به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، احمد برادران روز گذشته در همایش دو روزه آسیبشناسی زبانهای خارجی که در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در آزمون کنکور سال گذشته از بین 90 درصد از برگزیدگان فقط 10 درصد توانسته بودند از درس زبان انگلیسی نمره کسب کنند، آموزش زبانهای خارجی به عنوان یک مهارت در سطح جامعه ضروری و مهم است.
وی با بیان اینکه در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش به حوزههای کاربردی زبانهای خارجی کمتر توجه شده است، تاکید کرد: امروز به حوزههای عمومی زبانهای خارجی باید بیش از پیش توجه شود.
برادران با بیان اینکه ما در حوزه افزایش دانش دانشآموزان و مهارتهای آنان در زمینه آموزش زبانهای خارجی موفق و خوب عمل کردهایم، بیان داشت: با وجود همه این موفقیتها ما در زمینه کاربردیسازی آموزش این زبان نتوانستهایم انتظارات مورد نیاز را برطرف کنیم و متاسفانه در ساختار آموزش عالی و آموزش و پرورش نتوانستهایم به اهداف تعیین شده در حوزه آموزش زبانهای خارجی دست یابیم.
فرماندار سبزوار با بیان اینکه امروز شاهد بروز آسیبهای زیادی در حوزه زبانشناسی و یادگیری آن هستیم، زبان را مهمترین عامل انتقال فرهنگ از تمدنی به تمدن دیگر است دانست و ادامه داد: همین موضوع یکی از مهمترین دلایل افزایش میزان آسیبهای حوزه زبانشناسی است که باید با مدیریت و برنامهریزی صحیح ضمن برداشت از ثمرات یادگیری زبان در برابر آسیبهای آن نیز برنامهریزی کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در آزمون کنکور سال گذشته از بین ۹۰ درصد از برگزیدگان فقط ۱۰ درصد توانسته بودند از درس زبان انگلیسی نمره کسب کنند، خاطرنشان کرد: آموزش زبانهای خارجی به عنوان یک مهارت در سطح جامعه ضروری و مهم است.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این همایش با بیان اینکه زبان به عنوان یک فرآیند پیچیده و گسترده دارای ابعاد مختلفی است، گفت: امروز مسئله آموزش زبانهای خارجی به عنوان زبان دوم در کشور ما دارای چالشهای مختلف و عدیدهای است که سبب شده تا پیشگامان این عرصه با برنامهریزی به دنبال حل این مشکلات باشند.
جواد حدادنیا با بیان اینکه یادگیری زبان دوم باید به گونهای باشد که در نهایت منجر به فراگیری برخی از قواعد و دستورهای آن زبان شود، بیان داشت: یادگیری زبان دوم باید طوری باشد که فراگیران در سطوح مختلف آموزش بتوانند انتظارات تعیین شده توسط آموزش و پرورش و آموزش عالی را تامین کنند.
وی همچنین با بیان اینکه در این همایش بیش از ۲۶ کارگاه مختلف با حضور اساتید برجسته علم زبانشناسی از دانشگاههای معتبر کشور برگزار میشود، تصریح کرد: بیش از ۴۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد ۳۱۸ مقاله مورد تایید قرار گرفته است.