کد خبر:۴۹۴۸۵۱
از گوشه کنار نشریات دانشجویی؛

لاک جیغ!

دختران از رهگذر جادوي لوازم آرايشي براي کوتاه کردن دوره‌ي کودکي و نوجواني سعي در تحقق آرزوي خود و به دست آوردن دلخواه‌ترين چيز در دنيا يعني بزرگسالي و آزادي‌هاي آن هستند.

گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» به نقل از نشریه خیمه، دانشگاه سیستان و بلوچستان:گرایش به مصرف لوازم آرایشی در بین دختران نوجوان درست در سنی که کشش جنسی آغاز می‌شود، نمادی برای ارتباط با جنس مخالف یا منشا رقابت‌های جنسی در مواجهه با جنس مخالف می‌گردد و آرایش ابزاری برای پنهان کردن نوجوانی و نیز نمایاندن خود در سنی که از نظر اجتماعی مورد قبول است بکار برده می‌شود.

 


دختران از رهگذر جادوی لوازم آرایشی برای کوتاه کردن دورهٔ کودکی و نوجوانی سعی در تحقق آرزوی خود و به دست آوردن دل خواه‌ترین چیز در دنیا _یعنی بزرگ سالی و آزادی‌های آن هستند و در سن ویژه‌ای بسیار دست به آزمون لوازم آرایشی می‌زنند که این پدیده از تاثیر کانون خانواده و هجمهٔ فرهنگ غرب در زمینهٔ گسترش سبک زندگی لیبرالی نشات می‌گیرد و در قالب رسانه‌های ارتباط جمعی به ما القا می‌شود.

 


عوارض پوستی و استفاده از نوع نامرغوب و غیر بهداشتی لوازم آرایشی سلامت مصرف کنندگان را به خطر می‌اندازد و پیری زود رس را به ارمغان خواهد آورد و به دنبال زیاده روی در استفادهٔ مداوم از آن دختران خود را در معرض تجاوز و سوء استفاده دیگران قرار می‌دهند.

 


لازم به ذکر است که یادآوری کنیم در کشورهای غربی بیشتر زنان سالمند گرایش به مصرف لوازم آرایشی دارند و مردم آن ترجیح می‌دهند طبیعی باشند، اما در کشور ما عکس آن اتفاق می‌افتد و کاهش سن آرایش کردن زنگ خطری برای ما می‌باشد.

 


کشورهایی که تولید کنندهٔ لوازم آرایشی و بهداشتی هستند، هدفی جز استعمار و استثمار ندارند و درقالب استعمار فرانو هویت فرهنگی دیگر کشور‌ها را تغییر داده و عقاید، ارزش‌ها و آرمان‌های دنیوی خود را با سلطه سینما (فیلم‌های هالیوود و ماهواره‌ها) به ما منتقل می‌کنند که باعث می‌شود ذائقهٔ ما تغییر کند.

 


مصرف لوازم آرایشی در این کشور‌ها آنطوری که ما می‌پنداریم نیست و آنچه ما در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم نمی‌تواند تمام واقعیت این جوامع باشد. زنان به جای نقاشی و رنگ و لعاب دادن به خود دنبال کار، اشتغال و تحصیل علم هستند و اکثر آن‌ها برای سالم زیستن تلاش می‌کنند و با هر آرایش و وضعیتی وارد خیابان و کوچه و بازار نمی‌شوند.

 


ما نباید ساده بودن را نشانهٔ بی‌کلاسی بدانیم، سنگینی و وقار یک دختر در ساده بودن و عادی بودن و انسان بودن آن است. بحث آرایش کردن نه تنها در زندگی عادی دختران راه پیدا کرده بلکه به صورت یک روال عادی و معمول در دانشگاه تبدیل شده و ما در محیط دانشگاه شاهد انواع مدل‌های آرایشی و پوشش افراطی شدیدی هستیم که روند رشد آن محسوس است.

 


در اینجا خوب است ضوابط و مقررات دانشگاه‌های مطرح دنیا را به اختصار ذکر کنیم:

 


با بررسی در بیش از ۱۵۰ دانشگاه جهان از جمله دانشگاه آکسفورد انگلستان، تگزاس و باب جونز آمریکا، رابرت ترکیه و... مشخص شد که در ضوابط پوشش این دانشگاه‌ها دانشجویان از هرگونه آرایش نا‌متعارف، پوشیدن لباس باز، بدن نما و مدل‌های افراطی منع شده‌اند و ما با در نظر گرفتن تفاوت عمیق میان آموزه‌های دینی و فرهنگی در محیط علمی دانشجویانی تقریبا با ظاهر ساده می‌بینیم که مشغول تحصیل هستند و به علم اهمیت می‌دهند اما در دانشگاه‌های کشور ما خلاف این اتفاق می‌افتد و توجه به قیافهٔ ظاهری و چگونگی حضور در مقابل هم سالان هم جنس و غیر هم جنس بیشتر مورد پذیرش است، تا اینکه به علم بها داده شود و فقر علم هم در دانشگاه‌های ما محسوس است و هم در جامعهٔ ما.

 


با تاثیر از الگو‌ها و نمادهای واهی غرب که شیفتهٔ آن شده‌ایم استعدادهای بالقوهٔ دانشجویان ما در حالت رکود قرار گرفته و با خود بیگانه شده‌ایم و فراموش کرده‌ایم که ما اشرف مخلوقات هستیم و خدای که منشأ همهٔ زیبایی هاست، زیبایی را به همهٔ ما هدیه داده است؛ نباید زیبایی که به ما بخشیده شده است را زیر سوال ببریم، بلکه باید این زیبایی را در مسیر بندگی و عبودیت وی قرار دهیم، نه اینکه ابزار زیبایی مصنوعی و ساختگی خود را ستایش کنیم و وقار و زیبایی خود را از بین برده و حقارت را برای خود خریداری نماییم.

 

به ياد داشته باشيم تنها ديگران نيستند که ما را مي بينند بلکه خدا نيز ناظر بر اعمال و رفتار ماست.

 

 

شما می‌توانید جهت بازدید و دریافت نشریات دانشجویی به سایت پاتوق آزاداندیشی نشریات دانشجویی مراجعه کنید.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار