به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مسئول تعلیم و تربیت سپاه تهران با نشستی تحت عنوان «نقش تربیت اسلامی در صالحین» در مرکز مطالعلت راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد گفت: ما در صالحین معتقد هستیم که مدرسه، خانواده،محیط اطراف یا محله در کنار مسجد و پایگاه بسیج می تواند در تربیت نسل جوان و نوجوان تأثیر ویژه ای بگذارند. ما در صالحین به دنبال این هستیم که مدلی را طراحی کنیم تا هر کس در آن نقش خود را تعریف کند. ما نمی توانیم از نقش مهم خانواده چشم پوشی کنیم و باید پدر و مادر نقش تربیتی خود به خوبی ایفا کند تا تربیت حاصل شود.
این کارشناس صالحین تصریح کرد: در صالحین از نقش مدرسه نیز نمی توان چشم پوشی کرد زیرا مدیر، معلم و اولیا مدرسه باید برای دانش آموزانی که قرار است تربیت بشوند یک نقش تعریف کنند تا بتوانند آن را به خوبی ارائه بدهند و ما این نقش ها را نیز باید برای مسجد، پایگاه بسیج، امام جماعت و... تعریف کنیم و صالحین یک نظامی است همه این ارکان را با هم تریف کرده است.
عدم انسجام در محتوای تربیتی
حجت الاسلام اخوان صالحین را یک نظام انسجام دهنده تربیتی خواند واظهار داشت:صالحین یک نظام جدید تربیتی نیست بلکه یک نظام انسجام دهنده تربیتی است تا ما عمل تربیت را در تمام ابعاد بررسی کنیم. ما در صالحین باید یک نقش تربیتی، بصیرتی، مهارتی برای خانواده، مدرسه، همکاران و مسجد تعریف کنیم تا کسانی که کار تربیتی انجام می دهند بدانند که چگونه باید عمل کنند تا سطح معرفتی افراد بالا برود و این باعث می شود تا یک انسجام تربیتی بین تمامی نظام ها ایجاد شود و افراد در آن هیچ گونه تناقضی را مشاهده نکنند.
این مدرس حوزه در رابطه با مشکلات نظام تربیتی عنوان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات نظام تربیتی عدم انسجام در محتوای تربیتی است زیرا شاهد آن هستیم که مدرسه، خانواده و مسجد هرکدام به شیوه خود کار تربیت را انجام می دهند ما باید در نظام صالحین این تناقض ها را حل کنیم و برای کسانی که در تربیت افراد می خواهند موثر واقع بشوند هم افزایی و وحدت رویه ایجاد کنیم تا تربیت به درستی صورت انجام شود زیرا همه افراد کارتربیت را انجام می دهند حال عده ای به درستی این کار را انجام می دهند و برخی نیز به شکل نا درست.
وی افزود: نوجوان باید در مقابل حرف های متناقض قدرت تحلیل داشته باشد و حق را از باطل تشخیص دهد و این کار را باید سر گروه انجام بدهد و اگر هم که تناقضی در مباحث وجود نداشت یعنی بنده اگر یک موضوعی را بیان کردم و معلم در مدرسه هم آن را تأیید کرد باید به نوجوان کمک کنیم تا قدرت تحلیل خود را بالا ببرد و یک قدم جلو تر حرکت کند و این از اموری است که صالحین می بایست انجام دهد ونظام های دیگر را منافات با خود نمی بیند.
هدف ما ساختن تمدن اسلامی است
این کارشناس مسائل دینی در رابطه با زمان بر بودن فرآیند تربیت گفت: کار تربیتی یک فرآیند طولانی را باید طی کن تا اثر خود را بگذارد. اگر بخواهیم افکار، رفتار و.... انسان ها را درست هدایت کنیم، به زودی انجام نمی گیرد اما محیط اطراف و تأثیر پذیری وقابلیت های افراد می تواند این زمان را کوتاه کند. ما می بینیم که در این کشور های اروپایی یک دانش آموز نخبه را شناسایی می کنند و سرمایه گذاری انجام می دهند تا روزی که این فرد به یک دانشمند تبدیل شود واین مدت زمان طولانی را صبر می کنند تا این فرآیند طی شود و کار تربیتی نیز از امور زمان بر است.
