به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مرضیه گُرد به مناسبت گرامیداشت هفته شوراها در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: آموزشوپرورش مجموعه فرادستگاهی است و یکی از بهترین قوانینی که میتوان به عنوان قانون مترقی از آن یاد کرد، قانون شوراهای آموزش و پرورش است که در سال 72مصوب شد.
وی افزود: طی سالهای اخیر شوراهای آموزش و پرورش با حضور استانداران و فرمانداران و دبیری مدیران کل آموزش و پرورش فعال بودند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جایگاه ویژهای را برای شوراها در نظر گرفته است و در این زمینه از قابلیتهای موجود در قانون استفاده میکنیم.
گُرد ادامه داد: در پنج حوزه کمیتههای تخصصی را در شوراهای آموزش و پرورش تشکیل دادیم که عبارتند از آموزشی، پرورشی، تندرستی و سلامت، اداری و پشتیبانی و پژوهشی. تلاش ما این است تا در شوراها تعامل بیشتر با استانداران، نمایندگان ائمه جماعات، نمایندگان اولیاء و صاحبنظران تعلیم و تربیت شکل گرفته و مسایل منطقهای بررسی شود.
وی بیان کرد: مسائل آموزشی هر منطقه توسط دبیر شورا در جلسات شورای آموزش و پرورش مطرح میشود و با حضور استاندار و فرماندار مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در شوراهای آموزش و پرورش بسیج امکانات برای حل مسایل و مشکلات آموزشی و تربیتی مدنظر است. 679 شورای آموزش و پرورش در کل کشور وجود دارد که 9 هزار و 482 عضو به عنوان صاحب نظر و تصمیمگیرنده در آن حضور دارند و سال گذشته 277 شورا در سطح استانها تشکیل شد.
گُرد با اشاره به اینکه شوراهای آموزش و پرورش سال گذشته 38 هزار و 659 مصوبه داشت، افزود: 33 هزار و 714 مصوبه اجرایی شد. معتقد به تفویض اختیارات به استانها هستیم تا از طریق شوراها مشکلات آموزشی حل شود.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت مدارس هیئت امنایی، عنوان کرد: رویکرد اصلی در این مدارس تأمین اعتبارات از سوی هیئت امناست و نباید از خانوادهها هزینه اخذ شود و تلاش میکنیم تا روند حاکم بر این مدارس را اصلاح کنیم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: هیئت امنای مدرسه باید مسایل مالی را حل کنند و فشاری بر دوش خانوادهها نباشد. کمیته نظارت و کیفیتبخشی به مدارس هیئت امنایی تشکیل شده است و در پایان هر سال تحصیلی این مدارس را ارزیابی میکند.
گُرد گفت: هر مدرسهای که نتواند کیفیت را افزایش دهد باید به وضعیت قبل بازگردد و مدیر مدرسه موظف است تا وضعیت مدرسه را عادی اعلام کند.
وی افزود: هم اکنون برخی مدارس هیئت امنایی تحت عنوان فعالیتهای فوق برنامه از مردم هزینه دریافت میکنند اما ما تأکید داریم بدون اتکا به خانوادهها و دریافت هزینه از آنها مدرسه را اداره کنند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: در ارزیابیها مشخص شد، دریافتی برخی مدارس هیئت امنایی از خانوادهها بسیار اندک است اما یک مدرسه نیز هزینه یک میلیاردی از خانوادهها اخذ کرده است.همچنین برخی از مدارس هیئت امنایی که کیفیت خود را افزایش ندادهاند در آستانه لغو مجوز و تبدیل به وضعیت عادی قرار گرفتهاند.
گُرد با اشاره به حضور نمایندگان شهرداری و سازمان مدیریت در جلسات شورای آموزش و پرورش، مطرح کرد: اگر بندهای قانونی درآمدزایی برای آموزش و پرورش محقق شود، بسیاری از مشکلات مدارس حل میشود.
وی در خصوص سهم آموزش و پرورش از درآمد شهرداریها، عنوان کرد: این موضوع یک قانون است اما در برخی استانها برای تحقق آن با مشکل مواجه هستیم. در بسیاری از مناطق با استفاده از این درآمد میتوانیم توانایی بالایی داشته باشیم و هزینههای نوسازی مدارس را پرداخت کنیم. در شش ماه اخیر 42 میلیارد تومان از محل درآمد شهرداریها وصول شده است.