به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد حسین میردهقان، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در برنامه بررسی وضع گردشگری سلامت در ایران اظهار داشت: تا امروز تبلیغات در سطح ملی برای گردشگری سلامت به دلایل مختلف نداشتیم و به یک همافزایی ملی منجر نشده است و بیمارستانها خودشان بیمار وارد کشور میکردند، بنابراین ما باید حضور فعالی در نمایشگاههای بینالمللی در این عرصه داشته باشیم.
میردهقان با اشاره به ضرورت کامل تر شدن روند هماهنگیها بین نهادهایی که در عرصه گردشگری سلامت فعالیت میکنند، افزود: این هماهنگیها باعث میشود دست واسطهها که یکی از بزرگترین ضربهها به گردشگری سلامت بوده است و هیچ تعهدی نیز به بیمار نداشتند، کوتاه شود. بنابراین استانداردهای لازم در عرصه گردشگری سلامت را در مراکز درمانی دنبال میکنیم و براساس آییننامههای مربوطه در این حوزه از 270 بیمارستان که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت میکردند تاکنون 125 بیمارستان تاییدیههای لازم را دریافت کردند.
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستانها باید ورودی و خروجی بیمارانشان را در عرصه گردشگری سلامت مشخص کنند و در کشورهای مبدأ دفاتر داشته باشند البته نباید حیطه گردشگری سلامت را نیز محدود کنیم زیرا باعث میشود همان مشکلات قبلی پیش بیاید ولی با این وجود بیشترین تمرکز برای شناسنامه دار کردن فعالان این عرصه آموزش آنان است و از سازمان میراث فرهنگی نیز میخواهیم برای شرکتها، دفاتر و افراد حرفهای که در این زمینه فعالیت میکنند سازوکارهایی را طراحی کنند وگرنه واسطههای زیرزمینی را خواهیم داشت که اقتصادمان را در این عرصه میبلعد.
میردهقان در ادامه با اشاره به طراحیهای آییننامهها برای ارائه مجوزها به هتلبیمارستانها که چند نمونه آن نیز در کشور فعالیت میکنند و تقاضا در اینباره بسیار زیاد است، افزود: تمام فرایندهای گردشگری سلامت طراحی شده و انشاءالله با رونمایی از درگاه گردشگری سلامت بیماران میتوانند به این وبگاه مراجعه کنند و با هماهنگی وزارت امور خارجه درخواست ویزا کنند. همچنین بیمارستانها و دفاتر فعال این عرصه را در این وبگاه مشاهده کنند و با پزشکان مربوطه در این وبگاه آشنا شوند.
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین با راهاندازی این وبگاه گردشگری سلامت روند پذیرش بیمار، درمان و ترخیص آن رهگیری میشود و حتی بیمار خارجی میتواند شکایت و عوارض درمان خود را در این وبگاه پیگیری کند حتی این وبگاه به 7 زبان بینالمللی ترجمه خواهد شد و در سایتهای سفارتخانههای ایران گذاشته خواهد شد و سعی میکنیم رتبه خوبی نیز برای این سایت در گوگل فراهم کنیم، همچنین سفرای کشورها نیز به سهولت میتوانند به این سایت و تسهیلات آن دسترسی داشته باشند. بنابراین مهمترین اولویت ما در گردشگری سلامت در سال 95 پیگیری و تکمیل استانداردها در این حوزه و رونمایی از وبگاه بینالمللی گردشگری سلامت ایران است.