به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رحیم پورازغدی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست هم اندیشی مسئولان قانونهای خط امام دانشگاههای سراسر کشور که امروز در سالن اجتماعات نهاد رهبری در دانشگاهها برگزار شد ضمن تاکید بر اینکه ایمان در درجه اول علم است تصریح کرد: آیا میشود که به چیزی که هیچ اطلاعاتی نداشته باشید ایمان داشت تا چیزی را ندانیم نمیتوان به آن ایمان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه رهبران پروتستان بیشترین واکنش را نسبت به عقل گرفتند خاطرنشان ساخت: ایمان در غرب این گونه تعریف شده است که ایمان قربانی کردن عقل است اما در اسلام خود ایمان از تولید باید توضیحی داشته باشد یا بنیادا یا توانا عقلانی است مدرنیته در غرب با حرف کانت که میگوید عقل در مسائل غیر حسی تعطیل است.
این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه در حقیقتها نباید تعارض وجود داشته باشد تصریح کرد: حقیقت یا برهان تجربه و شهود میرسد تناقض در آنها محال است اصل دانشگاهی شدن دانشگاهها همین است اگر در حوزه و دانشگاه تعارضی بین دین ایمانی و دین عقلی باشد نه آن حوزه اسلامی است نه آن دانشگاه عنوان اسلامی دارد.
رحیم پورازغدی تاکید کرد: حقانیت یعنی هیچ گزاره غیرحقی در متن اسلام نیست اگر چنین است محال میباشد به عقل و حقیقتی برسید و در آن تعارض باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تعریف دینی بودن علم و علمی بودن دین گفت: هرچه که مشروع است لزوما منصوص نیست حقیقت غیر دینی معنی ندارد مشروع بودن و منصوص بودن دو سطح دین است منابع شریعت عقل و نقل است نمیتوان حقیقت سکولار باشد که در حقیقت دین تعارض داشته باشد.
وی در مورد تعریف حقانیت و جامعیت گفت: حقانیت یعنی هیچ گزارهای نص در عقل نیست و گزاره خلاف عقلی در نقل نیست گزاره باطل هم در دین نیست اما لزوما همه گزارهها در دین نمیباشد جامعیت هم یعنی همه حقهایی که بشر باید دارا باشد در اسلام است هیچ گزاره باطلی در اسلام شیعی نیست و هیچ گزاره حقی که به سعادت انسان مربوط نباشد در منابع اسلامی شیعی نمیباشد این دو مبنای تفکر دینی ما است تمام حقها و حقیقتها با هم آشنا و دوست هستند ما میگوییم چون حق است ایمان آوردهایم ولی در دنیا طبقه بندیها به ظواهر است.
رحیم پورازغدی با بیان اینکه حکمت مدرک حوزه و دانشگاه نیست افزود: اگر کسی بگوید با رشتههای علمی آشناییم و مدرک هم داشته باشد امکان ندارد معارضه واقعی غیر رفعی بین آنچه که به آن ایمان دارد و به آن تخصص دارد باشد فرمولهایی در قرآن است که برای تصرف جهان میباشد کسی که چیزی را نمیداند و آن را انکار میکند احمق است هر چه که به سعادت ما مربوط است به خصوص در سعادت دنیا و آخرت در دنیا گفته شده است.
وی افزود: اگر کسی معتقد باشد در مکتبش گزارههای باطل است ایمانش مورد قبول نیست باید برای فرد روشن شود در مکتب او تناقض وجود ندارد دین نباید به همه حقایق بپردازد اما تمام حقایقی که مربوط به سعادت بشر است در دین میباشد.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه قائل به جبر نیستیم تصریح کرد: جبرگرایی و عدم جبر قابل جمع است وقتی میگوییم جامعیت هر چه مربوط به سعادت دینی بودن است لزوما به معنای استخراج از نص خاص نیست بلکه هر نوع عقل ورزی و تجربه ورزی که به هدف بیانجامد مشمول شریعت دینی است.
رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه روش رسیدن به جامعه عالی فقط آیات و روایات نیست خاطرنشان ساخت: روش رسیدن به جامعه عالی فقط بر آیات و روایات نیست بلکه عقل ورزی و تجربه ورزی غیرسکولار و دینی است یعنی در قرآن نیاز نیست آیاتی در مورد مهندسی و علوم چون شیمی بیاموزیم در جامعه سکولار به همه ارزشها قائل نیستند بلکه بیشتر به جامعه دنیوی علاقه دارند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بهشت و جهنم با دنیا تعارض مکانیسمی ندارد گفت: در تفکر اسلامی میگوید انسانها حقوقی دارند و اگر برای حقوق مادی و معنوی آنها تلاش نشود نمیتوان به رشد رسید.
وی خاطرنشان ساخت: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که به درد تمدن اسلامی بخورد انسان را باید موجودی ابدی با ظرفیت خلیفه اللهی دانست و نخواهد از هر راهی مشکلات را حل کند در نظام غیرالهی میگویند مشکل را حل کن به هر روشی که میخواهی که این بر مبنای خود خواهی است اما در اسلام میگوید باید به حقوق یکدیگر احترام گذاشت حتی اگر میتوانی شخصی را فریب دهی این کار را انجام نده این شامل حجت نقلی و حجت عقلی است برخی فکر میکنند باید متشرع غربی باشند نباید توهم کرد چند شاخصه مدنی اسلامی در غرب شاخصه کل دین است.
رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه دانشگاهی اسلامی است که برای کل بشر و جامعه احساس مسئولیت داشته باشد افزود: با این همه خودمحوری و مصرف گرایی تمدن اسلامی که هیچ تمدن خالی را هم نمیتوان ایجاد کرد نخبگان وقتی فاسد شدند جامعه را به پرتگاه میبرند.
این استاد دانشگاه در پایان با بیان سخنان امام راحل تصریح کرد: امام میفرمودند اگر استاد دانشگاه و دانشجویان متعهد بودند و برای مردم غصه خوردند آن وقت دانشگاه بالاترین نهاد برای به قله رسیدن کشور است. دانشگاه دو راه دارد راه جهنم یا راه سعادت ما میخواهیم همه کسانی که از دانشگاهها خارج میشوند شریف باشند اگر هدفتان خدا نباشد علم توحید هم به دردتان نمیخورد.