به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از رشت، انوش برزیگر امروز در اولین همایش کشوری سیستم تروما، همزمان با روزجهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای در زیبا کنار رشت برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این همایش گفت: تروما فقط به آسیب جسمی اطلاق نمیشود، آسیب هایی که ترومای روحی بر جای میگذارد از آسیب هایی که ترومای جسمی وارد میکند، کمتر نیست .
وی با اشاره به آمار بالای تلفات جاده ای در ایران گفت: در این زمینه، هزینه های زیادی برکشور وارد میشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به بیان ترومای قفسه سینه صدری و عوارض قلبی ریوی ناشی از تصادفات پرداخت و خاطرنشان کرد: شکستگی دنده در افراد مسن بیشتر از کودکان شایع است که منجر به آسیب به شریان ها، کلیه ها ، کبد و سایر اعضا میشود.
برزیگر همچنین ایمن نبودن جاده ها، بی احتیاطی در رانندگی، نقص فنی خودرو ها را از عوامل تصادفات جاده ای ذکر کرد .
در ادامه قربانی رییس مجمع نمایندگان استان گیلان، تروما و آسیب های ناشی از آن را یکی از مشکلات کشور عنوان کرد و افزود: این مسئله هزینه های سنگینی بر دوش نظام و مردم میگذارد.
وی با اشاره به آمار تلفات جاده ای در سالهای گذشته، تصریح کرد: متأسفانه یکی از ضعفهای کشور ما این است که ما نظام ثبت حوادث و تروما در کشور نداریم و به همین علت آمار دقیقی از میزان خسارات انسانی شامل مرگ و میر ناشی از این حوادث در اختیار نداریم، بنابراین لازم است سیستم جامع و یکپارچه ای جهت ارائه آمار دقیق داشته باشیم تا بتواند در برنامه ریزی کلان کشور مثمر ثمر باشد.
رییس مجمع نمایندگان استان گیلان قانون برنامه ششم توسعه را یکی از مباحث مهم دولت و مجلس عنوان کرد و افزود: یک برنامه مدون و آینده نگر میتواند سند تحول در کشور باشد و در این راستا تمامی دستگاههای ذیربط میتوانند تاثیر گذار باشند.
قربانی با بیان اینکه برای برطرف کردن مشکل تروما نباید فقط از یک دستگاه انتظار داشت، خاطر نشان کرد: از بانیان این همایش انتظار دارم تا مجلس و معاونت برنامه ریزی را در به تصویب رساندن سند برنامه ششم توسعه یاری دهند تا بتوانیم برای رسیدن به توسعه پایدار از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.
سعید نمکی معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه کشور ایران در بخش حوادث ترافیکی در کشورهای شرق مدیترانه بعد از لیبی، دومین کشور و در دنیا رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است، گفت: ایران جزو کشورهایی است که تقریبا بالاترین آمار را در زمینه حوادث و سوانح به ویژه حوادث ترافیکی دارد.
وی افزود: متتاسفانه 5 . 22 درصد از افرادی که در حوادث جاده ای دچار مرگ و میر و معلولیت میشوند، در گروه سنی 21 تا 30 سال قرار دارند و از نیروهای مولد جامعه هستند.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تاکید بر این مطلب که همه بایستی برای جلوگیری و کاهش تلفات ناشی از بلایا و سوانح به ویژه حوادث ترافیکی تلاش کنیم، گفت: با مدیریت بدون انسجام نمیتوان مشکلی را در کشور مرتفع کرد.
نمکی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری و کنترل حوادث جاده ای به جز هماهنگی و گردهم آمدن همه دستگاه ها راه دیگری نداریم، یادآور شد: نه تنها در بخش مدیریت تروما بلکه در بسیاری از بیماری های غیرواگیر همه بایستی در خدمت هم باشیم.
وی با ضرورت اهمیت تدوین برنامه ای ملی خاطر نشان کرد: بایستی برنامه ملی تدوین کنیم که با اقتصاد، فرهنگ و اقلیم ما سازگار باشد، ما نمیتوانیم به دنبال کپی کردن برنامه های کشورهای دیگر باشیم.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در رابطه با سیستم تروما و اهمیت آن تصریح کرد: برای این مهم بایستی یک برنامه کشوری تدوین شود و تمام دستگاه ها نیز برای این حرکت بسیج شوند.
وی افزود: استان ها و شهرهای دارای مرکز تحقیقات تروما جاده ای ازجمله گیلان، تبریز، شیراز، یزد و کاشان بایستی با برگزاری نشست، این برنامه کشوری را تدوین و یک مرکز جمع آوری اطلاعات تهیه کنند.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد داد تا این برنامه در گیلان به عنوان پایلوت زیر نظر استاندار به عنوان رییس شورای پیشگیری و مدیریت آغاز شود.
نمکی با بیان اینکه بایستی بزودی برنامه ای عملی داشته باشیم و اصل آن را نیز بر آموزش بگذاریم، افزود: اولین بحث جدی ما توجه به آموزش و ارائه آموزش های لازم است زیرا کمترین هزینه و بیشترین فایده را دارد.
شاهرخ یوسف زاده رییس مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت، تروما را هرگونه آسیب جسمی و روحی که به دنبال برخورد عوامل فیزیکی و شیمیایی با بافت های بدن به وجود میآید تعریف کرد و افزود: تروما بیماری که مانند سایر بیماری ها قابل پیشگیری است.
وی در رابطه با تفاوت پیشگیری تروما و واکسینه آن با سایر بیماری ها افزود: در سایر بیمارها فرد نسبت به بیماری واکسینه میشود، اما در تروما فرد و جامعه بایستی واکسینه شوند.
رییس مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت خاطر نشان کرد: تروما تنها مربوط به حوادث ترافیکی نیست بلکه مسمومیت، غرق شدگی و برق گرفتگی را نیز شامل می شود.
یوسف زاده در ادامه سیستم تروما را بسیار مهم و ارزشمند دانست و تصریح کرد: پیشگیری از آسیب، مراقبت های پیش بیمارستانی، امکانات مراقبت حاد و مراقبت های پس بیمارستانی از ارکان سیستم مراقبت تروما است.