به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یک کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی در اینباره گفته است: مهمترین وظیفه این نوع هواپیما تنظیم، کنترل و تأیید دستگاههای ناوبری و کمک ناوبری فرودگاههای کشور است که از الزامات صنعت هوانوردی کشور به شمار میرود.
بنا به گفته سید جواد هاشمی این هواپیمای فلایت چک مدل کینگایر 350 ساخت شرکت «بیچکرفت» در سال 2013 میلادی است که تا پیش از ورود به ایران در بخش هوانوردی کشور دانمارک فعال بوده است.
این کارشناس صنعت هوایی کشور با بیان اینکه در حال مذاکره با کشورهای خارجی برای تربیت گروه و نیروی انسانی مورد نیاز برای هدایت این نوع هواپیما هستیم، گفت: ورود هواپیمای فلایت چک یکی از پروژههای بینظیر و شایسته برای صنعت فرودگاهی و کنترل تجهیزات ناوبری فرودگاههای کشور است.
هاشمی ادامه داد: امیدواریم با ورود این هواپیما بخش اعظمی از مشکلات بخش فرودگاهی کشور برطرف شود و استانداردهای تجهیزات فرودگاهی به بالاترین سطح ارتقاء یابد.
بر اساس این گزارش پیش از این فقط یک فروند هواپیمای فالکون جت برای کنترل دستگاههای ناوبری فرودگاههای کشور مورد استفاده قرار میگرفت که اسفندماه 92 در حالی که برای کنترل فرودگاه کیش اعزام شده بود در دریای خلیج فارس سقوط کرد؛ پس از این اتفاق، عملیات کنترل تجهیزات دستگاههای ناوبری فرودگاهها توسط هواپیماهای فلایت چک قزاقستان، ترکمنستان و سایر کشورها صورت میگرفت.