به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ روزنامه جهان صنعت درباره وضعیت هواپیماهای سفارشی ایران به دو شرکت ایرباس و بوئینگ نوشت: در حالی ایران قصد دارد ساخت 90 فروند هواپیما را به دو شرکت ایرباس و بوئینگ سفارش بدهد که این دو شرکت سفارش ساخت 10 هزار فروند هواپیما را دارند و سالانه بیش از 1300 هواپیما نمیتوانند بسازند، بنابراین آنها حداقل تا هفت سال آینده قادر به ساخت هواپیما برای ایران نخواهند بود.
طی روزهای گذشته سرپرست سازمان هواپیمایی کشور از تصمیم ایران برای خرید سالانه 80 تا 90 هواپیما خبر داد که دو شرکت بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه به عنوان اصلیترین شرکتهای تامینکننده این تعداد هواپیما اعلام شدهاند.
با توجه به تصمیم ایران برای نوسازی و اعلام نیاز به خرید سالانه 80 تا 90 هواپیما از سوی مقامات هواپیمایی کشوری، باید دید خرید هواپیما از این دو شرکت چه شرایطی دارد.
دو شرکت بوئینگ و ایرباس در مجموع سالانه حدود 1300 هواپیما در جهان تولید میکنند اما میزان سفارشات ثبتشده از سوی دیگر خریداران بینالمللی برای این دو شرکت بسیار بالا بوده و پیشبینی میشود دو شرکت برای تکمیل تعهدات خود برای سفارشات ثبتشده به حدود 10 سال زمان نیاز داشته باشند.
این به آن معناست که در صورت ثبت سفارش از هماکنون ایران باید حدود هفت سال برای دریافت اولین فروند از هواپیماهای خریداریشده از سوی این دو شرکت در صف انتظار باقی بماند.
براساس آمارهای موجود این دو شرکت در شرایط کنونی سفارش ساخت حدود 10 هزار فروند هواپیما را برای سالهای آینده دریافت کردهاند. شرکتهای هواپیماسازی بومباردیر کانادا، امبرائر برزیل و توپولف روسیه بعد از بوئینگ و ایرباس بزرگترین شرکتهای تولید هواپیما در جهان هستند که میتوانند بخشی از نیاز ایران به هواپیماهای تازهنفس را تامین کنند.
احتمالا ایران تلاش خواهد کرد بدون نوبت از این شرکتها خرید کند، اما برآوردها مبنی بر نیاز ایرانایر به خرید یکصد فروند هواپیمای جدید احتمالا اغراقآمیز است. حتی اگر ایران بخواهد این تعداد هواپیما بخرد، نه بوئینگ و نه ایرباس نمیتوانند این تعداد هواپیما تولید کنند.