به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایشی که به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد با اشاره به حوادثی که ملت ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پشت سر گذاشت اظهار داشت: حوادثی که بر این ملت پس از پیروزی انقلاب گذشت قابل تامل است که چه طور یک ملت توانست این مقدار توطئه، ترور و جنگ را تحمل کند و در مقابل اراده قوی تری پیدا کند.
وی با بیان اینکه برخی اقداماتی که ملت ایران پس از انقلاب شاهد آن بود هر کشور دیگری آن را تجربه می کرد قاعدتا کمر خم می کرد تصریح کرد: اما این اتفاقات در جمهوری اسلامی در حالی رخ داد که ما از ابتدای انقلاب که جریان های منافقین به دنبال تجزیه طلبی بودند جریان های کمونیستی و گروهک فرقان که بیش از 17 هزار شهید را از ملت گرفتند تا جنگ تحمیلی که همه قوای استکباری و تمام کشورها دست به دست یکدیگر دادند تا کشور را به زانو درآورند اما هیچ یک از این وقایع در اراده ملت تاثیری نداشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علت این که این حوادث اراده ملت را خدشه دار نکرد یکی ریشه دار بودن ملت ایران با سابقه تمدنی بالایی بود که توانست در مقابل حوادث مختلف آن حوادث را پشتیبان حرکت خود قرار دهد و همین روحیه در مقابل با مسائل مختلف سبب شد مصائب را در دورن خود تحمل کند. ملت ایران در مقابل مصائب و مشکلاتی که آمریکا و غرب به وجود آوردند راه خود را گم نکرد بلکه اراده ملت در برابر آمریکا و استکبار افزایش یافت.
وی یادآور شد: به این ترتیب آن چه که موجب تقویت روز افزون اراده ملت ایران بود در وهله نخست اصالت ملت ایران است که در حوادث مختلف مشکلات را در فرهنگ خود هضم و تبدیل به پشتوانه می کند و در وهله بعد هوشمندی رهبر نظام چه در زمان رهبری معمار کبیر انقلاب و چه در زمان رهبری آیت الله خامنه ای بود که این امر در جهت دادن به اراده ملت به سمت ایستادگی در مقابل مصائب موثر بود و نقش مهمی داشت.
لاریجانی با اشاره به تجربه ملت ایران در جنگ تحمیلی و مسائلی که امروز این ملت بزرگ مانند مسئله هسته ای با آن دست و پنجه نرم می کند گفت: ملت ایران باید از تجربیات گذشته استفاده کند و آن را چراغ راه آینده قرار دهد.
وی در ادامه به حادثه اسفناک هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش اشاره کرد و گفت: در آن حادثه عده زیادی از سیاستمداران به شهادت رسیدند و این اتفاق می توانست ضربه مهلکی به یک کشور وارد کند اما این اتفاق در کشور ما نه تنها اراده ملت را متزلزل نکرد بلکه این اراده را مضاعف ساخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید مجدد بر این مهم که باید از میراث گذشتگان برای چالش های آینده استفاده کرد خاطر نشان کرد: یکی از چالش هایی که امروز در سطح ملی با آن مواجه ایم مسئله هسته ای است که نمونه رفتار دو گانه غربی هاست.
وی نمونه دیگر را بر خورد با تروریست ها در سطح بین الملل عنوان کرد و گفت: رفتاری که آمریکا و کشورهای غربی در پذیرایی از تروریست ها دارند هیچ توجیه سیاسی ندارد.
لاریجانی ادامه داد: امروزه اکثر تروریست ها در کشورهای غربی میتینگ دارند و با دستگاه های رسمی آنها ارتباط برقرار می کنند.