این کارشناس صالحین در ابطه با تربیت انسان طراز اول انقلاب اسلامی عنوان کرد: ما برای رسیدن به انسان های طراز اول و مطلوب انقلاب اسلامی باید یک مقدار صبر وحوصله به خرج دهیم و این نوع کار تربیتی در گذشته نیز وجود داشته ولی اکنون نظم و انسجام به خود گرفته است. ما یک انتظار بلند مدت از این طرح داریم که باید کمی تحمل کنیم تا در زمان خود این به نتیجه مطلوب برسد.
مسئول تعلیم و تربیت سپاه تهران در رابطه با تأثیر حلقه های صالحین بر خانواده ها اظهار کرد: یک سری موضوعاتی را ما در این طرح ایجاد کرده ایم مانند انسجامی که در پایگاه های بسیج به وجود آمده است، ارتباطی که به صورت چهره به چهره بین سر گروه و متربیان ایجاد شده است، تأثیرات ویژه ای که متربیان بر روی خانواده هایشان گذاشته اند به طور مثال خانواده هایی داشته ایم که اهل خمس دادن ومسائل تربیتی نبوده اند اما به واسطه این که فرزندشان که این مسائل را یاد گرفته و به خانواده منتقل کرده است پایبند به این نوع مسائل شده اند یا مادری آمده گفته است که من چادری نبوده ام و به واسطه دخترم چادری شده ام.
وی افزود: کارخانه ی مواد دارویی را داشته ایم که گفته است از زمانی که ما این طرح را اجرا کردیم بدون این که تولید را افزایش دهیم سه درصد به سود خود افزوده ایم وقتی علت را جویا شدیم رئیس کارخانه به ما گفت «ما در این جا کلاس های رزق حلال برگزار کردیم این باعث شد تا افراد که مثلاً یک قرص آسپریم را بر می داشتند دیگر این کار را انجام نداده وموجب سود آوری کار خانه شده است».ما باید این سیر را روز به روز تقویت کنیم تا یک انسان طراز اول و آرمانی همان طور که مقام معظم رهبری فرموده اند برای ساختن تمدن اسلامی تربیت کنیم .
گسترش مهارت های ارتباطی مربی
این مدرس حوزه علمیه در خصوص آموزش به سرگروه ها و مربی ها در صالحین عنوان کرد: ما در کلاس هایی که برای سر گروه ها و مربیان می گذاریم بیشتر بر مسائل بصیرتی تأکید داریم و البته موضوعات معرفتی مانند کتب شهید مطهری که مقام معظم رهبری درباره آن گفته اند که نظام فکری انقلاب اسلامی کتب شهید مطهری است وحضرت امام نیز بر مطالعه آن تأکید داشتند را در دستور کار خود داریم اما عمدتا برموضوعات بصیرتی ومهارتی تآکید داریم.
این کارشناس مسائل دینی در خصوص مهارت های ارتباطی مربی صالحین بیان کرد: مربی صالحین باید اموری همچون ارتباط با متربی ها، مشاوره به آن ها و... را باید جزء مهارت های خود داشته باشد. ما برنامه هایی را در رابطه با افرادی که نگاه منفی به قشر روحانیت، بسیجی و حزب الهی را داشته اند در مدارس برگزار کردیم که ابتدا با این نگاه برخورد می کردند اما وقتی مربی توانسته بود که ارتباط خوب برقرار کند به مرور زمان این نوجوان جذب این برنامه ها شد و نگاه خود را در این باره عوض کرده است و این روحانی به یک الگو برای این افراد تبدیل شده است وما باید سعی کنیم این نگاه و تأثیر گذاری را گسترش دهیم.
وی افزود: ما در آموزش های خود یک سری مهارت های ارتباط گیری را به افراد یاد می دهیم و گاها جلسات هم اندیشی در این باره برگزار می کنیم تا به یک سری راه کار های مطلوب برسیم که در مناطق مختلف کشور چه کاری را باید انجام دهیم تا عمل جذب اتفاق بیفتد و این ارتباط ایجاد شود.