آخرین اخبار:
کد خبر:۴۷۸۳۸۷
معاون توسعه صادرات و امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

میزان صادرات دارو جزئی است/ چالش‌های موجود در صادرات دارو

معاون توسعه صادرات سازمان غذا و دارو گفت: در ۶ ماه نخست سال ۹۴ در مجموع ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که با توجه به حجم مالی خرید و فروش دارو در جهان، این رقم چشمگیر نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهندس آصف مهدوی مسئول میز صادرات دارو و تجهیزات پزشکی با تاکید بر لزوم ارتباط و همبستگی میان سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و سازمان توسعه تجارت گفت: از جمله وظایف مهم سندیکا تسهیل‌گری و روان‌سازی است. بر همین اساس اگر هم وظیفه‌ای به سندیکا تفویض شده، در جهت تسهیل امور مربوط به صنعت دارو و کمک به رشد این صنعت بوده است. به هرجهت ارتباط نزدیک‌تر با سازمان توسعه تجارت و بخش‌های درونی آن می‌تواند مسیرهای توسعه تجارت در حوزه دارو را کوتاه و با ایجاد ارتباطات جدید فرصت‌سازی کند که نتیجه آن گسترش بازارهای هدف است.

 

مهدوی همچنین افزود: تشکیل میز صادرات دارو از جمله اهداف مهم برقراری ارتباط میان سندیکا و سازمان توسعه تجارت است که می‌تواند منجر به گسترش صادرات و توسعه بازارهای هدف شود. متاسفانه تا قبل از تشکیل میز صادرات دارو، ارتباط صنعت و بخش‌های مختلف سازمان توسعه تجارت ضعیف و اطلاع‌رسانی‌ها بسیار منقطع بود. از سوی دیگر تا پیش از تشکیل میز صادرات دارو، ارتباط با رایزن‌های تجاری در کشورهای هدف و اعزام هیئت‌های تجاری مرتبط با دارو کمی ضعیف بود.

 

معاون توسعه صادرات امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو با بیان این موضوع که آمار صادرات دارو در شش ماه نخست 94 چندان چشمگیر نبوده است، اظهار داشت: با وجود تمامی تلاش‌های سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، سازمان غذا و دارو و همکاری مناسب سازمان توسعه تجارت، صادرات دارو رشد چندانی نداشته است و در مجموع به 50 میلیون دلار می‌رسد.

 

متاسفانه علل مختلفی زمینه‌ساز صادرات جزئی دارو بوده است، عدم نقدینگی شرکت‌های داروسازی، رقابتی نبودن اقتصاد کشور با اقتصاد تولیدکنندگان کشورهای رقیب از نظر مقیاس تولید، عدم ثبات در بازارهای منطقه‌ای نظیر عراق و افغانستان، مناسب نبودن مشوق‌های صادراتی و نداشتن سیستم بانکی مناسب جهت انتقال ارز، از جمله عوامل اثر گذار خارجی و عدم استقرار استانداردهای بین المللی و GMP مناسب ، ورود غیر رقابتی و خروج ناموفق از بازارهای هدف صادراتی، بعضا ورود تولید کنندگان به بازار قبل از وفق دادن خود با بازارهای دنیا، جذابیت بیشتر بازار داخلی، نداشتن بسته بندی های مناسب صادرات در برخی از شرکت‌ها، گاهی سیاستگذاری‌های اشتباه در قیمت‌گذاری محصولات صادراتی و در برخی مواقع بی‌ثبات در قیمت‌گذاری، نبود برنامه عملیاتی مناسبی جهت صادرات و در بسیاری از موارد کم توجهی مدیران ارشد شرکت‌های تولیدکننده به مقوله صادرات از جمله عوامل اثرگذار درون سازمانی شرکت‌ها و یکی از چالش‌های موجود در بحث صادرات دارویی در کشور است.

 

مهدوی افزود: باید به جز سازمان غذا و دارو و سازمان توسعه تجارت که تا کنون همراهی خوبی با صنعت دارو داشته‌اند تمامی ارکان دولت که در مسیر صادرات تاثیرگذارند. همانند صندوق ضمانت صادرات، بیمه‌ها، بانک مرکزی و ... نیز در این راه صنعت داروسازی را حمایت کنند. همچنین ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش مبانی صادرات نیز بیش از گذشته احساس می‌شود.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه قوانین صادرات دارویی ما بسیار روشن و واضح است و هیچ مانعی برای صادرات فعالان این صنعت وجود ندارد، تصریح کرد: صنایع دارویی باید دغدغه صادرات را در خود تقویت کنند؛ متاسفانه نگاه مدیران ارشد صنایع دارویی البته شاید به دلیل برخی مشکلاتی که اشاره شد بیش‌تر متوجه بازارهای داخلی است و همین نگاه باعث می‌شود تا بر بازارهای بین‌المللی متمرکز نباشند و فرهنگ صادرات در سازمان رشد نکند.

 

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار