به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» مسعود آب پرور با اشاره به سریال «تعبیر وارونه یک رویا» که به کارگردانی فریدون جیرانی روی آنتن رفت، درباره اهمیت و ظرافت ساخت آثار جاسوسی بیان کرد: کارهای پلیسی و جاسوسی ژانرهای مشخصی در دنیا دارند و زمانیکه برای ساخت این آثار دست به کار می شوید باید قواعد آن را هم رعایت کنید و اگر قواعد ساخت این آثار رعایت نشود حتی ممکن است معکوس هم عمل کند.
خانواده در ژانر پلیسی یک عنصر ضد ریتم است
آب پرور در ادامه درباره سریال «تعبیر وارونه یک رویا» و اینکه تا چه حد این قواعد را به کار گرفته است، بیان کرد: خانواده در ژانر پلیسی یک عنصر ضد ریتم است و می تواند ریتم کار و تعلیقات را نابود کند. در الگوهای اصلی هم به شکل مینی مال و جمع و جور به خانواده پلیس و ماموران امنیتی پرداخته می شود و سریال «تعبیر وارونه یک رویا» از این حیث دچار یک عارضه و آسیب شد که بیش از حد به خانواده قهرمان و ضد قهرمان فیلم پرداخت.
کارگردان سریال «سوداگر» اضافه کرد: البته جیرانی توانست درباره ضد قهرمان این مساله را به پیچ اصلی داستان گره بزند و اگر فرهاد قائمیان در نقش مهندس برازنده همسرش را دور می زند و با زن دیگری ارتباط برقرار می کند این ارتباط به دلیل مسایل جاسوسی است که هسته اصلی قصه را شامل می شود. با این حال باز هم آنقدر این روابط خانوادگی گسترش می یابد و به آنها پرداخته شده است که نوعی اختلال ژانر را بوجود می آورد و مخاطب گاهی فکر می کند با یک اثر خانوادگی و گاهی هم فکر می کند با یک داستان جاسوسی مواجه شده است.
اشتباهاتی که از مامور امنیتی دیده می شود بعید است
وی با اشاره به شخصیت پردازی قهرمان این اثر و اشتباهاتی که داشته است، بیان کرد: قهرمان این داستان با بازی امیر جعفری که نقش یک مامور امنیتی را ایفا می کند با ندانم کاری و به اشتباه خانواده را وارد کار در حوزه ای می کند که با مرگ و خطر در ارتباط است. اگر حرکت او درست است چرا خیلی زود از کار خود پشیمان می شود و اگر کارش درست نیست از مامور کارکشته ای مثل او بعید است که چنین اشتباهی را مرتکب شود و جوان ناآزموده ای را که حتی دفاع شخصی هم بلد نیست اینگونه به کشتن می دهد. تماشای چنین اقداماتی از قهرمانی که دل ما به او بند است کار را آسیب پذیر می کند و همین ورود بیش از حد خانواده به داستان پاشنه آشیل سریال است.
این کارگردان سریال های تلویزیونی با بیان اینکه زحمت زیادی برای مسایل تکنیکی و تصویربرداری «تعبیر وارونه یک رویا» کشیده شده است، گفت: باید توجه داشت که رفتار سینمایی و تاریکی های بیش از حد گاهی در تلویزیون جواب نمی دهد و باید سنجیده تر باشد، مثل بعضی از نورپردازی های سریال که تاثیر دراماتیکی در کار ایجاد نمی کرد.
وی در پایان بیان کرد: به هرحال این سریال هم تلاش ارزنده ای بود و من اثری با نام «کایدون» دارم که آن هم در همین ژانر است و قرار است برای شبکه یک آماده شود.