به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست خبری که صبح امروز در محل این سازمان در راستای توصیف برنامه ششم توسعه تشکیل شده بود اظهار داشت: ما با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست های اقتصاد مقاومتی و دیدگاه رئیس جمهور در خصوص الگوی توسعه کشور به تدوین برنامه ششم توسعه پرداختیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تم اصلی این برنامه را رشد تولید رقابتی مبتنی بر فناوری و دانش در چارچوب اقتصاد مقاومتی و تعامل سازنده با جهان دانست و تصریح کرد: موضوعات خاص مورد توجه در چارچوب سرفصل برنامه ششم مشخص شده است و این موضوعات مبتنی بر بحران های آینده یعنی مسائلی که اگر در برنامه ششم به آنها نرسیم با بحران مواجه خواهیم شد از جمله مسئله آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی همچنین الگوهای خاص مکان محور که متمرکز به توسعه سواحل مکران در جنوب ایران است.
معاون رئیس جمهور موضوع بعدی را موضوعات بخشی دانست که می تواند به عنوان پیشران در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد و از آن جمله به فناوری اطلاعات، مسئله انرژی، حمل و نقل ریلی و ... اشاره کرد.
نوبخت موضوع بعدی را موضوعات خاص فرادستی مثل اشتغال و تامین مالی برای اقتصاد کشور و بهره مندی فقرا دانست که در برنامه ششم توسعه تمرکز کافی بر روی آن صورت گرفته است.
برنامه ششم توسعه عاری از احکام دائمی و تکراری است
وی ادامه داد: اجرای برنامه ششم توسعه در چند بخش تقسیم شده است لایحه احکام دائمی توسعه که طی 50 ماده به مجلس تقدیم شد این احکام در برنامه های قبل نیز تکرار شده بود و برای آنکه در برنامه ششم توسعه مجددا تکرار نشود یک جا به مجلس محترم ارائه دادیم بنابراین برنامه ششم توسعه عاری از احکام دائمی و تکراری است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: همچنین اسناد برنامه ششم توسعه شامل سندهای راهبردی بخشی 17 بند و فرابخشی 12 بند است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اهداف کمی این برنامه یادآور شد: اهداف کمی به تفکیک سال های برنامه (اسناد 95 تا 99) همچنین سیاست هایی که برای عملیاتی شدن اهداف کمی به آن نیازمندیم مدنظر قرار گرفته است.
نوبخت دومین نوآوری در برنامه ششم را به غیر از حذف احکام دائمی و تکراری توضیح دادن اقدامات اساسی به ریز دانست و ادامه داد: این برنامه بسیار شفاف است و هر کس به ارزیابی آن بپردازد واقف خواهد شد که از سال 95 تا 99 چه اقداماتی انجام خواهیم داد.
وی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف کلی اعم از اهداف کمی و کیفی راهبردهای مورد نیاز و سیاست هایی مدنظر است که از آن جمله می توان به سند توسعه استان ها در مجموعه اسناد برنامه ششم اشاره کرد اما مواردی وجود دارد که نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد و همانند گذشته دولت در شورای اقتصاد آن موارد را به تصویب می رساند.
برنامه ششم توسعه اولین برنامه ای است که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ویژگی بعدی برنامه ششم توسعه را این طور بیان کرد: این برنامه سومین برنامه توسعه است که از سال 84 در دوره سند 20 ساله (از سال 1384 تا 1404) قرار است انجام شود و ویژگی مهم آن این است که اولین برنامه ای که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه استفاده از الگوهای اقتصاد کلان و تعادل پویای تصادفی از جمله ویژگی های دیگر این برنامه است تصریح کرد: علاوه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری از مدل های اقتصادسنجی نیز برای محاسبات کمی در این برنامه استفاده کردیم.
نوبخت ویژگی دیگر برنامه ششم توسعه را استفاده از برنامه ریزی غلطان به این معنی دانست که ظرفیت ایجاد شده در این برنامه این شرایط را فراهم خواهد کرد که حتی رشد بالای هشت درصد نیز داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه از آسیب شناسی برنامه های قبلی نیز استفاده شد افزود: براساس برنامه های قبل قوانین دائم کشور مرتبا اصلاح شد و این اغتشاش قانونی در برنامه ششم توسعه تکرار نشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: براساس اقتصاد مقاومتی ما موظفیم به سرمایه گذاری مالی تنوع منابع بدهیم و از منابع مختلف این سرمایه گذاری ها را تامین کنیم.
معاون رئیس جمهور ویژگی دیگر این برنامه نسبت به برنامه های دوران قبل را کاهش تعداد مواد برنامه دانست و تصریح کرد: براساس این برنامه لایحه احکام دائمی کاهش یافته و آنها را جلوتر تحت 50 تبصره به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم.
نوبخت ادامه داد: برای تدوین برنامه ششم توسعه از مشارکت خبرگان اتاق بازرگانی تعاون ان جی اوها و همچنین به صورت دائمی از حضور نواب روسای مجلس در تدوین برنامه ششم توسعه بهره مند بودیم.
وی ادامه داد: تعداد جلسات شورای برنامه ریزی برای تدوین برنامه ششم توسعه 187 جلسه ستاد برنامه ریزی 17 جلسه ستاد رسیدگی دولت 14جلسه و در مجموع 85 هزار و 678 نفر ساعت برای این برنامه وقت گذاشته اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مهمترین هدف کمی برنامه را رشد اقتصاد سالانه 8 درصد دانست که براساس سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و بندهای اقتصاد مقاومتی باید در راستای یک رشد پویا محقق شود.
معاون رئیس جمهور راه های دستیابی به این رشد را شامل سرمایه گذاری های جدید و همچنین افزایش بهره وری سرمایه گذاری های پیشین دانست که یک سوم از کل آن محصول ارتقای سرمایه گذاری های پیشین است.
یک رقمی شدن نرخ تورم و بیکاری از جمله اهداف مهم برنامه ششم توسعه است
نوبخت هدف دیگر برنامه ششم را الهام گرفته از دستیابی به ضریب جینی 1.4 دهم درصد عنوان کرد و گفت: یک رقمی کردن نرخ تورم و بیکاری نیز از جمله اهداف دیگر برنامه ششم توسعه است.
وی هدف کلان برنامه ششم توسعه را مسئله جمعیت عنوان کرد و ادامه داد: مهمترین فاکتور تعریف برنامه ششم مسئله جمعیت است جمعیت یکی از مهمترین مسائلی است که در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده است و براین اساس جمعیت از میزان 79 میلیون نفر در سال جاری به 84 میلیون نفر تا پایان سال اجرای برنامه ششم خواهد رسید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فاکتور بعدی را نرخ باروری دانست که براساس برنامه ششم توسعه از 1.9 درصد در سال جاری به 2.1 درصد افزایش خواهد یافت.
معاون رئیس جمهور فاکتور بعدی را شاخص های تولید سرانه و نسبت سرمایه گذاری به تولید دانست و ادامه داد: براین اساس تولید سرانه از 29.9 درصد به 35.8 درصد یعنی با رشدی معادل 6.7 درصد مواجه خواهد شد و همچنین رشد تشکیل سرمایه ناخالص 15.4 درصد خواهد بود.
وی نسبت بعدی را سرمایه گذاری به تولید دانست و عنوان کرد: این نسبت تا پایان سال 99، 38 درصد رشد خواهد داشت.
نوبخت فاکتور بعدی را نرخ تورم دانست و ادامه داد: نرخ تورم از 12.8 درصد در سال جاری به 8.9 درصد در سال پایانی برنامه یعنی سال 99 خواهد رسید براین اساس نرخ بیکاری از 10.7 درصد در سال جاری به 7 درصد در سال 99 خواهد رسید.
وی شاخص سهولت انجام کسب و کار در سال 94 را 117 دانست که با بهبود فضای کسب و کار براساس برنامه ششم توسعه این رقم به 70 تقلیل پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه باید براساس هر یک از بندهای اقتصاد مقاومتی تدوین شود ادامه داد: براین اساس باید وابستگی بودجه عمومی به نفت کاهش یابد لذا منابع نفتی از 64 هزار میلیارد تومان به 106 هزار میلیارد تومان می رسد. سهم منابع نفتی در بودجه فعلی 31.5 درصد است که به 22 درصد تا پایان سال اجرای برنامه ششم تقلیل پیدا خواهد کرد. همچنین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از ششم و نیم درصد به 11 و نیم درصد خواهد رسید که براساس بند 17سیاست اقتصاد مقاومتی بنابر آن است که سهم درآمد مالیاتی در نظام درآمدی افزایش یابد.
بدهی دولت به بانک ها مطابق برنامه ششم توسعه صفر خواهد شد
معاون رئیس جمهور یکی دیگر از ویژگی های مهم و بارز برنامه ششم توسعه را صفر شدن بدهی های دولت به بانک ها دانست و ادامه داد: براین اساس نسبت درآمد عمومی به اعتبارات هزینه ای از 70 به 100 خواهد رسید و نسبت تملک دارایی سرمایه ای به کل مشارکت نیز به 37.9 درصد خواهد رسید که تراز عملیاتی که منفی است مثبت خواهد شد و بدهی دولت به نظام بانکی را از این محل تامین خواهیم کرد.
نوبخت ادامه داد: براساس این روند تراز بین درآمد و هزینه تراز عملیاتی مثبتی خواهد شد که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.
وی محل تامین رشد اقتصادی هشت درصد را به این شرح تعریف کرد: 5 درصد بخش کشاورزی، 9.3 درصد نفت، 8.8 درصد معدن، 9.3 درصد صنعت، 8.3 درصد آب برق و گاز، 6.4 درصد ساختمان، 8 درصد حمل و نقل، 19 درصد ارتباطات و 5.8 درصد سایر خدمات موسسات پولی و خدمات اجتماعی است که متوسط وزنی آنها 8 درصد رشد اقتصادی را محقق خواهد کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: بر این اساس منابع سرمایه گذاری برای رشد 8 درصد شامل 2.8 درصد سرمایه گذاری های گذشته و ارتقای بهره وری است و بقیه از محل سرمایه گذاری های جدید تامین خواهد شد.
معاون رئیس جمهور 580 میلیارد تومانی که سالانه باید در برنامه ششم توسعه مصرف شود را این طور تعریف کرد: 80 هزار میلیارد تومان از بخش عمومی و سرمایه گذاری در طرح های عمرانی، 71 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، 89 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه و به ترتیب 187، 24 هزار میلیارد تومان از بخش های تسهیلات بانکی و بخش خصوصی تامین خواهد شد.
نوبخت تامین مالی خارجی را از محل افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDA) معادل 12 میلیارد دلار و فاینانس معادل 20 میلیارد دلار همچنین سرمایه گذاری مشترک معادل 18 میلیارد دلار دانست و ادامه داد: در سند تطبیقی برای هر 24 بند اقتصاد مقاومتی شرح کاملی آمده است.
وی با بیان اینکه مجموعه توانایی های قوه مجریه همین بوده است و هر قدر کم و کاست وجود دارد مجلس محترم تقویت کند تصریح کرد: امیدوارم حسن ختام مجلس نهم تصویب مجموعه مهم برنامه ششم توسعه باشد تا آنها نیز در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که بخش عمده آن برنامه ششم توسعه است نقشی داشته باشند.
امیدواریم تصویب برنامه ششم توسعه که لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی است به تعویق نیفتد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص امکان تمدید برنامه پنجم توسعه گفت: انتظار دولت این است که از آنجا که برنامه ششم توسعه اولین مجموعه دربردارنده اقتصاد مقاومتی است و اگر به تاخیر بیفتد اجرای اقتصاد مقاومتی به تاخیر خواهد افتاد و همچنین این برنامه دربردارنده شرایط جدیدی بعد از تحریم ها در کشور است که شامل اقبال سرمایه گذاران خارجی برای حضور در کشورمان است و استفاده از آن نیاز به برنامه ریزی خاص و ویژه ای دارد بهتر است یک سال دیگر به تعویق نیفتد.
نوبخت ادامه داد: امکان ادامه برنامه پنجم توسعه برای یک سال دیگر در اختیار مجلس است اما هدف مان این است که برنامه ششم توسعه که برای شرایط پسا برجام تهیه شده است زودتر به جریان بیفتد.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه انتقادات به برنامه ششم توسعه تا چه حد می تواند جنبه سیاسی داشته باشد گفت: در صورتی که نمایندگان محترم مجلس شروع به بررسی برنامه ششم کنند قطعا اذعان می کنند که این برنامه محصول یک کار کارشناسی است و ان شاالله شاهد انتقادات نخواهیم بود.
معاون رئیس جمهور همچنین در خصوص نحوه ارائه لایحه ششم برنامه توسعه که عنوان شده همه برنامه ششم نیست نیز گفت: برنامه ششم از پس از پنج برنامه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حال تدوین است که به طور کلی این برنامه ها شامل دو قسمت بودند قسمت اول مواد و قسمت دوم اسناد پشتیبان آن مواد بودند که هر سال مجلس در بررسی برنامه ها تنها مواد را بررسی می کرد و هیچ سالی اسناد پشتیبان توسط مجلس تصویب نمی شد براین اساس مواد همان احکام است که به مجلس تقدیم شده برنامه ها نیز تحت عنوان اسنادی در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: اینکه عنوان می شود این برنامه در قیاس با برنامه پنجم کوتاه تر است به این دلیل است که مجموعه ای از قوانین که تکرار سال های گذشته بود عنوان نشده است بر این اساس منابع و مصارف براساس کتابچه هایی ارائه شده و هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد.
نوبخت در خصوص اینکه برای کاهش بیکاری در برنامه ششم توسعه تنها معافیت بیمه برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است نیز گفت: مطابق این برنامه فصلی تحت عنوان اشتغال وجود دارد که اهداف کلی و کمی را بیان می کند و برای تحقق آنها نیاز به حکم جدیدی از مجلس نداریم اما برای معافیت بیمه برای کارفرمایان نیازمند مجوز مجلس هستیم لذا فقط آن قسمت را به مجلس ارائه دادیم و از ارائه سایر قسمت ها به مجلس فاکتور گرفتیم.
وی در خصوص اینکه تاج گردون، نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرده که پشت برنامه ششم توسعه مبنای فکری وجود ندارد نیز گفت: ما برای تهیه برنامه باید از مبانی نظری یعنی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی استفاده می کردیم یک ادعا ممکن است وجود داشته باشد که این برنامه براساس این دو فاکتور نبوده است که با یک بررسی ساده صحت و سقم این ادعا مشخص می شود.
معاون رئیس جمهور در خصوص کاهش تصدی دولت در امور اقتصادی بنا بر برنامه ششم توسعه نیز گفت: دولت می تواند تصدی های خود را کاهش دهد و حتی طرح های عمرانی را نیز به بخش های غیردولتی واگذار کند براین اساس دولت مصمم است سهم خود را در اقتصاد کاهش دهد و این سهم را به بخش خصوصی واگذار کند.