وی با تاکید بر اینکه برای مسئله مبارزه با تروریسم باید در داخل کشور سازوکار حقوقی محکم تری پدید آید تصریح کرد: به این ترتیب باید کشورهایی که از تروریسم دفاع می کنند تاوان برخوردها و اعمال خود را پس دهند و این مهم اگر نیاز به قانون گذاری دارد ما در مجلس شورای اسلامی حاضریم به قوه قضائیه کمک کنیم تا در این زمینه نقش پررنگ تری داشته باشد.
وی افزود: گروه 1+5 یک هدف داشتند و آن این که ایران در ابعاد مختلف غنی سازی نداشته باشد وزیر خارجه قبلی آمریکا وقتی بحث 1+5 مطرح شده بود اطلاعیه ای داد که ایران باید غنی سازی را تعطیل کند و بعد شروع به مذاکره می کنیم بعد هم قطع نامه دادند گفتند تعلیق شود همه هدفشان این بود که غنی سازی در ایران وجود نداشته باشد.
لاریجانی ادامه داد: در گذشته هم سه وزیر اروپایی به ایران آمدند هدف اصلی شان این بود هدف اونها از این فشار آوردن و تحریم های هوشمندانه این بود که ایران فناوری صلح آمیز نداشته باشد. موفق شدند؟ فناوری ایران آیا تعلیق شد؟ این طور نیست.
رئیس مجلس تصریح کرد: نه تنها این تحریم ها فلج کننده نبود بلکه ناامید شدند. یک تقاضایی کردند از کانال های مختلف برای مذاکره با ایران. این تقاضا مربوط به این دولت نبود. تقاضا کردند برای مذاکره و قبول کردند که غنی سازی در ایران باشد و در مطلبی که ارسال کرده بودند این موضوع را درج کرده بودند. پس این تحریم ها فلج کنندگی برای شما داشت که ذهنتان را تغییر داد.
بنا بود ایران را تسلیم کنید اما خودتان مجبور شدید از آن ایده تان دست بردارید مذاکرات آغاز شد بخشی از این مذاکرات در دولت قبل بود در این دولت با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.
آن چه که الان به عنوان اصل است این است که فناوری صلح آمیز هسته ای چه در بعد تحقیق و توسعه چه در تولید در ایران وجود داشته باشد و این را پذیرفتند.
همین طور که رهبری فرمودند این که محدودیت هایی را بپذیریم اما خیلی از این محدودیت ها سلمه ای به عالم وارد نمی کند.
اما اصل موضوع این که ما تحقیق و توسعه را در ایران داشته باشیم موضوع محوری ما بود این در مذاکرات پیش رفته است.
اصل موضوع که غنی سازی باید در ایران انجام شود را پذیرفته اند حالا باید عاقلانه رفتار کنند رفتار عاقلانه این است که در توافق پای بند باشید و آنچه به عنوان مولفه اصلی پذیرفتید نمی توانید تغییر دهید.
تصور می کنند قدرت چانه زنی را باید بیشتر کنند که بتوانند دم آخر یک بهره بیشتری را ببرند این ها روش هایی است که همه می دانند از این ها استفاده می شود.
باید توافقات قبلی که مولفه های اصلی مذاکرات بود را بپذیرید آن چه که در مجلس به عنوان قانون تصویب شد و شورای نگهبان هم تایید کرد و از تلاششون و سرعت عملشان تشکر می کنیم و ابلاغ شد برای کشور همین نکته بود که در مذاکرات موضوع اصلی که غنی سازی و تحقیق و توسعه است آسیب نباید ببیند باید با همه چارچوب های منطقه ای حفظ شود.
به نظر می رسد که نمایندگان مجلس با دقت نظر این قانون را تصویب کردند که هم در مسائل حاشیه ای دست مذاکره کنندگان بسته نشود هم در مسائل اصلی خطوط کلی حفظ شود.
یک بار دیگر جریان های غربی در مذاکره با ایران اشتباه نکنند سال ها پیش که عراق را اشغال کرده بودند یک چنین اشتباهی را انجام دادند آن ها تصور کردند چون عراق را اشغال کردند می تواند به کشورهای دیگر زور بگویند.
