به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،نخستین نشست هم اندیشی سواد رسانه ای، اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برگزار شد.
حسین مجتبی زاده؛ مشاور عالی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ظرفیت ویژه این دانشگاه برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری به اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با برخورداری از ۴۷۰۰ دانشجوی شاغل در رسانه های سراسری و استانی کشور می تواند نقش مهمی در ترویج هنجارها، ارزشها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنهها و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همهجانبه فرهنگی و ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه ایفا کند.
امید علی مسعودی؛ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره نیز با اشاره به اینکه زمان منتظر ما نمی ایستد و با عجله کنیم تاکید کرد: ریشه ی بسیاری از مشکلات کنونی جامعه کمبود سواد رسانه ای است و خانواده ها در شرایط فعلی حاضر هستند برای افزایش سواد رسانه ای خود هزینه کنند اما مساله اینجا است که ما هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت اساتید و دانشجویان دانشگاه ها برای افزایش سواد رسانه ای جامعه به شکل مناسب استفاده نماییم. در این میان اگر دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر دانشگاه ها برای گسترش سواد رسانه ای جامعه در قالب دوره های کوتاه مدت و بلند مدت اقدام کنند، قطعا با استقبال خانواده ها مواجه شده و حتی می توانند رشته ی سواد رسانه ای را به عنوان یک رشته ی مهارتی مورد نیاز عموم مردم در دانشکده های عرصه ی رسانه و روابط عمومی ارائه نمایند.
محمد سلطانی فر؛ رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به عرصه ی شبکه های اجتماعی را موضوعی مهم در حوزه ی ترویج اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی دانست و خاطر نشان ساخت: در فضای مجازی به خاطر جذابیتهای آن تولید محتوا خود به خود انجام میشود، بنابراین آن چیزی که مهم است مدیریت محتوا است.
وی افزود: راهکار مدیریت محتوا در جهان امروز، تولید محتوای بیشتر توسط نخبگان است و در فضای مجازی کسی برنده است که محتوای بیشتر و جذاب تر تولید کند. بنابراین اگر واقعا می خواهیم شاهد ترویج اخلاق حرفه ای و مسئولیتهای اجتماعی توسط اساتید و دانشجویان باشیم باید از ظرفیتهای دانشگاهی برای تولید محتوای بیشتر و جذاب تر استفاده کنیم.
حسن نجفی سولاری؛ مشاور شورای عالی فضای مجازی کشور نیز ضمن تایید سخنان رییس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در حکم اخیر خود برای اعضای شورای عالی فضای مجازی بر ایجاد رشتههای نوین دانشگاهی و تربیت سرمایههای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخشهای سختافزاری و نرمافزاری، محتوایی و خدماتی در تمامی ابعاد فضای مجازی بهویژه در برنامه ششم توسعه و برنامهریزی سالانه کشور تاکید داشتند.
وی افزود: تولید محتوای بیشتر در فضای مجازی نه تنها باعث مدیریت محتوا می شود بلکه ثروت آفرین هم هست و الان یکی از منابع ایجاد ثروت در دنیا، تولید محتوا در فضای مجازی است. البته باید در نظر داشته باشیم زمانی تولید محتوا به ثروت تبدیل می شود که آنرا به یک سرویس مشخص در فضای مجازی تبدیل کنیم.
این مدرس دانشگاه های امام صادق(ع) و دانشگاه صدا و سیما گفت: باز وقتی شما به حکم مقام معظم رهبری برای اعضای شورای عالی فضای مجازی نگاه می کنید می بینید که ایشان بر احراز جایگاه و سهم مناسب برای اقتصاد دانشبنیان در فضای مجازی در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی کشور و برنامهریزی همهجانبه برای بهبود شرایط کسب وکار مرتبط با فناوریهای مجازی و بهرهگیری از فرصتهای اشتغالزایی ونیز رونق محتوا، خدمات و تجارت در این عرصه تاکید داشتند. بنابراین باید دانشگاه های کشور از فرصت فضای مجازی برای تحقق ماموریتهای مد نظر رهبر انقلاب استفاده کنند.
محمد صادق افراسیابی؛ مدیر گروه رشته ی روابط عمومی دانشکده ی خبر گسترش سواد رسانه ای، اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی را نیازمند طراحی یک برنامه ترکیبی دانست و گفت: برگزاری یک یا چند همایش به تنهایی نمی تواند پاسخگوی دغدغه های مقام معظم رهبری باشد، بلکه ما نیازمند طراحی برنامه های ترکیبی شامل فراخوان تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و تبدیل آن به سرویسهای درآمد زا و اشتغال زا برای اساتید و دانشجویان هستیم. علاوه بر این لازم است نشستهای تخصصی ماهیانه در سطح اساتید و دانشجویان رشته های روابط عمومی، خبرنگاری، رسانه و ... دنبال شود تا خود آنها به این سوال پاسخ دهند که چگونه می شود از ظرفیتهای دانشگاه های کشور برای تحقق ماموریتهای اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران ۱۴۰۴ استفاده کرد.
وی آموزش سواد رسانه ای و تاکید بر اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی در قالب برگزاری دوره های آموزشی و کارگاهی کوتاه مدت، بلند مدت، نشستها و همایش ها و انجام اقدامات فرهنگی با همکاری سازمان صدا و سیما را تنها مسیر استفاده ی درست از فرصتهای فضای مجازی عنوان کرده و گفت: توسعه ی سواد رسانه ای و گسترش اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی پیش نیاز هر گونه فعالیتی است و تا زمانی که ما نتوانیم سواد رسانه ای را نهادینه کنیم، نمیشود به استفاده از فرصتهای فضای مجازی فکر کنیم.