گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در روزهای گذشته عکسی در فضای مجازی منتشر شده که در آن برادر زاده یکی از سران فتنه را در حالی که یک روسری با طرح روزنامه اطلاعات 20 اسفند 1357 با موضوع اجباری نبودن حجاب و انتساب آن به آیتاللهطالقانی بر سر دارد نشان می دهد ، انتشار این تصویر شاید به دلیل انتشار تصاویر مبتذل جایز نباشد و ما از نشر آن خودداری می کنیم و امیدواریم که فرد موجود در این عکس همانی نباشد که گفته می شود برادر زاده میرحسین موسوی است ولی اگر چنین باشد وا ویلا که عده ای برای رسیدن به مطامع ناچیز دنیوی دست به انکار ضروری ترین مسلمات دین زده اند و ای کاش فراموش نکرده باشند که امام در چنین روزهایی به جبهه ملی که منکر ضروری بودن قصاص شده بودند چه گفتند ...حجاب اسلامی ضروری دین است و انکار ضروری دین ...
روزنامه اطلاعات در شماره 20 اسفند 1357 خود به نقل از آیت الله طالقانی تیتر زد :در مورد حجاب اجبار در کار نیست ، استنباط از این سخنان آن بود که آیت الله طالقانی بر خلاف امام حجاب را ضروری ندانسته و با الزام زنان برای رعایت این واجب دینی مخالفند ، روزنامه اطلاعات بی شک در تنظیم خبر سخنرانی آیت الله طالقانی و انتخاب تیتر برای آن دست به یک خیانت تاریخی زده است خیانتی که مدعیان اصلاحات در طول چهار دهه گذشته با استناد به آن و این که آیت الله طالقانی حجاب را اجباری نمی دانستند سوء استفاده ها کرده اند ، دلیل این سوء استفاده هم عدم توان مردم برای رجوع به آرشیو مطبوعات قدیمی است ، نگاهی به متن سخنان آیت الله طالقانی که در صفحه 7 اطلاعات 20 اسفند 1357 منتشر شده نشان می دهد آیت الله طالقانی حرف دیگری درست برخلاف تیتر فوق زده اند تیتری که بی شک یک قلب مریض و بی ایمان در تنظیم آن نقش اساسی را داشته است.
آیت الله طالقانی اسفند 57 در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی طی سخنانی که خبر آن در شماره 20 اسفند 1357 روزنامه اطلاعات منتشر می شود می گویند : حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و اینها هم نیست، نص صریح قرآن است. آیه حجاب برای شخصیت دادن به زنان است، شخصیت انسانی و ملی اش در کشور ما، اگر ما میخواهیم سرتا پا مقلد باشیم… ما، اسلام، قرآن و مراجع دینی میخواهند زنان ما شخصیتشان حفظ بشود. اصل مساله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مساله چادر هم نیست...مسلماً نظر امام هم به مصلحت زنان ما و خواهران و دختران ماست و هم مطابق با موازین و اصول دین مبین اسلام است. هم ایشان و هم ما در این حرکت انقلابی همیشه نسبت به این سهم بزرگی که زنان ما در جریان انقلاب داشتهاند، قدردانی کردهایم و واقعاً هم سهم بزرگی دارند و در این حرکت تاریخی مثل اوایل مشروطیت در تاریخ ما ضبط و ثبت باید بشود.
در واقع، آيت الله طالقاني با بياني نرم و پدرانه از زنان لائيك خواست براي مصلحت خودشان هم كه شده روسري بر سر كنند و اين همه جار و جنجال راه نيندازند. پس از سخنان آيت الله طالقاني و نيز گسترش تحركات زنان سكولار، دادستان وقت تهران اعلاميه اي در حمايت از زنان مزبور صادر كرد.
امام خميني(ره) نيز روز 21 اسفند، موضعگيري آيتالله طالقاني در مورد حجاب را تأييد كردند و تظاهرات زنان معترض بعد از آن متوقف شد و اعلام كردند كه به خواسته خود يعني غير اجباري بودن حجاب رسيدهاند.
از سخنان حضرت امام و آيتالله طالقاني و ساير موضعگيريهاي موافقان حجاب در آن مقطع زماني چنين برميآيد كه علماء و اكثريت مردم حاضر نيستند نحوه پوششي كه پيش از پيروزي انقلاب رايج بود را بيش از اين تحمل كنند، اما كاملا اميدوارند كه توصيه به حجاب در آن شرايط ويژه انقلابي مؤثر باشد. در آن سالها حجاب نه تنها با نگاه ديني كه با نگاه انقلابي حتي براي ماركسيستها نيز يك ارزش و نماد مبارزه با امپرياليسم محسوب ميشد و همين موقعيت بود كه زنان بيحجاب را در اقليت عددي و فكري قرار ميداد. بنابراين اميد آن بود كه بيبندوباريهاي گذشته تكرار نشود و اين زنان نيز با رغبت، حجاب اسلامي را بپذيرند.
درسته كه اجبار تو هيچ كاري درست نيست، ولي حجاب يه مسئله فردي نيست و يه مسئله كاملا اجتماعيه و اگه آزاد گذاشته بشه جامعه به قهقرا مي ره و اگه به اختيار افراد گذاشته بشه كه اكثرا تحت تاثير جو و رسانه و هوي و هواساي زودگذر هستند و به فلسفه اصليه هيچ چيز اهميت نميدن و فقط و فقط به خودشون فكر مي كنن، جامعه دچار مشكل مي شه
كاش جامعه ما نصف وقتي كه بابت تماشاي تلويزيون مي ذارن مطالعه مي كردن و فكر