به گزارش خبرنگار پارلمانی «خبرگزاری دانشجو»، روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حاشیه صحن علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران گفت: الان مدت هاست که مردم ایران اسلامی در بحث دو موضوع در خودروسازی کشور گله مند هستند یک در موضوع بحث افزایش قیمت خودرو و دیگری بحث کیفیت خودرو است که در این زمینه سال 89 قبل از آن مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده است و با کاهش تعرفه ها به دنبال این بود که کیفیت خودرو ارتقا یابد و تعرفه ها را از 90 درصد به 70 درصد کاهش دادند تا واردات خودرو شرایط بهتری پیدا کند و خودروسازان در رقابت با واردات خودرو کیفیت خودروی داخلی را بالا برند.
وی در ادامه به سفر مقام معظم رهبری در سال 89 و بازدید از ایران خودرو اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال 89 در بازدیدی که از ایران خودرو داشته است به منظور حمایت از تولیدات داخلی و حفظ اشتغال در خودروسازی داخلی کشور همچون وارداتی که در نساجی و کفش در خصوص محصولات چینی صورت گرفت و به تولید داخل در این دو صنعت آسیب زد و به دلیل اینکه چنین موضوعی دیگر برای صنعت خودروسازی کشور به وجود نیاید مخالفت کردند و مجلس بعد از مخالفت تقریبی مقام معظم رهبری مصوبه خود را پس گرفتند اما قانونی را در جهت کیفیت خودرو اقدام و تصویب کرد که خودروسازان می بایست هر سه ماه یکبار گزارش خود را به کمیسیون صنایع و معادن ارائه کند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه از آن تاریخ تاکنون در مورد افزایش کیفیت خودرو چیزی را مشاهده نکردیم شاید آپشن های مختلفی را اضافه کرده باشند اما در برخی از خودروها مشاهده می کنیم که این آپشن ها با مشکلاتی مواجه هستند و در برخی از خودروها مشاهده می کنیم که ایربک ها جواب نمی دهند و ترمزهای ای بی اس نیز به درستی عمل نمی کنند.
نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس در ادامه به افزایش قیمت خودروها اشاره کرد و گفت: مردم ایران مردم فهیم آگاهی هستند و خودروی داخلی را با خودروی خارجی مقایسه می کنند و مشاهده می کنند که کیفیت خودروهای خارجی و قیمت آنها نسبت به خودروهای داخلی فاصله دارد و مشکلاتی که خودروهای داخلی دارند خودروهای خارجی این مشکلات را ندارند.
عباس پور در ادامه به مولفه های خودروسازی اشاره کرد و گفت: خودروسازان همواره بیان می کنند که مشکل منابع مالی دارند و بیان می کنند که اگر تامین منابع مالی مناسب داشته باشیم باعث می شود تا در کاهش قیمت و ارتقای کیفیت می توانند اقدامات جدی و خوبی داشته باشند اما نمایندگان در زمینه کیفیت خیلی اعتقاد به این بحثی که خودروسازان مطرح می کنند ندارند اما در بحث افزایش قیمت شاید این حرف، حرف درستی باشد چرا که وجود منابع مالی باعث خواهد شد تولیدات بالا رود و قیمت تولید کاهش یابد.
عباس پور در ادامه گفت: نمایندگان مطرح می کنند خودروسازی باید برای خودروسازی باشد و خودروساز به دنبال تولید خودرو با قیمت تمام شده کمتر و با ارتقای کیفیت بالاتر باشد.
عباس پور گفت: امروزه اقتصاد دنیا همچون رسانه ها بدون مرز هستند چرا که یک زمانی بیان می کردند که رسانه در اختیار صهیونیست ها قرار دارد آیا الان می توانند رسانه ها را مهار کنند و رسانه ها امروز فریادشان به تمامی دنیا می رسد چرا که مرز ندارند امروز در اقتصاد نیز مشاهده می کنیم اقتصاد بدون مرز است و اقتصاد امروز بدون مرز دنیا را مقابل خود دارد و اگر کسی در اقتصاد بدون مرز ورود پیدا کرد در رقابت در این اقتصاد کیفیت محصولاتش بالاتر و قیمت تمام شده پایین تر باشد این فرد می تواند در این اقتصاد ادامه حیات داشته باشد ولی اگر قیمت محصولات تمام شده یک فردی یا گروهی بالا باشد و کیفیت آن پایین این فرد یا این گروه نمی تواند در اقتصاد دنیای بدون مرز حضور چشمگیر داشته باشد.
عباس پور در ادامه گفت: نمایندگان بیان می کنند که خودروساز باید دنبال خودرو باشد و خودروساز نباید در جهت تقویت دیپلماسی کشور باشد و اگر مشاهده می کند که کشوری در یک مکانی ضعف دیپلماسی دارد خودروساز برای تقویت رابطه در آن کشور سایت ایجاد کند چرا که اگر خودروسازان بزرگ بخواهند در این کشوری که با آن ضعف دیپلماسی داریم بخواهند سایت ایجاد کنند با توجه به پایین بودن کیفیت خودرو نمی توانید رقابت کنید.
عباس پور گفت: خودروسازان نباید در اثر فشار عناصر سیاسی در داخل کشور در استان های دیگر و شهرستان سایت ایجاد کنند چرا که ایجاد کردن چنین سایت هایی در استان ها و شهرستان های دیگر کشور توجیه اقتصادی ندارد و تنها به صنعت خودروسازی ضربه وارد می شود و ما در سنوات گذشته شاهد این بودیم که در استان ها سایتی ایجاد شده ولی جز ضربه زدن به خودروسازی فایده دیگری نداشتند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: جناب وزیر صنعت و معدن و تجارت شما نباید برای خودروسازان بزرگ تکلیف مشخص کنید و به منظور هدفی بروید برای خرید پرسپولیس و استقلال در مزایده شرکت کنید آیا به نظر شما خودروسازی یک واحد ورزشی است یا تولیدی و آیا یک واحد بنگاه اقتصادی است و یا فرهنگی وقتی وزیر دو خودروساز بزرگ را وادار می کند که در مزایده دو شرکتی که حداقل 15 تا 20 میلیون طرفدار دارد و این دو باشگاه هزینه زیاد دارد 300 میلیارد تومان می خواهید یک تیم را بخرید و این تیم قطعا زیان انباشته صد میلیارد تومانی نیز دارد و صد میلیارد تومان نیز هزینه سالانه هر یک از این باشگاه ها است. وزیر صنعت و معدن و تجارت وقتی که خودروساز نمی تواند بدهی های خود را به قطعه سازان خودرو پرداخت کند چگونه در یک مزایده ای که کار فرهنگی ورزشی است شرکت می کنید و می خواهید 300 میلیارد تومان هزینه کنید و سالی هم ده میلیارد تومان هزینه برای خودروسازی ایجاد کنید کجای این هدف توجیه اقتصادی دارد.
نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: خودروسازی را در حوزه های سیاسی فوتبال فرهنگی قربانی نکنید امروز باید به فکر خودرو باشید وقتی هزینه های زیاد برعهده خودروساز می گذارید قطعا باید قیمت محصولات را نیز بالا ببرید چرا که منابع مالی خودروساز به جای صرف و هزینه در خودرو در جای دیگری هزینه شده است و در جهت تامین منابع نهایت خودروساز قیمت تمام شده خودرو را افزایش می دهد.
وی گفت: ما معتقدیم که دولت این موضوع را بر خودروسازان تحمیل کرده است و وزیر صنعت و معدن و تجارت روز گذشته با حضور در کمیسیون صحبت کرد که این موضوع به خاطر یک هدف ملی انجام می شود و در مصاحبه ها نیز وزیر از این موضوع حمایت کرده است و خود وزیر صنعت و معدن و تجارت به خودروسازان گفته است که در مزایده پرسپولیس و استقلال شرکت کنند.
عباس پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خودروسازان حرف وزیر صنعت را گوش نمی دهند گفت: چرا گوش می دهند به دلیل اینکه انتصابات شان با وزیر صنعت و معدن و تجارت است و هنوز بخشی از سهام خودروسازان دولتی است.
