به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ امیر امینی امروز در نشست خبری در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: حمل و نقل و مسکن سهم 40 درصدی در اقتصاد و معیشت مردم دارند.
وی ادامه داد: مقوله مسکن به طور جدی وارد معاونت برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل نشده است، اما در بخش حمل و نقل فعالیتها انجام میشود.
امینی با بیان اینکه حمل و نقل پایدار سه شاخص دارد، گفت: پاک بودن، یکپارچگی و ایمن بودن از شاخصهای حمل و نقل است و حاصل آن بازدهی بهتر است.
وی بیان کرد: در دهه گذشته حدود 45 هزار میلیارد تومان در حمل و نقل سرمایهگذاری شد که از این رقم سهم بخش خصوصی 17 درصد، سهم منابع داخلی 18 درصد و سهم اوراق مشارکت و قرضی تامین 14 درصد است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه اضافه کرد:» سالانه به بیش از 57 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل و زیرساختها نیاز داریم؛ این میزان سرمایهگذاری تلاش بزرگی را میطلبد، تا بخش خصوصی به این عرصه وارد شود.
امینی ادامه داد: در حال حاضر 25 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه زیرساخت، 12 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه ریلی، 10 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه هواپیمایی و ایران ایر و 20 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه مسکن و 1500 میلیارد تومان پروژه درحوزه بندی و دریایی آماده سرمایهگذاری بخش خصوصی است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه اضافه کرد: در کل 118 پروژه به ارزش 98 هزار و 500 میلیارد تومان آماده سرمایهگذاری است.
وی بیان کرد: 272 طرح حمل و نقلی داریم که 166 طرح کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که شامل 28 هزار کیلومتر انواع راهها و راهآهن است و برای اتمام آنها 104 هزار میلیارد تومان نیاز است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه گفت: 10 هزار کیلومتر پروژه در قالب 60 طرح 50 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 12 هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد.
وی گفت: همچنین 35 طرح بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داریم که 9 هزار کیلومتر طول دارد و برای اتمام آنها 3400 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.
وی گفت: برای پروژههای با پیشرفت فیزیکی کمتر از 20 درصد در قانون بودجه اعتبار کافی در نظر گرفته نشده است تا مطالعات آنها تکمیل شود.
وی بیان کرد: کشور را به 10 کریدور توسعهای تقسیمبندی کردیم؛ تجاری سازی کریدورها از ضوابطی است که دنبال میشود تا به بازیابی نقش سرزمینی ایران در منطقه برسیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه اضافه کرد: 8 پروژه ریلی حائز شرایط فاینانس است که مذاکرات در این باره با فاینانسر نهایی شده است.
امینی ادامه داد: 10.2 میلیارد دلار مجوز از شورای اقتصاد برای توسعه و تجهیز ناوگان جادهای و ریلی اخذ شد که البته این رقم در حوزه ریلی به بهسازی خطوط نیز اختصاص مییابد.
وی درباره جذب سرمایه بخش خصوصی خارجی اظهار داشت: چندین کشور هدف مد نظر داریم و مذاکراتی در این باره با آنها انجام شده است که میتوان به کشورهای نظیر تایلند، آلمان، ترکیه و فرانسه اشاره کرد.
وی توضیح داد: به تازگی با رئیس اتحادیه پیمانکاران ترکیه ملاقاتی داشتیم که آنها نیز برای سرمایهگذاری در ایران ابراز تمایل کردند؛ این اتحادیه 270 میلیارد دلار صدور خدمات به نقاط مختلف دنیا دارد.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه اظهار داشت: در حال حاضر 14 هزار کیلومتر انواع راه در کریدور نوع یک، 10 هزار کیلومتر انواع راه در کریدور نوع 2 و 26هزار کیلومتر انواع راه در کریدور نوع 3 آماده سرمایهگذاری داریم.