به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ محمد سعیدی با اعلام خبر پهلوگیری اولین کشتی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپا در روزهای آینده گفت: اولین کشتی کانتینری ایرانی پس از پنج سال تحریم در روزهای گذشته روانه بنادر اروپا شد و پیش بینی میکنیم طی چند روز آینده در بنادر اروپا پهلو بگیرد.
وی با اعلام اینکه ایران از سالهای گذشته دارای ناوگان حمل و نقل دریایی بوده که کشورهای اندکی دارای چنین مزیتی هستند، افزود: در زمان تحریمها کشور های اروپایی به اتفاق، راههای ورود کشتیهای ایرانی به بنادر کشورهایشان را مسدود کردند و متاسفانه کشتیهای ما اجازه پهلوگیری در بنادر اروپایی را نداشتند.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خوشبختانه با رفع تحریمها و اجرایی شدن برجام طی پنج ماه گذشته، اقدامات جدیدی توسط این شرکت صورت گرفت به طوری که توانستیم دوباره ارتباط دریایی و همچنین خطوط کشتیرانی خود به سمت اروپا را بازگشایی کنیم.
سعیدی با اعلام اینکه برای پوشش کامل اروپا از شمال تا جنوب برنامه های لازم تبیین شده است، افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست با رایزنی های اخیر با دو کشورآلمان و ایتالیا برای پوشش مناطق شمال و جنوب اروپا درقالب تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی اقدام کند تا بدین ترتیب بتواند به صورت کامل از ظرفیت های ارتباط مجدد بهره مند شود.
وی، محموله اولین کشتی به مقصد اروپا را محصولات پتروشیمی ذکر کرد و ادامه داد: این رویداد بزرگی است که با تلاش مدیران و کارکنان توانستیم بعد از پنج سال دوباره خط کشتیرانی به سمت اروپا را احیا کرده و قفل حمل و نقل دریایی به اروپا را بازکنیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این شرکت همچنین در برنامه های آینده خود قصد دارد در ابتدا با ایجاد خط منظم کشتیرانی، بنادر خلیج فارس را به بنادر آمریکای لاتین متصل و سپس خط کشتیرانی پایداری بین آسیای شرقی و آمریکای لاتین ایجاد کند.
وی تصریح کرد: برنامه هایی نیز برای بنادر آمریکای مرکزی و سپس آمریکای شمالی با محوریت کانادا در دست تدوین داریم و پیش بینی میکنیم با رفع تحریمها توسط دولت کانادا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
سعیدی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموع صاحب ۱۶۰ فروند کشتی است و برنامه هایی برای توسعه این ناوگان دارد، گفت: در همین راستا با کشورهای خارجی و همچنین سازندگان داخلی در حال مذاکره هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در دوران تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام مشکلات ناشی از تحریم اجازه ایجاد خلل در روند صادرات و واردات کشور را نداد، افزود: این در حالی بود که تمامی خطوط کشتیرانی بزرگ و بین المللی بنادر ایران را تحریم و ارتباط خود را قطع کرده بودند.
سعیدی تاکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور در منطقه خاورمیانه از تمامی وزارتخانه های ذی ربط انتظار دارد در دوران پسابرجام، در راستای حمایت از توسعه ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امکانات و تسهیلات بندری و ترمینالی را برای ناوگان فراهم سازند.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت فعلی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پنج میلیون تن (DWT) است که با توجه به افزایش صادرات کشور به خصوص به کشورهای اروپایی، در حال طراحی شرایطی برای افزودن به این ظرفیت هستیم.
وی با بیان این موضوع که به دنبال فعال سازی دوباره کشتی سازان داخلی و ارتقای توانمندی های آنان در داخل کشور هستیم، افزود : علاوه بر این، با کشتی سازانی از کشورهای اروپایی، کره جنوبی و همچنین چین نیز در حال مذاکره برای ساخت کشتی های مورد نیاز هستیم.
سعیدی درباره آخرین وضعیت کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی به شرکت ایزوایکو افزود: این شرکت در حال طی کردن آخرین مراحل تکمیل کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که پس از تکمیل، موسسه رده بندی ایرانیان باید به لحاظ فنی و استانداردهای مورد نیاز بررسی های لازم را انجام دهد تا بتوانیم آخرین کشتی سفارشی را تحویل بگیریم، لذا منتظریم پیمانکار به وعده خود عمل کرده و طی هفته های آینده شرایط تحویل سومین کشتی سفارشی را محیا کند.