آخرین اخبار:
کد خبر:۵۰۳۴۱۳
یامین‌پور در دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد

«مقدس‌های بی‌شعور» و «جریان التقاط» دشمنان همیشگی دین/ اصلاح‌طلبی ترجمه رفرمیسم است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: آنچه از آیات قرآن به دست می‌آوریم این است که اسلام (دین) را دو چیز تهدید می‌کند. تحجر و التقاط.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو وحید یامین‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی عصر دیروز در نشستی تحت عنوان اسلام رحمانی - آمریکایی تصریح کرد: در دورانی زندگی می‌کنیم که بسیاری از مفاهیم معانی اصلی خود را از دست داده‌اند. به نوعی انسان‌ها وقتی صحبت می‌کنند نیاز به مترجم هم دارند و کلیت دوران ما دوران بدفهمی است.

 

فعال فرهنگی افزود: تلاش برای گفتگو و سخن گفتن با هم تلاش مقدسی است، اما امروزه آدم‌ها در شبکه‌های اجتماعی وقت نمی‌کنند مواضع هم را مطالبه کنند بلکه ابتدا موضع می‌گیرند و بعد پرس و جو می‌کنند.

 

وی در مورد اسلام رحمانی - آمریکایی بیان داشت: آنچه از آیات قرآن به دست می‌آوریم این است که اسلام (دین) را دو چیز تهدید می‌کند که یکی از آنها چیزی است که خداوند از آن به عنوان اساطیر الاولین معنا کرده‌اند که به تعبیر امروزی ذیل مفهوم تحجر قرار می‌گیرد. پس تحجر یکی از دشمنان دین است.

 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در مورد دشمن دیگر دین تصدیق کرد: دشمن دیگر دین التقاط است یعنی می‌شود عمق دشمنی‌ها با دین را ذیل این مفهوم تعریف کرد. دشمن بیرونی دین هم استکبار است.

 

فعال فرهنگی بیان داشت: جبهه التقاط کلام خدا را از موضعش تحریف می‌کند و به بخشی از دین ایمان می‌آورد و به بخش دیگری از آن کافر است. باید دقت کرد دین یک کمپلکس است که با هم عرضه می‌شود و غیرقابل تجزیه است اصلا تاریخ فقه تاریخ کشف حلال و حرام صدر اسلام است.

 

وی در مورد جبهه طاغوت اظهار داشت: اسلام با نفی طاغوت آغاز شد. اولین کلام پیامبر این بود که اول باید نفی گذشته کنیم و بعد اسلام را آغاز کنیم. در آیه 256 سوره بقره شرط تحقق دین کامل را کافر شدن به طاغوت معنا کرده است.

 

یامین‌پور با تاکید براینکه برخی ایمان به الله دارند اما کفر به طاغوت ندارند بیان داشت: هر قصه‌ای در قرآن نقل شده در مقابلش طاغوتی برای ما متصور شده‌اند. یعنی اگر موسی است فرعون نیز در مقابل اوست. گاهی طاغوت فرد است و گاهی فرهنگ حاکم بر قومی است.

 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی شدیدترین دشمنان مومنین را یهودیان و مستکبرین دانست و ادامه داد: وجهه‌ای از دین‌داری در تشخیص و مبارزه با طاغوت است. چرا رهبر معظم انقلاب ایران اینقدر روی هواداری از حزب اللهی‌ها تاکید دارند؟ این به خاطر این است که تکلیف شرعی و الهی است. زیرا یک خط که از طرف جبهه طاغوت دنبال می‌شود حذف نیروهای حزب اللهی است.

 

فعال فرهنگی در مورد تحجر و التقاط گفت: متتحجرین دین‌دارانی هستند که حاضر نیستند نگاهشان به دین را ارتقا دهند. مصداق تحجر زمانه ما انجمن حجتیه بود، کسانی که اجازه قیام نداشتند. امام در مورد آنها گفت "مقدس‌های بی‌شعور" آنها قیام در برابر ظلم را جزو دین نمی‌دانستند، بلکه آن را ظالمانه می دانستند.

 

وی افزود: چرا به شهید مطهری دشنام می‌دادند؟ چون دینداری متحجرانه آنها را دست کاری کرده بود. در قم همین الان آدم‌هایی داریم که متحجرتر از متحجران دهه 50 هستند.

 

یامین پور با تاکید براینکه متحجرین کمر اسلام را می‌شکنند خاطر نشان کرد: البته برای مومنین مقدس «تحجر» جذابیت دارد این متحجرین چندین و چند شبکه ماهواره‌ای به زبان دین دارند کلیپ‌هایی درست کرده بودند و به تمام علمای ما در آن توهین کردند منظور من همین جریان شیرازی است.

 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در مورد جریان التقاط نیز گفت: این جریان پیچیده‌تر از جریان‌های دیگر است. جریانی که مدعی ترقی دین است ولی وقتی تلقی خود از دین را ارئه می‌کنند متخصصین دین‌داری درک می کنند آنها چگونه موریانه وار دین را از درون تخریب می‌کنند.

 

فعال فرهنگی با تاکید براینکه موفق ترین افراد در ساختن جریان التقاطی یهودیان بودند ادامه داد: دو جریان التقاطی بعد از انقلاب داشتیم. جریان اول کسانی بودند که از اسلام قرائت مارکسیستی داشتند و اتفاقا شعارهایشان خیلی نزدیک به دعوت روحانیون برای انقلاب بود. نوعی از التقاط هم که با آن این روزها دست به گریبانیم اسلام آمریکایی است که امام در 14 ماه آخر عمرشان زیاد درباره آن صحبت کردند، این قرائت جدیدی از اسلام است.

 

وی با تاکید براینکه اقتضای غرب مدرن پوشانیدن لباس مدرنیته بر تن دین است، بیان است: مبدا این تفکر در اصلاح دین را نهضت رفرمیست می‌دانند و همین جریان اصلاح طلبان را نیزاز همین نهضت می دانند. انشعابی از کاتالیسم ایجاد شد و منجر به پدید آمدن پروتستان شد که مبدا آن انتقادات مارتین لوتر به واتیکان بود. از بیش از صد سال پیش استارت پروتستانیسم اسلام را زدند.

 

یامین‌پور با تاکید براینکه در دهه 70 شعار اصلی اصلاحات همین پروتستانیسم اسلام بود خاطر نشان کرد: اصلا مفهوم اصلاح طلبی ترجمه رفرمیسم است. در روزنامه آزادگان آن روزها تیتر زدند "عبدالله نوری مارترین لوتر ایران است"

 

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در مورد دین لیبرالیستی گفت: عدم صلابت و کنار گذاشتن برخی وجوه دین و سکولار کردن سیاست، فرهنگ و اقتصاد دین لیبرالیستی است. اسلام رحمانی همان اسلام لیبرالیستی است، اسلامی که هر جا را خواست کنار می گذارد.

 

وی سیاست آمریکا را ترویج کتاب‌های پائولوکوئیلو دانست و بیان داشت: آنها معتقدند شریعت ظاهر دین است و باید ظاهر دین را دور انداخت و آن چه از دینداری می‌ماند میان تمام ادیان یکی می شود. این ظلم به اسلام است طاغوت نیز از این دین‌داری حمایت می کرد پیامبر یک مسجد را در مدینه به خاطر این تفکر خراب کرد.

 

یامین پور ادامه داد: امروز تحجر و التفاط به هم رسیدند؛ شبه روشنفکران سکولار از متحجرین و متحجرین از شبه روشنفکران سکولار حمایت می کنند. باید توجه داشت هیچ وقت دینداری مصون از فشار نبوده است امروز دین نیاز به سرباز دارد که باید آن را از عمامه به سری که می‌گوید عاشورا درس مذاکره می‌دهد حفظ کند!

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار