به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هادی خمیسی مسئول سر گروه ها و حلقه های متربیان معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج در نشستی با عنوان «صالحین شناسی» عصر روز گذشته در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد گفت: مهم ترین برنامه هایی که در مدیریت حلقه های سرگروه و متربیان صورت گرفته پیگیری برنامه های پایگاه های الگو است که در سال گذشته ما آن ها را شنا سایی کرده و آن ها را دسته بندی و سطح بندی کردیم. ما امسال مشخص کردیم که دو نوع حلقه ی سر گروه ها خواهیم داشت یکی حلقه سر گروه پایگاهی است و حلقه سر گروه حوزه ای است که این حلقه سرگروه ها پیش از این در پایگاه های بسیج بود که ما این را ابلاغ کردیم که حلقه های برود به سمت مربی محور و در هر پایگاه یک مربی وجود داشته باشد.
این کارشناس مذهبی در رابطه با برنامه های در نظر گرفته شده در بخش متربیان اذعان داشت: از جمله برنامه هایی که داشتیم سطح بندی حلقه های صالحین بود که بتوانیم که هم ازجهت کمی سازمان دهی شوند و هم از حیث کیفی ارتقا پیدا کنند و در تقسیم بندی این حلقه یک سری حلقه های ویژه هستند که فعالیت بیشتری دارند، دوم حلقه هایی که برنامه های معمو لی خودرا دارند سوم هم کسانی هستند که بیسجی بودند اما حضور کم تری دارند و وقت کم تری را در حلقه ها داشته باشند که ما برای حلقه های ویژه بر نامه های خاص تری از جمله برگزاری اردو های برون شهری و زیارتی است که برای این حلقه تدارک دیده شده است.
این کارشناس فرهنگی در رابطه با تقسیم بندی حلقه ها اذعان داشت: ما تعاریف مختلفی برای این سه سطح انجام داده ایم و شرط لازم در همه حلقه ها ارتباط است یعنی سر گروه می بایست با تمام متربیان خود ارتباط داشته باشد ما معتقدیم که هر ده پانزده نفر بسیجی باید تحویل یک سر گروه داده شود که هر سر گروه با آن ها ارتباط داشته باشد و آن ها را رصد کند که هم می تواند رصد سیاسی و بصیرتی باشد و هم به صورت تربیتی صورت بگیرد اما از جهت برنامه با هم متفاوت است و ما به آن واقفیم که که حلقه های ویژه حضور و حجم برنامه بیشتری را نسبت به سایر حلقه ها دارند حلقه های بعدی حجم برنامه های آن ها در حد معمولی است و گروه بعدی نیز در برخی برنامه ها حضور کم تری را نسبت به سایر حلقه ها دارند.
این کارشناس صالحین در رابطه با ارتباط سر گروه ها با خانواده ها افزود: ما به دنبال یک مثلث تربیتی هستیم میان مسجد، مدرسه و خانواده هستیم که هر پایگاه ها بسیج با توجه به همت خود می تواند به انواع مختلف مانند همایش، نشست و یا ارتباط خود سر گروه با خانواده ها ارتباط بر قرار کند اگر قرار است این مثلث ایجاد شود باید این ارتباط شکل بگیرد و اگر این چرخه تربیتی به وجود بیاید خیلی از مشکلات تربیتی خانواده ها و حلقه ها بر طرف خواهد شد واین ارتباط دو سویه است هم ما می توانیم به واسطه خانواده ها روی تربیت متربیان تأثیر بگذاریم در واقع هماهنگی ها باعث می شود که آن تربیتی که باید بر روی متربی اتفاق بیفتد بهتر صورت بگیرد.
هادی خمیسی در رابطه با تأثیر متربیان بر روی خانواده ها گفت: ما متربیانی نیز داریم که بروی خانواده و دوستان خود و سایر افراد توانسته اند تأثیر بگذارد و افرادی بودنده اند به طور مثال با حضور در حلقه ها خواهر یا مادر خود را با حجاب کنند و حتی متربیانی بوده اند که سبب شده اند که ماهواره در خانه این افراد جمع آوری شود و دوستان خود را به مساجد و حلقه های صالحین نیز بیاورند این رفتار دوسویه است که در کار ممکن است اتفاق بیفتد بنابراین ما هم باید از فرصت خانواده استفاده کنیم و هم فرصت متربیان برای تأثیر گذاری در خانواده.
این کارشناس فرهنگی در ابطه با ارتباط مدرسه و مسجد تصریح کرد: در مدرسه نیز این شرایط دوسویه حاکم بوده و مساجدی را داریم که از مدرسه محل استفاده کردند و هم مدرسه از مسجد و مسجد می تواند پل ارتباطی صحیح برای برای خانواده و مدرسه باشد بنابراین هر اگر یک مجموعه تریتی بخواهد موفق عمل کند باید بین این چرخه تربیتی مسجد، خانواده و مدرسه ارتباط خوبی بر قرار کند.
این کارشناس مذهبی در رابطه با نفش هنر در تربیت گفت: استفاده از هنر در جریان حلقه های صالحین یک استفاده جهت دار و هدف مند نیست و این یک نقطه ضعف محسوب می شود و اگر از هنر در جریان صالحین استفاده شده است به صورت ابتکاری توسط خود پایگاه های بسیج صورت گرفته و عده ای از پایگاه ها برنامه های از جمله تشکیل گروه تئاتر، سرود دست زده است و ما در برنامه های آینده این پیشنهاد را به مسئولان تعلیم و تربیت داده ایم و امروزه دشمن نیز برای اثبات حرف های خود و ایجاد فرهنگ های معاند ازحربه هنر استفاده می کند و در ضمیر ناخود آگاه افراد تحت تأثیر خود قرار می دهد که این به مراتبط اثرات خطرناکی را به جای می گذارد. گاها تزینات هنری بسیار زیبایی در برخی از هیئت ها می شود که تأثیر آن به مراتب بالا تر از چندین منبر است که این اهمیت هنر را در امر تربیت نشان می دهد.
وی در رابطه با استفاده از فضای رسانه در امر تربیت اظهار داشت : ما از فضای رسانه نیز در جهت امر تربیت به خوبی استفاده نکرده ایم و یکی از دغدغه های بنده نیز بوده است و چندین طرح در این باره در سازمان بسیج مطرح کرده ام و این طرح نیاز به تبیین دارد اکثر کسانی که کار تربیتی صالحین را انجام می دهند هنوز کار تربیتی درست برای آن ها تبیین نشده است و ما باید برای این کار به تولید مستند ، فیلم سینمایی، سریال یا انمیشن بپردازیم که متأسفانه ما از آن بهره ای نبردیم و از همه مهم تر از مقوله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که خبر ها را به طور آنی در دسترس عموم قرار می گیرد به خوبی استفاده نکرده ایم و تا زمانی که در این مقوله وارد نشویم نمی توانیم از جهت گفتمان سازی کار مهمی بتوانیم انجام دهیم.
مسئول سر گروه ها و حلقه های متربیان معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج در رابطه با امر تربیت عنوان کرد: تربیت یک امر نسبی است و حد یقف ندارد و انسان باید همیشه در حال رسیدن به کمال و رشد باشد و یکی از شرط های مربی این است که خود عامل بر این موضوع باشد که بتواند آن را نیز به متربیان خود بدهد و یک دید غلطی وجود دارد که فرد را از جامعه جدا می داند و تربیت فرد در جامعه شکل می گیرد و تربیت جوامع توسط افراد است و اگر کسی بخواهد خود را تربیت کند باید وارد این مقوله تربیتی شود و باید فرد به سمت تربیت دیگران قدم بردارد تا خود نیز تربیت شود.
این کارشناس فرهنگی در رابطه با میزان عمل برخی مربیان گفت: ممکن است برخی از مربیان ما خود عامل باشند و برخی نیز این گونه نباشند و امروزه ما در مقوله سر گروهی در شناسایی و انتخاب آن ها با مشکل رو به رو هستیم و بزرگ تر از این مشکل نبود نیروی انسانی است و کادر تربیتی که می تواند شامل مربی و سر گروه شود. حرکت صالحین در آینده باید به گونه ای باشد که کادر تربیتی مورد نیاز را تولید کند و بسیاری از سر گروه ها و مربیان فعلی تربیت شده همین حلقه های چهار پنج ساله صالحین هستند و ما با سر گروه های خوب شروع نکردیم اما می توانیم با سرگروه های خوب این راه را ادامه دهیم زیرا بسیاری از سرگروه ها خود تربیت شده همین حلقه های صالحین هستند و نسل در حال تغییر است به شرطی که این نسل به خوبی تربیت شود و حداقل ها را بتواند کسب کند.