به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دومین وزیر دولت یازدهم در آستانه استیضاح قرار دارد و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته طرح استیضاح وزیر را اعلام وصول کرد.
برنامه گفتوگوی ویژه خبری شب گذشته سیما با موضوع «استیضاح وزیر آموزش و پرورش مخالفان و موافقان» با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری سیما با اشاره به موضوع رضایت یا عدم رضایت شغلی فرهنگیان، اظهار داشت: رضایت شغلی غیر از تأمین رفاه است، زیرا فردی که مسئولیتی را انتخاب کرده است، مشتاقانه آن را میپذیرد.
وی در خصوص اینکه تأمین کننده امکانات برای فرهنگیان چه کسانی هستند، خاطرنشان کرد: آیا خود وزارتخانه این امکان را دارد یا سایر دستگاههایی وجود دارند که اولویت پذیری و تخصیص اعتبارات را انجام میدهند.
حجت الاسلام محمدیان افزود: آموزش و پرورش از زمان انقلاب تاکنون به این نگاه مبتلا بوده است و برای افراد بودجهریز اولویتهای فرهنگی و تربیتی متفاوت بوده است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه باید اولویتهای اعتباری را تشخیص دهند، تصریح کرد: اینکه امنیت، سلامت و آموزش در جامعه نیاز است یک موضوع مهم است، اما تشخیص دهنده منابع مالی کدام نهاد است.
وی ادامه داد: در این راستا دولت اعتباری را برای بودجه پیشنهاد میدهد و مجلس آن را بررسی و در نظر خواهد گرفت؛ از طرفی مبالغ دریافتی از مالیات، نفت و منابع دیگر را در اختیار دارد؛ در اینجا مجلس با تولید پول بیشتر و تخصیص آن به عنوان مثال به آموزش و پرورش موافقت نمیکند.
حجت الاسلام محمدیان در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش پیشنهاد بیشتری برای اعتبارات ارائه کرده است؟»، گفت: آیا دولتها رها هستند و هر عدد و رقمی را میتوانند برای بودجه ارائه کنند، باید بپذیریم که قدرت تأمین بودجه در کشورمان همین میزان بوده است.
*آموزش و پرورش یکی از هزینههای ضروری دولت است
*نیاز اعتباری آموزش و پرورش بیشتر است
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا دولت به اندازه کافی بودجه به آموزش و پرورش تخصیص نمیدهد؟»، تصریح کرد: ما یک سقفی در بودجه داریم و از فروش نفت و اخذ مالیات و منابع دیگر بودجه را در کشور تأمین میکنیم و از طرفی هم دولت هزینههایی دارد و باید از جاهایی این هزینهها را جبران کند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش یکی از هزینههای ضروری دولت است؛ دولت در سال 93 اعتباراتی برای آموزش و پرورش مصوب کرده بود و 10 درصد هم بیشتر داده است اما نیاز آموزش و پرورش بیشتر است.
وی ادامه داد: مجلس و دولت باید برنامه اصولی داشته باشند که اگر نتوانیم در یک تا 3 سال این فاصله حقوقی فرهنگیان را کم کنیم فکری برای آن داشته باشیم.
*موضوع آموزش و پرورش سَرسَری گرفتن نیست
*فاصلههای طبقاتی در دولتهای مختلف برای فرهنگیان اتفاق افتاده است
حجت الاسلام محمدیان در پاسخ به این پرسش که «چرا تاکنون آموزش و پرورش لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس ارائه نکرده است؟»، اظهار داشت: موضوع آموزش و پرورش سَرسَری گرفتن نیست.
وی افزود: فرض کنید دولت نتوانست این طرح را به مجلس بیاورد، مگر این مشکلات از سالیان سال در آموزش و پرورش وجود نداشته است؛ از طرفی این فاصلههای طبقاتی در دولتهای مختلف برای فرهنگیان اتفاق افتاده است.
*واگذاری مدارس پول گرفتن از مردم نبود
*با واگذاری مدارس اجازه ندادیم بچههای مردم از تحصیل باز بمانند
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا تبدیل مدارس دولتی به بخش خصوصی خلاف اصل سی قانون اساسی نیست؟»، گفت: بر اساس اصل سی قانون اساسی آموزش رایگان است، اما اگر کسی بخواهد بر حسب قانون برای فرزندان این کشور از اعتبار خود دستگاه هزینه کند، نمیتواند؟
وی افزود: در سال گذشته در همین روزها با کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مواجه بودیم، اما موضوع در اختیار گذاشتن مدارس به موسسان غیردولتی خودگردان کردن و از مردم پول گرفتن نبود.
وی ادامه داد: پول دولت باید به هزینه آموزشی تبدیل میشد و در این راستا خرید خدمت آموزشی انجام گرفت و با این موضوع اجازه ندادیم بچههای مردم از تحصیل باز بمانند.
*استیضاح حق نمایندگان مجلس است
* استیضاح وزیر آموزش و پرورش مصلحت عمومی و مصلحت تعلیم و تربیت نیست
حجت الاسلام محمدیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا وزارت آموزش و پرورش کاری برای جلب نظر نمایندگان مجلس انجام داده است؟»، اظهار کرد: امیدوار هستیم؛ ضمن اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است.
وی افزود: معتقدم اساساً در این زمان استیضاح وزیر آموزش و پرورش مصلحت عمومی و مصلحت تعلیم و تربیت نیست؛ مگر منابع خاصی به آموزش و پرورش داده شده است؟
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: باید با صبر و حوصله و همراهی و همدلی کارها را دنبال کنیم.