به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، نصرالله سردشتی درباره آخرین وضعیت حمل و نقل دریایی نفت خام ایران و جهان همزمان با سقوط قیمت جهانی طلای سیاه، گفت: در حال حاضر بازار اجاره کشتیهای نفتکش پس از گذر از سالهای ضعف و رکود شدید، در وضع نسبتا مطلوبی قرار دارد.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه کاهش شدید قیمت نفت در طول یک سال اخیر به افزایش تقاضا برای خرید و حمل محمولات نفتی منجر شده است، تصریح کرد: این عامل در کنار دیگر عوامل مقطعی؛ تقویت بازار کشتیهای نفتکش و افزایش نرخ های اجاره را در به همراه داشته است.
این مقام مسئول در مورد تاثیر بازگشت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای بینالمللی پس از لغو تحریم ها هم اظهار داشت: بازگشت کشتی های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای بینالمللی به دلائل مختلف تاثیری در وضع بازار حمل و نقل دریایی مواد نفتی و کاهش نرخ های اجاره و کرایههای حمل نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه ایران قصد دارد پس از تحریم بلافاصله به افزایش تولید اقدام کند، بیان کرد: سهمیه صادراتی قبلی نفت خود را به میزان ٢,٥ میلیون بشکه در روز احیا کند، نفتکشهای ایرانی که مسئولیت صادرات نفت خام کشور را برعهده دارند با این افزایش، بیشتر از گذشته در خدمت صادرات نفت کشور قرار خواهند گرفت.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد: به خصوص اگر شرکت ملی نفت ایران کماکان از کشتی های نفتکش ایرانی به صورت CFR (تحویل نفت در مبدا) استفاده کند.
سردشتی با اعلام اینکه افزایش صادرات نفت خام ایران به میزان دو برابر سطح فعلی مستلزم به کارگیری ١٧ فروند نفتکش غول پیکر وی. ال. سی. سی در ماه است، خاطرنشان کرد: بر این اساس پیش بینی میشود این ظرفیت به کشتیهای نفتکش ایرانی اختصاص یابد.