کشور به ما سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دارد.
وی گفت: این کشور از ما جلوتر است اما سابقه کمتری در ریل دارد؛ پروژه های در دست احداث قطارهای سریع نیز تهران – اصفهان و در عربستان قطار بین مکه و مدینه را داریم. در عراق هم درباره خط نجف-کربلا یکسری مذاکرات شکل گرفته است.
مدیرعامل رجا تاکید کرد: بحث ریل ملی مربوط به راه آهن می شود و ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه در این زمینه شروع به کار کرده اند و نمونه را هم ساخته و منتظر تست هستند تا بعد از این مرحله به بهره برداری برسد.
موسوی نژاد میانگین عمر ناوگان ریلی را 32 سال دانست و ابراز کرد: واگن ها هر 15 سال یکبار می توانند بازسازی شوند و معمولا هزینه بازسازی یک سوم ساخت واگن است ولی این را هم باید دانست که هر واگنی قابلیت بازسازی ندارد به این معنا که اگر دو بار بازسازی شود، بار سوم بازسازی مختصری شده و باید از رده خارج شود. هزینه واگن نو بستگی به مشخصات و کشور سازنده از یک تا 1.5 میلیون یورو است و قیمت ساخت داخل هم چیزی در همین حدود می شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء درباره برنامه نوسازی دیگر خطوط نیز ابراز امیدواری کرد تا دو ماه دیگر، دومین رام مسیر مشهد راه اندازی شود زیرا در حال حاضر یک روز در میان قطار در این مسیر تردد می کند و با این کار هر روز در این مسیر قطار خواهیم داشت. قطعا مسیرهای دیگر را با نتیجه گیری از این خط تصمیم گیری می کنیم که گمان می کنم اگر برنامه ای در این زمینه داشته باشیم مربوط به شیراز و برای تابستان باشد.
موسوی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تجهیزات و آپشن های قطار زندگی به جز قسمت رستوران و سلف هیچ تفاوتی با دیگر قطارها نظیر سبز و سیمرغ ندارد و با این حساب مسافری که بخواهد 150 هزار تومان پول بلیت قطار زندگی را بدهد با کمی خرج بیشتر سوار هواپیما می شود، آیا این موضوع را قبول دارید؟، گفت: کسانیکه قطار سوار باشند شاهد تفاوت ها خواهند شد؛ صحبت های شما را قبول دارم اما عمر قطارهای سبز و سیمرغ حدود 40 سال است و با دو بار بازسازی به این وضعیت رسیده اند و تولید برق آنها توسط ژنراتور سر محور صورت می گیرد.
وی افزود: در سبز و سیمرغ سیستم تهویه هنگام توقف با راندمان پایین کار می کند و در حال حرکت هم حداقل سرویس را دارد؛ سرویس بهداشتی این قطارها به شکل باز است در حالیکه سیستم قطار زندگی بسته است و به محیط زیست لطمه ای نمی زند.
او خاطر نشان کرد: صندلی و دیگر مشخصات هم کیفیت بالاتری به نسبت قبل دارد و حتی 36 کانال دیجیتال تلویزیون را پوشش می دهد.
وی خطاب به تسنیم گفت: حتما بلیت هواپیمایی که 160 تا 170 هزار تومان خریداری می شود کمترین پذیرایی را خواهد داشت اما زمانیکه قطار زندگی در نوروز امسال به شکل آزمایشی استارت خورد، رئیس قطار می گفت که برای اولین بار بود که مسافران از زمان رسیدن سوال نمی کردند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه دلیلی اینکه علی رغم خصوصی شدن شرکت حمل و نقل ریلی رجا، سال گذشته شاهد حضور عنوان آن در لیست خصوصی سازی ها بودیم چه بود؟ آیا این نشانه ای از واپس گیری واگذاری رجا نیست؟ گفت: مالک رجا سازمان تأمین اجتماعی است و 100 درصد سهام آن طبق مصوبه 88/12/26 بابت رد دیون واگذار شده است.
وی عنوان کرد: در آن زمان 18 شرکت به ارزش 2 هزار و 200 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی واگذار شد اما چون قیمت گذاری طول کشیده شد سازمان خصوصی سازی گفت این شرکت ها به سقف مصوبه هیات وزیران اضافه شده که بعضی از آنها باید بازگردد.
او گفت: طبق آخرین خبری که دارم اسفند ماه 93 دفتر حقوقی ریاست جمهوری گفت که قیمت گذاری با توجه به قرارداد و مصوبه هیات وزیران باید براساس تاریخ واگذاری انجام که اگر اینگونه شود بحث اختلاف سازمان خصوصی سازی و تأمین اجتماعی حل می شود.
وی درباره میزان زیان رجاء نیز ابراز کرد: شرکت ما در بخش حمل و نقل مسافر بین شهری زیان ده نیست و هزینه ها را از محل فروش بلیت تأمین می کند اما بخش حمل و نقل ریلی در سنوات گذشته مبالغ قابل توجهی از دولت دریافت می کرد.
او خاطر نشان کرد: رجاء سال 91، 120 میلیارد تومان اعتبارات عمومی داشت و نزدیک 70 میلیارد تومان کمک زیان می گرفت و این رقم با افزایش هزینه ها توسط مسافرین تأمین می شود؛ البته اگر دولت حمایت های سابق را از حمل و نقل ریلی داشته باشد، مسافرین مبلغ کمتری می پردازند.
وی در پاسخ به این سوال که بازگشت سرمایه قطار زندگی طی چند سال است؟، گفت: انتظار داریم که کمتر از سه سال این سرمایه بازگشت شود.
او دباره اینکه توافقات لوزان تأثیری بر مذاکرات شرکت های خاجری با رجا داشته است نیز گفت: بعد از توافق لوزان هنوز مذاکرات جدیدی با شرکت های خارجی نداشتیم اما آنها مدام پیام می فرستند.
منبع: تسنیم