لاریجانی بیان داشت: تصور نکنید که ایران امروز نیازمند این توافق است از توافق استقبال می کنیم چون به نفع همه است فکر نکنید اگر فشار بیش از این بیاورید ایران تحمل می کند.
وی گفت: ایران را منصرف نکنید از راه مذاکره، که ایران با شتاب بیشتر دنبال کند آن وقت هزینه بیشتری باید بدهید ما عادت کردیم به تحمل در مسائل. از گذشته پند بگیرید.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدوارم این مسیر مذاکرات با دقت و هدایت رهبری به سرانجام مطلوب برسد.
لاریجانی بیان داشت: یکی از مسائلی که سال گذشته بحث شد مبارزه با فساد بود فسادهای اقتصادی که یکی از مشکلات مشکلات ساختاری است خوشبختانه در این مدت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و قوه قضایی کار مشترکی را از نظر مطالعه دنبال کردند و به یک نتیجه مطلوبی رسیدند که هر دو قوه روی این قضیه توافق دارند یک سازمان مبارزه با این گونه فسادهای اقتصادی به وجود بیاد که با سرعت بتواند رسیدگی کند.
وی گفت: همه ساز و کارهای رسیدگی در درون این سازمان تعبیه شده کارهای اصلیش در مجلس انجام شده فکر می کنم بعد از تعطیلات کوتاه یکی دو هفته ای مجلس وارد بررسی این طرح در مجلس خواهیم شد و امیدواریم با سرعت به نتیجه برسیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از چالش هایی که در دستگاه قضایی داریم این که ما تعداد زیاد پرونده در سال در قوه قضاییه داریم که بیان شد 15 میلیون پرونده، این یک رقم فوق العاده تکان دهنده ای است که در کشور ما در سال چنین حجمی از پرونده به خاطر دعواها و اختلافات و مشکلات مختلف چرخش داشته باشد و سالانه حدود 5 درصد رشد دارند.
لاریجانی بیان داشت: شاید این روش که تعداد قضات را افزایش دهیم برخورد با معلول است شاید برای کوتاه مدت چاره ای نیست اما باید دید در کشورهای مختلف چگونه برخورد کرده اند اکثر کشورهایی که از یک نظام یافتگی برخوردار هستند چنین وضعی ندارند یعنی تعداد پرونده هاشون اندک و مدت رسیدگی کوتاه است.
وی گفت: شرایط اقتصادی کشور، فرهنگی عمومی ما در اختلاف در رویه های قضایی، قوانین ما از نظر جرم انگاری و ساختار خود قوه قضاییه هم در این که با سرعت نمی تواند رسیدگی کند وجود داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه گله می کنند از ریاست محترم قوه قضاییه، مسئولین قوه قضاییه پس یک مشکل مهمی است. پیشنهاد می کنم برای این کار یک گروه حرفه ای که تخصص های مختلف را داشته باشند ظرف یک سال بررسی کنند ابعاد و ریشه های این مشکل را و یک مدلی برای اصلاحات ارائه دهند.
لاریجانی بیان داشت: به بدنه اجرایی و امور دیوانی کشور تکیه می کنیم تجربه نشان داد که ظرفیت کارهای پیچیده را ندارند مشکل آب در کشور مشکل مهمی است از مسئولین عالی رتبه تا استانداران و فرمانداران یک طرح جامع می خواهد. در کشورهای دیگر باب است از این گونه موسسات وجود دارند سفارش می دهند نتیجش به صورت مدل ارائه می شود.
وی گفت: پیشنهادم این است که یک گروه حرفه ای ما در خارج از سیستم ایجاد بکنیم از تخصص های مختلف و توافق کنیم برای این که وضعیت فعلی را از این حالت برسانیم به شرایط عادی چه اقداماتی در زمینه پیشگیری برای انجام دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این که ساختار قوه قضاییه انعطاف هایی داشته باشد برای سرعت عمل این را مدون کنند اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم از این شرایط می توانیم در بیاییم. برنامه کوتاه مدت و دراز مدت دارد ممکن است برنامه کوتاه مدت نیاز داشته باشد مشکلات را با سرعت بیشتری حل کنیم فکر می کنم چه در مورد تعداد زندانیان و مشکلاتی که در این وضعیت وجود دارد احتیاج به مطالعه همه جانبه و پیدا کردن مدل است.
لاریجانی بیان داشت: وضعیت اقتصادی یکی از چالش هایی است که در کشور وجود دارد این موضوع که محور کار را باید رونق تولید در داخل قرار داد راهکار اساسی برای کشور است خیلی از بنگاه های اقتصادی ما که سرمایه گذاری کردند تکنولوژی وارد کردند الان سرپا نیستند و یا نیمه کار می کنند یا تعطیل شدند گاه معوقات بانکی دارند بازار راکد است فروششان جدی نیست.
یک هدف داشتند و آن این که ایران در ابعاد مختلف غنی سازی نداشته باشد وزیر خارجه قبلی آمریکا وقتی بحث 1+5 مطرح شده بود اطلاعیه ای داد که ایران باید غنی سازی را تعطیل کند و بعد شروع به مذاکره می کنیم بعد هم قطع نامه دادند گفتند تعلیق شود همه هدفشان این بود که غنی سازی در ایران وجود نداشته باشد.
در گذشته هم سه وزیر اروپایی به ایران آمدند هدف اصلیشان این بود هدف اونها از این فشار آوردن و تحریم های هوشمندانه این بود که ایران فناوری صلح آمیز نداشته باشد. موفق شدند؟ فناوری ایران آیا تعلیق شد؟ این طور نیست ناتوان بود.
نه تنها این تحریم ها فلج کننده نبود ناامید شدند یک تقاضایی کردند از کانال های مختلف برای مذاکره با ایران این تقاضا مربوط به این دولت نبود تقاضا کردند برای مذاکره و قبول کردند که غنی سازی در ایران باشد و در مطلبی که ارسال کرده بودند این موضوع را درج کرده بودند پس این تحریم های فلج کنندگی برای شما داشت که ذهنتان را تغییر داد.
بنا بود ایران را تسلیم کنید اما خودتان مجبور شدید از آن ایده تان دست بردارید مذاکرات آغاز شد بخشی از این مذاکرات در دولت قبل بود در این دولت با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.
آن چه که الان به عنوان اصل است این است که فناوری صلح آمیز هسته ای چه در بعد تحقیق و توسعه چه در تولید در ایران وجود داشته باشد و این را پذیرفتند.
همین طور که رهبری فرمودند این که محدودیت هایی را بپذیریم اما خیلی از این محدودیت ها سلمه ای به عالم وارد نمی کند.
اما اصل موضوع این که ما تحقیق و توسعه را در ایران داشته باشیم موضوع محوری ما بود این در مذاکرات پیش رفته است.
اصل موضوع که غنی سازی باید در ایران انجام شود را پذیرفته اند حالا باید عاقلانه رفتار کنند رفتار عاقلانه این است که در توافق پای بند باشید و آنچه به عنوان مولفه اصلی پذیرفتید نمی توانید تغییر دهید.
تصور می کنند قدرت چانه زنی را باید بیشتر کنند که بتوانند دم آخر یک بهره بیشتری را ببرند این ها روش هایی است که همه می دانند از این ها استفاده می شود.
باید توافقات قبلی که مولفه های اصلی مذاکرات بود را بپذیرید آن چه که در مجلس به عنوان قانون تصویب شد و شورای نگهبان هم تایید کرد و از تلاششون و سرعت عملشان تشکر می کنیم و ابلاغ شد برای کشور همین نکته بود که در مذاکرات موضوع اصلی که غنی سازی و تحقیق و توسعه است آسیب نباید ببیند باید با همه چارچوب های منطقه ای حفظ شود.
