به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن وتجارت، در نشست مشترک با صادرکنندگان محصولات بهداشتی و شوینده ها، افزود: از میان 138 میلیون دلار صادرات فرآورده های بهداشتی بالغ بر 100میلیون دلار آن به پودرهای شوینده اختصاص داشته است.
مهدی صادقی نیارکی تصریح کرد: مهمترین بازارهای هدف صادراتی پودر شوینده طی سال گذشته شامل عراق با 80 هزار تن به ارزش 54 میلیون دلار، افغانستان 25 هزار تن به ارزش 17 میلیون دلار، پاکستان 13 هزار تن به ارزش 9 میلیون دلار، ترکمنستان به میزان 11 هزار تن و ارزش 9 میلیارد دلار و تاجیکستان به میزان 10 هزار تن و ارزش 5 میلیون دلار بوده است.
وی سپس توضیح داد: طی سال 93 از میان 177 هزار تن صنایع بهداشتی صادر شده بالغ بر 140 هزار تن آن مربوط به پودرهای شوینده و 40 هزارتن مابقی به سایر محصولات و مایعات تعلق داشته است.
صادقی نیارکی با اشاره به اینکه ظرفیت سازی لازم در صنایع پودر شوینده انجام یافته است، افزود: با این وجود بالغ بر 50 درصد ظرفیت این بخش خالی است که باید علت یابی شود.
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن وتجارت، تصریح کرد: شعار امسال دولت؛ توسعه صادرات غیرنفتی است که در این راستا توسعه زنجیره ارزش افزوده به جای خام فروشی ضرورت دارد.
صادقی نیارکی گفت: شناسایی موانع صادراتی با تمرکز بر مقررات زدایی، برطرف نمودن موانع غیرضرور در زمینه توسعه صادرات را با کمک تشکل ها دنبال می کنیم.
به گفته وی، باید تلاش شود تا بازارهای هدف صادراتی را افزایش داد و در این میان کشورهایی نظیر عراق و عمان بازارهای خوبی برای خرید محصولات شوینده محسوب می شوند که البته در زمینه تولید مایعات شوینده نیز می بایست فعال تراز وضعیت موجود عمل کنیم.
صادقی یادآور شد: برای ترانزیت مستقیم کالا طی هماهنگی به عمل آمده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موانع موجود رفع شده همچنین بازرسی بی مورد در مرز عراق از طریق اقدامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است.