به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از پایگاه خبری «دانشجویان بیدار»، علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری برای مذاکرات هسته ای تعیین کردند، ابزاری برای امتیازگیری از دشمن بود یا اهدافی بود که نباید از آن عدول می شد، توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: هردوی این موضوعات صحیح است، یعنی خطوط قرمز چیزی است که در مذاکره حد را تعیین می کند؛ اما تیم مذاکره کننده رفته مذاکره کرده و نتوانسته است این حد را حفظ کند و حد آسیب خورده است.
نماینده مردم تهران ادامه داد: گرچه معتقد هستم که این حد خیلی آسیب خورده است؛ اما الان چیزی که به دست آمده به اقتضای شرایط و واقعیت های امروز قابل عبور هست یا نیست، بحث دیگریست.
زاکانی تصریح کرد: بنده می گویم این به نیروهای انقلاب و مجلس بستگی دارد که این شرایط را چگونه به سمت فضای مناسب سوق بدهد.
وی با اشاره به اینکه الان شرایط مانند قبل قطعنامه 598 نیست، گفت: می توانیم شرایط بعد از قطعنامه 598 را ایجاد کنیم که امام شرایط قطعنامه ای را نپذیرد؛ اما برای این کار باید هزینه بدهیم و بدانیم چه کار باید بکنیم.
وی تاکید کرد: هزینه پرداختن هم به سر و صدا کردن نیست؛ چرا که جامعه را دو قطبی می کند؛ بلکه راه های بهتری وجود دارد.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال که مگر می توان بندهایی از برجام را پذیرفت و بندهای دیگر را رد کرد، گفت: مجلس چهار کار می تواند انجام دهد که سه کار آن حقوقی و یک کار سیاسی است.
زاکانی افزود: می تواند بگوید خوب است و همه اش را می پذیرم یا بگوید خوب است؛ اما این اشکالات را دارد که ما آن را قبول نداریم، همچنین می تواند بگوید چیز بدی است و قابل اصلاح است و بیانیه بدهد و تیم مذاکره کننده را ملزم به رفع آن کند و می تواند بگوید این سم مهلکی است و آنرا رد می کنم.
وی دو مولفه را در تصمیم گیری نهایی مهم دانست و تصریح کرد: فهم حقیقت برجام و درک درست واقعیت روز و احیانا تغییر یافته آن واقعیت است که با هم جمع میشود و در نهایت تصمیم گرفته می شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال که کدام یک از این چهار کار طبق برجام قابل انجام است، گفت: هر چهار کار قانونی است و مجلس می تواند در خط به خط جزئیات ورود کند؛ نه اینکه مجلس آنرا تصحیح کند؛ بلکه به تیم مذاکره کننده اطلاع می دهد که این بند با قانون سازگاری ندارد، برو مذاکره کن و آنرا اصلاح کن.