به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و اجلاس روسای دانشگاهها که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد گفت: به نظر میرسد چالشهای آموزش عالی سلامت در کشور ما و دنیا خیلی متفاوت نیست و چالشهایی شبیه به هم داریم که میتوانیم از اقدامات موثر آنها استفاده کنیم.
معاون آموزش وزارت بهداشتی تصریح کرد: آنچه در این زمینه است در خصوص منابع انسانی است که تحول منابع انسانی باید صورت بگیرد و در واقع سرمایه گذاری در منابع انسانی نباید هزینه تلقی شود.
وی افزود: در سال ۲۰۱۰ ایران با تلاشهایی که انجام داد در توسعه نیروی انسانی رکورددار بود و توانستیم رشد ده درصدی را در این زمینه داشته باشیم.
لاریجانی در ادامه بیان داشت: ما باید سرمایه گذاری در توسعه علم و فناوری را افزایش دهیم و برای مثال در کشور آمریکا پس از بودجه دفاعی بودجه پزشکی دومین بودجهای است که در کشور در نظر گرفته میشود و سوالی که امروز مطرح است این است که آیا با رویکردهای قبل نسبت به توسعه علمی میتوانیم مسیر توسعه یافتگی کشور را طی کنیم؟
وی در ادامه بیان داشت: کشورهای در حال توسعه تلاش میکنند سرمایه گذاری زیادی را در این زمینه انجام دهند اما در کشورهای توسعه یافته درصد قابل توجهی برای این موضوع اختصاص یافته است و به هر حال در دنیا برای سرمایه گذاری در این زمینه انبوه سازی در آموزش عالی را دنبال کردهاند.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: در فاصله اندکی در سالهای گذشته در دنیا بسیاری از کشورها توسعه آموزش عالی را مدنظر قرار دادند و این موضوع گسترش پیدا کرد و در واقع دانشگاهها را بستر اصلی انبوه سازی قرار دادند و برای مثال در کشور آمریکا ۱۰ تا ۲۰ مرکز آموزش عالی به ازای هر میلیون نفر وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: ما در حال حاضر در کشور حدود ۲۵۰۰ آموزش عالی داریم که ۳۲ آموزش عالی به ازای هر میلیون نفر است اما مراکز تحقیق این گونه نیستند و نیاز به گسترش به این اندازه را ندارند و در همان کشور آمریکا با آن میزان آموزش عالی دانشگاههای پژوهشیشان ۲۸۳ مرکز است.
دانشگاههای نسل باید دانشگاههای نوآور باشند
لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاههای نسل جدید باید دانشگاههای نوآور باشند گفت: نوآوری باید به عنوان اولویت اصلی دانشگاههای هزاره سوم مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی افزود: ما باید به اندازهای که گسترش را مورد توجه قرار میدهیم کیفیت را نیز مدنظر قرار دهیم و همچنین انعطاف پذیری که بتوانیم نیازهای جامعه را برآورده کنیم و در نهایت به این هدف که چگونه میتوانیم دانشجو را هدفمند تربیت کنیم دست پیدا کنیم که نیاز آن توجه به دانشجومحور بودن در آموزش پزشکی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند باید گفتمان علمی را در جامعه توسعه دهید و به آن توجه کنید.
لاریجانی در ادامه اذعان داشت: همچنین توجه به آموزش مجازی یکی دیگر از موضوعاتی است که در کشور ما جدی نیست و اگرچه کشورهای آسیایی کاربران خوبی برای اینترنت هستند اما در حوزه آموزش به ویژه در کشور ما از آن به درستی استفاده نمیشود در حالی که در تمام دنیا آموزش سنتی ۲۵ درصد از آموزش است و ما باید در آموزش متدهای جدید را وارد کنیم.
وی افزود: بیمارستانهای آموزشی مهمترین بستر آموزش عالی سلامت است و ما باید به بیمارستانهای جامعی همچون بیمارستان جامع زنان که در کشورهای توسعه یافته مورد توجه است بیشتر توجه کنیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین پزشک خانواده که کم و بیش در کشور ما در حال اجراست باید گسترش پیدا کند.
لاریجانی خاطر نشان کرد: آموزش دانشگاههای ما باید آموزشی پاسخگو، عدالت مدار با اخلاق حرفهای و توجه به فناوریهای نوین باشد که امیدواریم بتوانیم تدوین نقشه راه را برای این موضوع داشته باشیم.