به نظر می رسد که نمایندگان مجلس با دقت نظر این قانون را تصویب کردند که هم در مسائل حاشیه ای دست مذاکره کنندگان بسته نشود هم در مسائل اصلی خطوط کلی حفظ شود.
یک بار دیگر جریان های غربی در مذاکره با ایران اشتباه نکنند سال ها پیش که عراق را اشغال کرده بودند یک چنین اشتباهی را انجام دادند آن ها تصور کردند چون عراق را اشغال کردند می تواند به کشورهای دیگر زور بگویند.
لاریجانی بیان داشت: تصور نکنید که ایران امروز نیازمند این توافق است از توافق استقبال می کنیم چون به نفع همه است فکر نکنید اگر فشار بیش از این بیاورید ایران تحمل می کند.
وی گفت: ایران را منصرف نکنید از راه مذاکره، که ایران با شتاب بیشتر دنبال کند آن وقت هزینه بیشتری باید بدهید ما عادت کردیم به تحمل در مسائل. از گذشته پند بگیرید.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدوارم این مسیر مذاکرات با دقت و هدایت رهبری به سرانجام مطلوب برسد.
لاریجانی بیان داشت: یکی از مسائلی که سال گذشته بحث شد مبارزه با فساد بود فسادهای اقتصادی که یکی از مشکلات مشکلات ساختاری است خوشبختانه در این مدت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و قوه قضایی کار مشترکی را از نظر مطالعه دنبال کردند و به یک نتیجه مطلوبی رسیدند که هر دو قوه روی این قضیه توافق دارند یک سازمان مبارزه با این گونه فسادهای اقتصادی به وجود بیاد که با سرعت بتواند رسیدگی کند.
وی گفت: همه ساز و کارهای رسیدگی در درون این سازمان تعبیه شده کارهای اصلیش در مجلس انجام شده فکر می کنم بعد از تعطیلات کوتاه یکی دو هفته ای مجلس وارد بررسی این طرح در مجلس خواهیم شد و امیدواریم با سرعت به نتیجه برسیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از چالش هایی که در دستگاه قضایی داریم این که ما تعداد زیاد پرونده در سال در قوه قضاییه داریم که بیان شد 15 میلیون پرونده، این یک رقم فوق العاده تکان دهنده ای است که در کشور ما در سال چنین حجمی از پرونده به خاطر دعواها و اختلافات و مشکلات مختلف چرخش داشته باشد و سالانه حدود 5 درصد رشد دارند.
لاریجانی بیان داشت: شاید این روش که تعداد قضات را افزایش دهیم برخورد با معلول است شاید برای کوتاه مدت چاره ای نیست اما باید دید در کشورهای مختلف چگونه برخورد کرده اند اکثر کشورهایی که از یک نظام یافتگی برخوردار هستند چنین وضعی ندارند یعنی تعداد پرونده هاشون اندک و مدت رسیدگی کوتاه است.
وی گفت: شرایط اقتصادی کشور، فرهنگی عمومی ما در اختلاف در رویه های قضایی، قوانین ما از نظر جرم انگاری و ساختار خود قوه قضاییه هم در این که با سرعت نمی تواند رسیدگی کند وجود داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه گله می کنند از ریاست محترم قوه قضاییه، مسئولین قوه قضاییه پس یک مشکل مهمی است. پیشنهاد می کنم برای این کار یک گروه حرفه ای که تخصص های مختلف را داشته باشند ظرف یک سال بررسی کنند ابعاد و ریشه های این مشکل را و یک مدلی برای اصلاحات ارائه دهند.
لاریجانی بیان داشت: به بدنه اجرایی و امور دیوانی کشور تکیه می کنیم تجربه نشان داد که ظرفیت کارهای پیچیده را ندارند مشکل آب در کشور مشکل مهمی است از مسئولین عالی رتبه تا استانداران و فرمانداران یک طرح جامع می خواهد. در کشورهای دیگر باب است از این گونه موسسات وجود دارند سفارش می دهند نتیجش به صورت مدل ارائه می شود.
وی گفت: پیشنهادم این است که یک گروه حرفه ای ما در خارج از سیستم ایجاد بکنیم از تخصص های مختلف و توافق کنیم برای این که وضعیت فعلی را از این حالت برسانیم به شرایط عادی چه اقداماتی در زمینه پیشگیری برای انجام دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این که ساختار قوه قضاییه انعطاف هایی داشته باشد برای سرعت عمل این را مدون کنند اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم از این شرایط می توانیم در بیاییم. برنامه کوتاه مدت و دراز مدت دارد ممکن است برنامه کوتاه مدت نیاز داشته باشد مشکلات را با سرعت بیشتری حل کنیم فکر می کنم چه در مورد تعداد زندانیان و مشکلاتی که در این وضعیت وجود دارد احتیاج به مطالعه همه جانبه و پیدا کردن مدل است.
لاریجانی بیان داشت: وضعیت اقتصادی یکی از چالش هایی است که در کشور وجود دارد این موضوع که محور کار را باید رونق تولید در داخل قرار داد راهکار اساسی برای کشور است خیلی از بنگاه های اقتصادی ما که سرمایه گذاری کردند تکنولوژی وارد کردند الان سرپا نیستند و یا نیمه کار می کنند یا تعطیل شدند گاه معوقات بانکی دارند بازار راکد است فروششان جدی نیست. قوه قضاییه باید طبیبانه با موضوع برخورد کند.
وی گفت: اگر کسی سواستفاده کرده باید برخورد شود اما خیلی از بخش های تولیدی ما مشکل سواستفاده نیست شرایط کشور اقتضا می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ایجاد امنیت اقتصادی که بخش های تولیدی را خیلی باید انگیزه ایجاد کنیم بیان سرمایه گذاری کنن با این سیستم اداری طولانی که در کشور ما وجود دارد برخی کشورها ظرف چند ساعت زمینه سرمایه گذاری را فراهم می کنند و الان رتبه بالایی رادر بهبود کسب و کار به دست آورده اند.
لاریجانی بیان داشت: در این شرایط امنیت اقتصادی داشتن خیلی مهم است یعنی باید قوه قضاییه اطمینان بدهد به سرمایه گذاران که در این صحنه وارد شوند و ضمنا باید قوه قضاییه کمک کننده باشد برای تولید کنندگان و دست آن ها را بگیرد.
وی گفت: فکر می کنم که یکی از چالش هایی که داریم حوزه اقتصاد و بخش تولید است قوه قضاییه می تواند نقش مهمی داشته باشد و آرامش بدهد به بازار و امیدوار کند آن ها را که جایی دارند که پناه آن هاست و تولید بتواند زنده بماند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد بنگاه های کوچک که رهبری معظم در ابتدای سال سفارش کردند که موضوع مهمی است که میزان اشتغال در بنگاه های کوچک موثر است و اکثر این ها مشکل بدهی دارند و رفتند در لیست قرمز. نمی گویم محور اصلی قوه قضاییه است.
لاریجانی بیان داشت: معضلی در کل امور اداری کشور است یعنی رفتار با ارباب رجوع به میزان ادب دیوانی مربوط می شود که چه قدر بتوانند موفق باشند ارباب رجوع آن طوری نیست که شما بی ادب رفتاری کنید. واقعا در کشورهای دیگر چنین رفتاری را ندیدم احترام می گذارند به ارباب رجوع این که می گویند کارگزاران باید نوکر مردم باشند از همین لفظ ارباب رجوع می شود فهمید.
رئیس مجلس ادامه داد: قوه قضائیه می تواند در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند و باید محور کار رونق تولید قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اینکه هر کسی معوقه ای دارد بگویند ما اینها را به خط می کنیم و به زندان می اندازیم دردی را دوا نمی کند البته اگر کسی هم سوء استفاده ای کرده باید با وی مقابله جدی صورت بگیرد اما در حال حاضر بسیاری از بخش های تولیدی ما براساس شرایط کشور دچار مشکل شده اند و قانون هم دست دولت را باز گذاشته ما نمی دانیم چرا از این درست استفاده نمی شود.
وی گفت: گویا اخیرا دولت کمیته هایی را در سطح استان ها قرار داده که به بنگاه های اقتصادی توجه کنند اما امنیت اقتصادی و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان بسیار اهمیت دارد در بسیاری از کشورها ظرف چند ساعت زمینه سرمایه گذاری فراهم می شود اما در برخی موارد در کشور ما 200 روز طول می کشد و واضح است که سرمایه گذار فرار می کند در این شرایط امنیت اقتصادی داشتن بسیار مهم است و باید قوه قضائیه به تولیدکنندگان کمک کند و دست آنان را بگیرد.
وی به موضوع انتخابات و قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: ما انتخابات را در پیش روی داریم برگزاری انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است اینکه کسی در انتخابات تخلفات انبوه کند و بعد همه اینها در پرونده وی درج و به شورای نگهبان برود و بعدا رسیدگی شود معنایش این است که گفته ایم شرایط انتخابات شرایط بزن درویی است چرا که شورای نگهبان نمی تواند در همه حوزه ها انتخابات را ابطال کند و دود ابطال انتخابات به چشم مردم می رود.
رئیس مجلس ضمن مطرح کردن پیشنهادی ادامه داد: پیشنهادم این است که از هم اکنون قوه قضائیه دستورالعمل های لازم را برای انتخابات سالم تدوین کند و اگر کسی مطابق قوانین تخلفی انجام داد به سرعت رسیدگی شود.
وی به موضوع امنیت اجتماعی اشاره کرد و آن را مسئله مهمی دانست و ادامه داد: موضوع امنیت اجتماعی مهمترین مسئله است که مردم در مواجه با قوه قضائیه آن را می طلبند مسائل سیاسی برای یک گروه خاص است آنچه که عموم مردم با آن درگیرند مسائل مربوط به امنیت اجتماعی است و انتظار دارند به سرعت رسیدگی شود.
رئیس مجلس به نقش رسانه ها در ایجاد بازدارندگی در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر کسی تجاوز به عنف کند و بداند که برخورد قوه قضائیه جدی و سریع است و رسانه ها هم این را به خوبی بیان کنند مسلما قدرت بازدارندگی خوبی خواهد داشت چرا که رسانه ها در این زمینه مسئولیت های فراوانی دارند.
لاریجانی تصریح کرد: فکر می کنم هنوز سازوکارهای پخته ای در کشور به وجود نیامده است اگر در این زمینه قوه قضائیه کارهای خوبی انجام بدهد و رسانه ها هم به سرعت و به خوبی پوشش دهند مسلما تاثیر می گذارد و از نظر ایجاد آرامش هم در کشور دارای اهمیت خواهد شد که امیدوارم در این زمینه توجه کافی داشته باشیم ما هم در مجلس از بعد اخوت و ترس از قوه قضائیه بیشتر توجه خواهیم کرد.
حالا اسم فساد زیاد آورده میشود. حرف زدن راجع به فساد که فایدهای ندارد؛ با «دزد دزد» گفتن، دزد از دزدی دست برنمیدارد؛ باید رفت، وارد شد. مسئولان کشور، روزنامه که نیستند که راجع به فساد حرف میزنند. بله، روزنامه راجع به فساد ممکن است حرف بزند، من و شما که مسئول هستیم باید اقدام کنیم.