عباس پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس در این زمینه چه اقدامی را می خواهد انجام دهد گفت: روز گذشته در کمیسیون صنایع و معادن که دوستان نیز از آقای بذرپاش از هیئت رئیسه اعضای کمیسیون اصل 44 در کمیسیون صنایع و معادن حضور داشتند در این زمینه اظهار نگرانی کردند و نسبت به وزیر در این زمینه انتقاد وارد کردیم که نباید این اقدام از سوی خودروسازان انجام شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به اینکه تیم تراکتورسازی سایپا و پیکان نیز وابسته به خودروسازان هستند آیا می تواند خرید باشگاه پرسپولیس و استقلال تفاوت داشته باشد با این گونه باشگاه ها گفت: ما نمایندگان می خواهیم که یکی به ما پاسخ دهد چرا که اعتقاد ما بر این است که خودروسازی بنگاه اقتصادی است و سرمایه و منابع آنها باید صرف افزایش ارتقای کیفیت و تولید خودرو باشد ما از وزیر می خواهیم که توضیح دهد که تیم سایپا و پیکان کدام گره از مشکلات خودروسازی را باز کرده و امروز با خرید پرسپولیس و استقلال که تیم بزرگتر و حامیان بیشتری است بتواند مشکل دیگر خودروسازی را باز کند.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ممکن است که برند این دو تیم نسبت به دیگر تیم هایی که وابسته به خودروسازی است مهم تر باشد گفت: برند بودن این دو باشگاه تاثیری در حل مشکلات خودروسازی ندارد و تنها تامین منابع این دو خودروسازی را هدر می دهد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: در اصل 44 قانون اساسی نگرانی ما این است که واگذاری ها به بخش خصوصی خوب نبوده لذا در امر خصوصی سازی شبه دولتی ها ورود پیدا کرده اند و با ورود پیدا کردن شبه دولتی ها هدفی که در اصل 44 قانون اساسی وجود دارد به آن هدف نرسیده و در اینجا تنها مانعی برای بخش خصوصی ایجاد می شود شاید جنبه قانونی این موضوع ایراد نداشته باشد اما واقعیت مطلب این است که در ورود کردن شبه دولتی در بخش خصوصی واقعیت بخش خصوصی که می بایست طبق قانون صورت بگیرد صورت نمی گیرد.
وی گفت: ورود پیدا کردن بخش شبه دولتی در مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بحران ایجاد می کند چرا که پیکان و دیگر تیم هایی که وابسته به خودروسازی است آن قدر طرفدار ندارد که برای خودروسازان بحران ایجاد کرده باشد اما در میان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که هر کدام از آنها حداقل 15 تا 20 میلیون طرفدار دارند و حساسیت و تعصب در این دو باشگاه وجود دارد و جوانان پرشور طرفدار این دو تیم بزرگ هستند ممکن است فردا بحران هایی که این دو باشگاه داشته باشد باعث بحران برای خودروسازان می شود چرا که خودروسازان باید به جای توجه به خودروسازی به دنبال حل بحران ها باشند.
وی در ادامه به درآمدزایی باشگاه ها اشاره کرد و گفت: اگر باشگاه ها درآمد دارند چرا این همه سال بیت المال را هزینه باشگاه ها می کنید و اگر باشگاه ها درآمدزایی داشتند امروز به واسطه باشگاه می بایست گره های ورزشی خود را باز می کردیم و به دلیل اینکه این گونه نبوده و بیت المال برای آنها نیز هزینه شده است.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این دو تیم را با این همه بحران و مشکل به بخش خصوصی مثل هچون آقای ابراهیمی هدایتی و دیگران واگذار نمی کنند گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی وقتی که بخش خصوصی در زمینه واگذاری ها ورود پیدا می کنند به هر کسی که قیمت بالاتر در مزایده مطرح کنند باید به آن فرد واگذار شود وقتی بیان می کنیم مزایده به معنای واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی است باید زمانی که یک بخش خصوصی در مزایده ای شرکت می کند و قیمت مناسب ارائه می دهد به آن فرد واگذار شود.
عباس پور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که استیلازین بالاترین قیمت را برای پرسپولیس و ایران خودرو بالاترین قیمت را برای استقلال مطرح کرده است ولی به دلیل اینکه نتیجه نهایی اعلام نشده است و اگر هفته آینده طبق گفته رئیس خصوصی سازی نتیجه اعلام شود آیا مجلس تنها می خواهد ابراز نگرانی کند و یا اینکه اقدام دیگری در دست دارد گفت: باید منتظر باشیم تا ببینیم هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس چه تصمیمی را اتخاذ می کند و قطعا من می دانم که هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن ساکت نمی نشیند و خودروسازان و وزیر را مجددا احضار می کند تا در این زمینه توضیحات بیشتر را ارائه دهند و از آن طرف که مشاهده کنیم ببنیم که منابع مالی کشور به خطر می افتد و خودروسازان برای تامین منابع نیاز به این دارند که دست شان را در جیب مردم کنند و از این طریق زنجیره مالی خودروسازان با مشکل مواجه می شود به همین خاطر وزیر صنعت و معدن و تجارت و خودروسازان باید به مجلس پاسخ دهند.
عباس پور در خاتمه گفت: کمیسیون صنایع و معادن در این خصوص آرام نخواهد نشست و در زمینه ملغی شدن این موضوع باید منتظر تصمیم هیئت رئیسه کمیسیون باشیم و روز گذشته نیز نسبت به این مورد بی تفاوت نبوده است.