به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»؛ مرحله سوم طرح آموزش قاریان نوجوان قرآن کریم با عنوان اسوه با دیدار شرکتکنندگان طرح با حضرات آیات مصباح یزدی و جعفر سبحانی به پایان رسید.
آیتالله مصباح یزدی در دیدار با قاریان نوجوان قرآن کریم را گنجینهای عظیم و هدیه بزرگ از ناحیه خالق به بشریت معرفی کرد و گفت: این هدیهای ارزشمند است که بالاتر از این هدیه الهی از طرف پیامبر به انسانها عرضه نشد و قطعاً اگر بهتر از قرآن وجود داشت خداوند متعال آن را مضایقه نمیکرد.
علامه مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات 15 و 16 سوره مبارکه مائده گفت: اگر انسان دنبال رضایت خداوند باشد قرآن کریم او را به مسیر حق رهنمون میکند. انسان باید طالب باشد و نیت خود را برای خدا قرار دهد، مسیر سعادت را هم باید از قرآن جستجو کرد.
وی با اشاره به مهجوریت قرآن کریم در پیش از انقلاب اسلامی حتی در عرصههای روانخوانی گفت: این سیاست حکومت پهلوی بود که به دستور اجانب اجرا میشد، اما امروز روخوانی قرآن کریم که هیچ بلکه حافظان قرآن در هر کوی و برزن و حتی در روستاها فعال هستند و باید خدا را شکر کنیم که این مدال افتخار به سینه مقام معظم رهبری است. کسی که قرآنآموزی، قرآنخوانی و احترام به قرآن را در این کشور زنده کرد رهبری هستند. در طول تاریخ اسلام هیچکس از رهبران، علما، وزرا و سلاطین را سراغ نداریم که چنین افتخاری نصیبش شده باشد. همچنین خانهای که حافظ و قاری قرآن در آن باشد مورد توجه امام زمان(عج) است و حضرت برای پدر و مادر آن قاری و حافظ دعا میکنند.
پیش از سخنان آیتالله مصباح یزدی؛ محمدعلی خواجه پیری، دبیر کارگروه قرآنی بنیاد فرهنگی خاتمالاوصیاء(عج) گزارشی از فعالیتهای قرآنی این کارگروه ارائه کرد.
بر همین اساس قاریان، مدرسان و مسئولان طرح اسوه با آیتالله جعفر سبحانی مرجع عظیمالشأن جهان تشیع هم دیدار کردند.
در این دیدار آیتالله سبحانی طی سخنانی با اشاره به آیه 26 سوره مبارکه اعراف گفت: برخی خطابهای قرآنی جنبه عمومی و وسعت بیشتری دارند و از زمان حضرت آدم تا روز قیامت را شامل میشوند؛ مانند «یا بنی آدم». برخی خطابها دایره وسعتشان کمتر است و از زمان پیامبر(ص) تا روز قیامت را شامل میشود، مانند «یا ایها الناس» همچنین برخی خطابهای قرآنی افراد و مکان خاصی را شامل میشوند.
وی در ادامه تفسیر آیه 26 سوره مبارکه اعراف گفت: لباس بر دو نوع است؛ لباس حسی که انسان را از سردی و گرمی حفظ میکند و زشتیهای ظاهری را میپوشاند و لباس معنوی که قرآن کریم در این آیه لباس معنوی را تقوی معرفی میکند و عیبها و زشتیهای باطنی را میپوشاند.
این عالم ربانی در پایان به قاریان ایرانی توصیه کردند که با تمرین و ممارست مضاعف به سمت ابداع سبک در تلاوت حرکت کنند.