به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،گفتگو وهمدلی، محمد صادق افراسیابی، دبیر نخستین همایش هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت وگو و همدلی و مدیر گروه تخصصی خبر دانشکده خبر گفت: این هم اندیشی، یک حرکت کاملاً دانشجویی است و تمام عوامل برنامه، دانشجویان دانشگاه های کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه در یک حرکت دانشجویی، باید نگاه دانشگاهی داشته باشیم،افزود: از این رو باید بستری را با همراهی و همکاری یکدیگر برای فعالیت های دانشجویان فراهم کنیم.
وی ایجاد زمینه ی گفتگو و هم اندیشی دانشجویان و اساتید را از جمله وظایف روابط عمومی ها دانست و اظهارکرد: گسترش همدلی و همزبانی در کشور از دیگر وظایف روابط عمومی هاست؛ که در حال حاضر به دلیل برخی از نگاه های اشتباهِ مسولان به روابط عمومی ها، متأسفانه روابط عمومی علمی در کشور گسترش نیافته است.
افراسیابی با بیان اینکهً دانشگاه ها و مراکز علمی باید نیروهای خبره و شایسته در این حوزه تربیت کنند، افزود:ً روابط عمومی های کشور اقدامات عملی را برای همکاری با دانشگاه ها انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم برگزاری نخستین هم اندیشی«روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت وگو و همدلی» باعث شود تا هم مسایل و مشکلات دانشجویان در رشته روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد و هم توجه سازمان ها به این رشته به عنوان یک علم بیشتر شود.
دبیر نخستین هم اندیشی«روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت وگو و همدلی» گفت: امیدواریم روابط عمومی نظام دانشگاهی بتواند پلی میان دانشجو، اساتید، مسوولان دانشگاه و سایر فعالان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد.
رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران:گسترش ارتباطات با حمایت دانشگاه ها و مراکز علمی امکان پذیر است
در ادامه شهرام گیل آبادی، رییس مرکز ارتباطلات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به اینکه دانشگاه روابط عمومی محور دانشگاهی است که در مسیر توسعه ارتباطات با هدف گفت وگو و همدلی گام بردارد، گفت:پرداخت علمی به موضوع روابط عمومی و ارتباطات از جمله نکات ضروری است که باید در دانشگاه ها به آن توجه شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از چالش ها و مشکلات ما با گسترش ارتباطات و پیوند با مراکز علمی و دانشگاهی قابل حل است، افزود:باید ارتباط دوسویه بین مرکز ارتباطلات سازمان های مختلف با دانشگاه ها برقرار شود.
سازمان ارتباطات و روابط عمومی در کشور تشکیل شود
امیر خجسته، رئیس کمیسون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: روابط عمومی ها ادامه دهنده راه پیامبران هستند؛ چرا که آن ها واقعیت ها را به مردم تبیین و ارائه می کنند.
وی ادامه داد: صداقت در روابط عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اگر صداقت وجود داشته باشد، نفوذ کلام نیز وجود خواهد داشت.
وی در ادامه بیان کرد: یک روابط عمومی موفق در ابتدا باید رابطه خود با خداوند را بر پایه صداقت قرار دهد و برای خدا کار کند تا بتواند به مردم خدمت کند.
وی با اشاره به اینکه باید روابط عمومی با مردم همراه شود، گفت: روابط عمومی باید بتواند پیام را به طور کامل منتقل کند.
رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلامی افزود: به طور نمونه، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا یک نوع روابط عمومی اثرگزار با نتیجه ای ظلم ستیزی بوده است.
این مقام مسئول با تأکید بر این که جایگاه روابط عمومی همان جایگاهی است که ادامه دهنده راه ۱۲۴ هزار پیامبر است، اظهارکرد: روابط عمومی نباید روابط عمومی مختص به مدیر باشد؛ بلکه باید واقعیت ها را در نظر بگیرد. از این رو، نشاط و شادی در پویایی مجموعه بر اثر روابط عمومی است.
وی افزود: روابط عمومی باید یک تشکیلات متمرکز داشته باشد و نباید هر بخش جدا فعالیت کند، چرا که فعالیت های جداگانه مانع از رسیدن ما به موفقیت می شود.
خجسته با انتقاد از فراکسیون روابط عمومی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه تا کنون این فراکسیون خروجی در خور توجه ای نداشته است.
وی ادامه داد: باید سازمان ارتباطات و روابط عمومی با حضور نخبگان تشکیل شود و ما در مجلس این آمادگی را داریم که این موضوع را در قالب طرح مورد بررسی قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه باید روابط عمومی ها را از حالت سنتی خارج کنیم، گفت:لازم است ردیف بودجه مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته شود.
روابط عمومی موفق همدلی ایجاد می کند
رحمان سعیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیزبا اشاره به ضرورت شناخت ابزارهای رسانه ای گفت: شناخت ابزارهای رسانه ها همچون رادیو، تلویزیون، نشریات و مجلات می توانند به انتقال پیام های ارتباطی و ایجاد ارتباط های دوسویه یکی از مهارت های لازم برای روابط عمومی هاست.
وی ایجاد تفاهم و همدلی را یکی از نقش های روابط عمومی در درون سازمان دانست و گفت: برقراری تفاهم باعث همدلی در سازمان می شود.
سعیدی افزود:روابط عمومی باید مسایل و مشکلات کارکنان را به مدیران و همچنین محدودیت های مدیران را به کارمندان منتقل کند که این امر باعث ایجاد همدلی و تفاهم در سازمان و در نتیجه رشد و پویایی و توسعه اقتصادی آن سازمان می شود و کارمندان با روابط دوستانه نه رسمی با یکدیگر برخورد می کنند چرا که این امر موجب افزایش بازدهی در میان آن ها خواهد شد، بنابراین روابط عمومی موفق است که همدلی ایجاد کند.
در كنار هر مدير موفق يك روابط عمومي قوي ومتخصص وجود دارد
كاظمي دينان، رییس انجمن روابط عمومی ایران نیز در ادامه نخستین همایش هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت وگو و همدلی بیان داشت:در كنار هر مدير موفق يك روابط عمومي كاردان،قوي و ومتخصص وجود دارد.
وی با بیان اینکه اميدواريم روزي شاهد اين باشيم كه درجايگاه روابط عمومي ها افراد متخصص،عاشق،كاري و پرتوان بنشينند، تصریح کرد: باید به جایی برسیم که مديران ما مديران روابط عمومي خوبي را انتخاب كرده و همه مديران به روابط عمومي اهميت بدهند.
کاظمی دینان با بیان اینکه باید مرجعی برای تاییدیه روابط عمومی سایز مجموعه ها و سازمان ها وجود داشته باشد، گفت: اگر روابط عمومي كار خود را درست انجام ندهند منجر به اشتباه افتادن گروه بزرگي خواهند شد.
باید دانشگاه ها حضور جدی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مدیریت شهری ایفا کنند
بابک نگاهداری نیز در ادامه نخستین همایش هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت و گو و همدلی با اشاره به اینکه شهرداری اعتقاد دارد که دانشگاهها و اساتید ما حضور جدی در تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای مدیریت شهری ایفا کند، گفت: ما در مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با حدود ۶۵ انجمن علمی در ارتباط هستیم و حدود ۲۵۰ شرکت دانش بنیان نیز در قالب فن بازارها کار میکنند .
وی ادامه داد: به عبارتی چرخه کامل علم و فناوری که محل بروز و ظهور دانشگاهها در مدیریت شهری است را در شهرداری تکمیل کرده ایم.
نگاهداری با بیان اینکه ایده بازار تخصصی مدیریت شهری تهران را راه اندازی کرده ایم، گفت: اکنون دانشگاهیان نزدیک به ۸۰۰ ایده تخصصی مدیریت شهری را در این سامانه ثبت کرده اند .
وی افزود:همچنین جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری را داریم که سالانه برگزار میشود و تا کنون هفت دوره آنرا به عنوان حلقه دوم نظام فناوری کشور برگزار کردهایم.
وی بیان داشت: حلقه سوم نیز برگزاری نمایشگاه فناوریهای نوین مدیریت شهری است که سال گذشته برای نخستین بار با حضور ۲۴۰ شرکت دانشبنیان برگزار شد و امسال نیز دوره دوم آن با مشارکت تمام کلانشهرهای سراسر کشور برگزار خواهیم کرد.
نگاهداری افزود:ما جایگاه ظرفیتهای بروز و ظهور دانشگاهیان و انجمنهای علمی را در حوزه مدیریت شهری در عرصههای پژوهشی و فناورانه و دانش بنیان دنبال می کنیم.
وی با اشاره به اینکه رسانهها باید کمک کنند تا تعامل بین یک دستگاههای اجرایی و نهادهای دانشگاهی به خوبی برقرار شود، گفت:انتظار ما از حوزه ارتباطات و رسانه این است که بتوانیم در این حوزه در کنار حوزه مدیریت شهری برای دستیابی به جایگاه واقعی مدیریت شهری تاثیر گذار باشیم.
وی با بیان اینکه درخواستها و نیازهایی که مدیریت شهری از حوزه ارتباطات و رسانه میتواند با رویکردهای آینده نگارانه تر و رو به سوی پیشرفت و تعالی شهرمان داشته باشد، گفت:چند رویکرد مهم در مدیریت شهری در تهران دنبال میشود که در این میان نقش و حضور ارتباطات و رسانه بسیار کلیدی و استراتژیک است.
وی با اشاره به اینکه اولین و مهمترین هدف را میتوان در تبدیل شدن شهر تهران به عنوان یک جهانشهر در عرصه جهانی مطرح کرد، افزود: برای اینکه بتوانیم چهره و جایگاه اجتماعی شهر جهانی را برای تهران به وجود آوریم یک بعد آن به مدیریت شهری مربوط می شود که باید تلاش کنیم تا تمام زیرساختها و شبکه ارتباطی را برای آن فراهم کنیم.
نگاهداری ادامه داد: در حوزههای ارتباطات و رسانه نیز باید بتوانند تصویری از رشد و توسعه زیر ساختی و ارتباطی مدیریت شهری را که با تمام مشکلات تلاش میکند برای تهران فراهم نکند را در عرصههای بین المللی به درستی مطرح کنند.
وی افزود: بایدارتباطات و رسانه، رسالت بزرگی برای ارائه و به تصویر کشیدن واقعی از توسعه و پیشرفت در شهر تهران بر دارند.
نگاهداری بیان داشت:رسانه و ارتباطات در کنار حوزه مدیریت شهری باید بتواند همدلی و همراهی، رسالت و ماموریت بزرگ را به منصه ظهور و عرصه عمل برساند.
وی با اشاره به اینکه در بیانیههای صادره در اجلاس های مختلف جهانی تاکید بسیاری بر نقش مدیری شهری در سیاستگذاریهای ملی و جایگاه بسیار ویژه آن در تمامی شهرها مطرح میشود ، بیان داشت:دیپلماسی شهری برای تحقق این امر خیلی فعال شده است.
نگاهداری گفت: مدیریتهای شهری در تلاش هستند تا در سیاستگذاریهای ملی با رویکرد محلی و منطقهای نقش و جایگاهشان را بیشتر تقویت کنند.
وی ادامه داد:برای ایجاد چنین تصویر و جایگاهی از مدیریت شهری در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور و مدیریت یکپارچه شهری ، رسانهها باید تلاش کنند تا تعامل هرچه بیشتر و بهتر میان دستگاههای دولتی با مدیریت شهری را انعکاس دهند .
نگاهداری بیان داشت: اینکه وزیر محترم بهداشت حوزه سلامت را در اختیار مدیریت شهری تهران قرار دادند به عنوان یک رویکرد یکپارچه در حوزه مدیریت شهری حرکت بسیار قابل تقدیری است و جا دارد تا مابقی دستگاههای دولتی نیز تصمیم به این امر بگیرند تا بتوانیم با همکاری و همیاری یکدیگر مدیریت یکپارچه شهری را محقق کنیم.
وی با بیان اینکه شهرداری تلاش میکند تا رویکرد اجتماعی را در فعالیتهای مدیریت شهری خود اتخاذ کند، گفت: شهردار تهران اعتقاد قلبی به این امر دارند تا شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنند.
رییس رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران بیان داشت:مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران تاسیس پارک علم و فناوری شهر را به طور جدی دنبال میکند که این امر یک تلاش اجتماعی است برای ایجاد اشتغالزایی دانشبیان در شهر تهران به عنوان یک نهاد اجتماعی.
كماني سخنگوي هيأت علمي نخستین همايش هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت وگو همدلی با بیاناینکه به ازاء هر پست مديريتي ٧٠ شهيد داده ایم گفت:كساني كه در اين پست ها نشسته اند بايد بتوانند بسيار سودمند باشند و مسووليت اجتماعي خود را محقق كنند.
روابط عمومی ها در رویکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی مبنی بر مهارت آموزی نقش کلیدی دارند
محمد اخباري، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز با بیان اینکه رشته های تحصیلی در دانشگاه جامع مهارتي هستند،نه صرف دریافت مدرک.
وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمي كاربردي به دليل اينكه دانشگاه نسل سوم و بزرگترين دانشگاه مهارتي كشور با رويكرد مهارتي در عرصه كارآفريني است بايد اساتيد و دانشجويان و كساني كه در اين دانشگاه فعاليت مي كنند نقش اساسي خود را ايفا كرده و باعث توسعه ي پايدار كشور شوند.
وی با اشاره به اینکه در این میان نقش روابط عمومي ها بسیار حائز اهمیت است، افزود:این مجموعه می تواند در پیشبرد اهداف ما مبنی براینکه اساتید با رویکرد مهارتی و دانشجویان با یادگیری مناسب به کسب مهارت بپردازند، بسیار موثر باشد.
سعه صدر و همدلی با مردم شاخصه روابط عمومی ها است
لاله افتخاري، نماینده تهران و رییس فراکسیون نخبگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعامل بيشتر با مردم ،سعه صدر،امانت،همدلي و همزباني از خصوصيات مرتبط با رشته روابط عمومی است، افزود: انتظار اين است كه در دانشگاه ها ارتباطات ، همدلي ها ، گفت و گو ها بين مسوولان ،كاركنان،اساتيد و دانشجويان برقرار باشد.
وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامي جامعه گفت و گوي يك طرفه نيست؛ تصریح کرد:براي حركت به جلو گفت و گو لازم است و در گفت و گو هاي علمي به دور از غرض ورزي با رعايت ضوابط در فضاي علمي به يك خروجي موثر برسیم.
در این همایش از روابط عمومی ها دانشگاه محور از جمله مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و برخی دانشگاههای روابط عمومی محور از جمله از جمله ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی، ریاست دانشگاه پیام نور،دانشگاه سوره، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز با اهدای لوح تقدیر و تندیس هم اندیشی تقدیر به عمل آمد.
همچنین از محمد رضا پارسیان دانشجوی دانشکده خبر به دلیل تاسیس اجمن دانشجویی رشته روابط عمومی کشور با ارائه لوح تقدیر هم م اندیشی روابط عمومی ودانشگاه؛ گفت وگو و همدلی تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است از ده کتاب حوزه روابط عمومی و ارتباطات نیز در این همایش رونمایی شد.