به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» ، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نامه ای به شرح زیر نوشت ونکاتی را پیرامون کارت سوخت یادآور شد:
جناب آقای محمدعلی پورمختار
رئيس محترم کميسيون اصل 90 مجلس شورای اسلامی
با سلام
همان طور که مستحضر هستید طرح سهمیهبندی بنزین به عنوان یکی از تجربیات موفق در اقتصاد مقاومتی از سال 1386 با هدف کاهش مصرف سوخت در کشور اجرا شد. این اقدام، مدیریت سوخت کشور را منضبط کرد و دستاوردهای بسیاری برای کشور از جمله کاهش قاچاق سوخت، کنترل مصرف و ایجاد بانک اطلاعاتی از مصرف سوخت و تعداد خودروهای کشور به همراه آورد. این سامانه از این جهت حائز اهمیت است که رشد فزاینده مصرف بنزین کشور در بازه سالهای 70 الی 85 را متوقف کرد و تحریمهای غرب در زمینه بنزین را بی اثر نمود. به علاوه این سامانه قاچاق بنزین و هدررفت میلیاردها دلار سرمایه کشور را به حداقل رسانده است. وجود این سامانه است که میتواند در صورت بروز هر گونه شرایط اضطراری در کشور و منطقه، تامین سوخت مورد نیاز مردم را به آسانی فراهم نماید.
دولت در خرداد ماه امسال، بنزین را به یکباره تک نرخی کرد و مردمی که در حد سهمیه بنزین مصرف میکردند، با افزایش 43 درصدی در قیمت این فرآورده نفتی مواجه شدند. در این حالت دیگر مردم انگیزهای برای صرفهجویی و محدود کردن مصرف در حد سهمیه را ندارند که این خود افزایش مصرف بنزین را به دنبال خواهد داشت. مهمتر آن که با تک نرخی شدن بنزین و به علت وجود کارتهای سوخت جایگاهها، مردم دیگر انگیزهای برای استفاده از کارتهای خودروهای شخصی خود ندارند و این سامانه راهبردی در معرض خطر جدی قرار گرفته است؛ چرا که کارتهای سوخت شخصی در خانهها بایگانی شده است، درخواست صدور کارتهای المثنی به شدت کاهش یافته است و با از دست رفتن این کارتها، احیای آن کار سادهای نخواهد بود. بسیج دانشجویی دانشکده فنی در بدو تک نرخی شدن بنزین این اقدام را بررسی کرد و انتقادها و پیشنهادهای خود را پیرامون آسیبها و تبعات این تصمیم طی نامهای به معاون برنامهریزي و نظارت راهبردي رئیس جمهور اعلام کرد که متاسفانه تاکنون پاسخی بدان داده نشده است.
حال پس از گذشت بیش از سه ماه از اجرایی شدن این تصمیم، شواهد متعددی مشاهده میشود که برخی افراد که منافع خود را در حذف سامانه کارت هوشمند سوخت میبینند تا قاچاق بنزین را به روال قبل از سال 86 بازگردانند، در پیآنند تا با موج سواری رسانهای، این سامانه را بی فایده جلوه دهند. در این شرایط، مسوولین وزارت نفت به صورت منفعلانه، حذف این سامانه راهبردی را به نظاره نشستهاند و اقدامی عملی انجام نمیدهند و این خود خسارتهای سنگینی را برای کشور و به خصوص دولت همراه خواهد داشت.
از آن جا که قیمت بنزین همچنان با قیمت آن در کشورهای همسایه فاصله دارد، از بین رفتن سامانه کارت های هوشمند، قاچاق آن را به دنبال خواهد داشت و کشور از دیگر مزایای این سامانه نیز بی بهره خواهد شد. لذا پیشنهاد میشود دولت با اجرای حداقل یکی از پیشنهادهای زیر، نسبت به حفظ سامانه کارت هوشمند سوخت اقدام نماید:
الف) افزایش نرخ بنزین کارت سوخت جایگاهداران:
با توجه لزوم شفافیت در عرضه بنزین در کشور لازم است تمامی وسایل نقلیه با کارت سوخت خود اقدام به سوختگیری نمایند که در این حالت میتوان قیمت بنزین کارت جایگاهداران را به عنوان نرخ مصرف اضطراری، رقمی بیش از هزار تومان تعیین کرد. بدیهی است در این شرایط قیمت بنزین همچنان تک نرخی خواهد بود؛ زیرا همگان میتوانند با استفاده از کارتهای سوخت شخصی با همان قیمت تکنرخی اقدام به سوختگیری نمایند و تنها افرادی که شفاف عمل نمیکنند، هزینه عدم شفافیت خود را میپردازند.
ب) محدود کردن تعداد کارت جایگاهها و اعمال سقف برداشت بنزین از این کارتها:
در حال حاضر تعداد زیادی کارت در جایگاههای سوخت وجود دارد که هر یک سقف برداشت بالایی دارد. از آن جا که مشخص نیست چه وسایل نقلیهای با این کارتها سوختگیری میکنند، وجود این کارت ها میتواند زمینه ساز فساد در عرضه بنزین باشد. به علاوه تعدد این کارتها اخیرا موجب بیرغبتی مردم در استفاده از کارتهای سوخت شخصی شده است. لذا لازم است تعداد این کارتها محدود شود و سقف برداشت بنزین آن ها نیز به حداقل کاهش یابد تا تنها در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.
در پایان از کمیسیون اصل نود مجلس با توجه به نقش نظارتی مجلس، درخواست میشود این موضوع را با درنظر گرفتن اولویت آن، از وزارت نفت پیگیری نماید. بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران این آمادگی را دارد تا به صورت حضوری نسبت به تشریح مشکلات این شیوه قیمتگذاری بنزین اقدام نماید.
پیشاپیش از توجه جنابعالی سپاسگذاریم.
نامه این تشکل به جناب آقای دکتر نوبخت نیز به پیوست آورده شده است.
رونوشت: جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت
با احترام
سعید فضل زرندی
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران