کد خبر:۴۶۱۷۴۲
سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلام-۶؛

صفوی: بخش اعظم مشکلات جهان اسلام ناشی از ناآگاهی است

یک استاد دانشگاه ضمن تاکید بر این نکته که قسمت اعظم مشکلات جهان اسلام ناشی از ناآگاهی است، گفت: به طور مثال کشور قطر تصور می‌کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال مرزهای آرمانی است که قطر نیز در آن جای می‌گیرد و این در حالی است که در واقع این چنین نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، صفوی امروز در سمینار همگرایی و واگرایی در جهان اسلامی که در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: معتقدم چنانچه در ایران حکومت سکولار به جای جمهوری اسلامی وجود داشت باز هم نمی‌توانستیم مسئله مسلمانان را جدا از خود بدانیم.

 

وی تاکید کرد: چه بپذیریم که مسلمانان وجود دارند و چه نپذیریم مسئله مسلمانان با مسائل ما گره خورده‌اند که چنانچه از دید منافع ملی نیز به آن بنگریم متوجه خواهیم شد که مسائل تمامی مسلمانان برای ما مهم هستند.

 

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که بحران‌های جهان اسلام در یک دسته بندی کلی به بحران‌های با ریشه داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به این‌که جهان اسلام دارای مشکلات و معضلات بسیاری است که کلی هستند برای این‌که بتوانیم آنان را مورد بررسی دقیق قرار دهیم باید آنان را خرد کنیم.

 

صفوی بحران آب را یکی از بحران‌های موجود در کشورهای اسلامی دانست و افزود: تا سال ۲۰۲۰ نقش آب در دنیای ما مانند نقش نفت و انرژی اهمیت می‌یابد و تا سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ حدود ۱۷ کشور درچار بحران آب می‌شوند.

 

وی بحران‌های عَرضی و مرزی را از دیگر بحران‌های موجود در جهان اسلام نامید و بیان کرد: ۴۵ کشور در جهان اسلام با همسایگان خود دچار بحران مرزی هستند و شاید به همین علت است که می‌گویند سنگینی نیروهای واگرا در جهان اسلام بیش از نیروهای همگرا است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه به وجود بحران‌های اقتصادی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: بحران امنیت، مسابقه تسلیحاتی و رشد جمعیت از دگیر مشکلات موجود در جهان اسلام می‌باشد.

 

صفوی بیان داشت: چه معتقد باشیم به افزایش جمعیت و چه به کاهش جمعیت، باید بپذیدیم که پیگیری هر کدام از این دو نیازمند در نظر گرفتن شئون آن است؛ اما این در حالی است که در جهان اسلام چه بحث افزایش جمعیت را دنبال کنند و چه کنترل آن را این مسئله را آگاهان مورد بررسی و توجه قرار نمی‌دهند.

 

وی ضمن تاکید بر این نکته که قسمت اعظم مشکلات جهان اسلام ناشی از ناآگاهی است، گفت: به طور مثال کشور قطر تصور می‌کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال مرزهای آرمانی است که قطر نیز در آن جای می‌گیرد و این در حالی است که در واقع این چنین نیست.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال ۲۰۰۵ صفوی ادامه داد: در بلژیک بیلبوردهایی نصب شد که بر روی آن مردم کشورهای مختلف اروپایی را تصویر کرده بودند که همگی دستان یکدیگر را در یک دایره بزرگ گرفته و گفته بودند ما یک اروپایی هستیم. در جهان اسلام نیازمند این امریم که همگی دست یکدیگر را بگیریم و بگوییم ما یک مسلمان هستیم.

 

صفوی یادآور شد: ۷۳ درصد از کشورهای اسلامی دارای حکومت پادشاهی هستند که هر چیزی را حاضرند فدای بقای خود کنند، در صورتی که این روشنگری برای آنان صورت نگرفته که هیچ سلسله و پادشاهی تا ابد باقی نمانده است. بنابراین یا توسط انقلابیون سرنگون خواهند شد و یا این‌که باید مانند برخی کشورهای اروپایی مدل پادشاه خود را دنبال کنند.

 

وی در پایان بیان کرد: به طور مثال در دانمارک که نظام پادشاهی حاکم است روزی پادشاه تصمیم گرفت که بر سر قصر خود بنویسد من متوجه شده‌ام که مردم می‌توانند سرنوشت خود را تعیین کنند و توانایی تصمیم گیری را دارند که همین عامل سبب شده دانمارک پس از گذشت سالیان دراز با نظام پادشاهی اداره شود.

 

در ادامه روح الله اسلامی با طرح این پرسش که چه راهکارهای عملی جهت ایجاد همگرایی در جهان اسلام باید ارائه داد، گفت: آیا ما در علوم اسلامی شعاری تحت عنوان همگرایی داریم؟

 

وی خشونت و بی ثباتی را یکی از ویژگی های امروز جهان اسلام دانست و گفت: متاسفانه ما امروز با دولت های شکننده ای درجهان اسلام مواجه هستیم. همچنین در کنار آنان با جنبش های وحشیانه ای مواجه‌ایم که دارای قدرت بسیارند و هیچ منطقی ندارند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد فقر، آوارگی و تحقیر را از دیگر ویژگی‌های وضعیت فعلی در جهان اسلام برشمرد و یادآور شد: در جهان اسلام با یک خودسوزی تمدنی مواجه هستیم، به طوری که امروز این گروه های وحشی در حال سوزاندن و تخریب آثار تمدنی اسلامی هستند.

 

اسلامی تصریح کرد: ما در علوم سیاسی بحثی به نام منطقه گرایی داریم که در این بحث مطرح می‌شود باید یک سلسله مراتب رعایت شود و یک سلسله الزاماتی را جهت رسیدن به همگرایی بپذیریم.

 

اسلامی با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت‌‌های اسلامی در خاورمیانه شکل نگیرد شاهد همگرایی در جهان اسلامی نخواهیم بود گفت: چنانچه می‌خواهیم همگرایی ایجاد شود باید دولت های قدرتمند ایجاد کنیم، نمی‌توانیم جنبش ها را تقویت کنیم و در نهایت انتظار همگرایی داشته باشیم.

 

وی در پایان ایجاد دیپلماسی و اتحاد را از دیگر مبانی ایجاد همگرایی در جهان اسلام خواند و خاطرنشان کرد: نهادگرایی نیز در ایجاد همگرایی در جهان اسلام موثر است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار