به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: پس از انعقاد مجموعه ای از قراردادها با هدف احیای صنعت هوانوردی ایران، مقامات و مدیران ایرانی با مجموعه ای از موانع مواجه اند که می تواند برای مدتی جلوی بسیاری از بلندپروازی های آنها را سد کند.
مقامات ایرانی علاوه بر تلاش برای جلب مشتری های غربی برای نفت و گاز این کشور، نشان داده اند که صنعت هوانوردی نیز یکی از اولویت های اصلی آنهاست.
ایران متعهد به خرید 118 هواپیمای مسافربری از ایرباس به ارزش 27 میلیارد دلار شده تا ناوگان سالخورده حمل و نقل هوایی خود را نوسازی نماید. تهران همچنین این هفته قراردادهایی با برخی شرکت های فرانوسی برای نوسازی فرودگاه امام خمینی منعقد کرده است.
اما به گفته کارشناسان ایرانی و خارجی، تحریم های مالی باقیمانده، محدودیت های سرمایه ای، زیرساخت های کهنه و محدودیت های سفر به خارج ممکن است رشد صنعت هوانوردی ایران را کند کند.
حسین باقریان، معاون مدیر شرکت فرودگاه های ایران گفت: «زیرساخت های ما در حال حاضر کافی نیستند.»
برای اینکه ایران بتواند از تجار خارجی مشتاق ورود به بازار ایران میزبانی کند، باید فرودگاه ها و ناوگان هوایی خود را نوسازی کند. این نوسازی همچنین می تواند به رشد گردشگری کمک کند که آن هم یک منبع درآمد سرشار برای ایران خواهد بود.
جان گرانت، یکی از مسئولان شرکت مشاوره هوانوردی او ای جی انگلیس در این باره گفت: «توسعه زیرساخت ها، ساخت تاسیسات فرودگاهی جدید، مراکز ویژه انجام امور مربوط به محموله ها و خطوط ریلی از شهر تا فرودگاه همگی تاثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر اقتصاد ایران خواهند داشت.»
به نظر می رسد تاکنون صنعت هوانوردی تنها منتفع بزرگ لغو تحریم های ایران بوده است.
ایران ایر با انعقاد قرارداد خرید 118 هواپیمای جدید اولین ایرلاینی است که از لغو تحریم ها منتفع خواهد شد. این قرارداد روز پنجشنبه در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به پاریس اعلام شد.
انتظار نمی رود هواپیماهای جدید سفارش داده شده تا سال 2020 تحویل ایران داده شود.
یک مانع عمده بر سر راه اجرایی شدن این قراردادها این است که اکثر قراردادهای خرید و تامین مالی هواپیما به دلار است. با توجه به محدودیت های بانکی اعمال شده از سوی دولت آمریکا، اجرایی شدن این قراردادها به خصوص بین ایرلاین های غیردولتی دشوار خواهد بود.
ایرج رونقی، معاون شرکت معراج ایرلاینز که یک شرکت مستقل هوایی است در این باره گفت: «تحریم های بانکی چشم انداز رشد فعالیت های ما را محدود می کند.»
دوستان کسی میدونه که چند درصد مردم ایران درسال از هواپیما استفاده می کنن؟
یعنی بیش از نصف دارایی های آزاد شده ایران پس از برجام(27از50 میلیارد دلار)تازه اگر آزاد بشه و به دست ایران برسه،
مورد استفاده چند درصد از مردم ایران قرار میگیره؟چرا داشتن پروازهای بیشتر رو نشانه ی پیشرفت می دونیم؟
پسران و دختران مجرد ما،بیشتر از هواپیما،به همسر و زندگی نیاز دارند.