اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به دستور رئیسجمهور و بنا بر درخواست هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رشتههای روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده درمانی، علوم ورزشی، ورزش درمانی و خدمات سلامت بهورزی، دارویاری، سلامت یاری، تغذیه ورزشی، مراقبت از زنان، مراقبت طبی سالمندان، مشاوره ژنتیک، ماساژدرمانی، بهداشت روان، مشاوره ورزشی و کایروپراکتیک از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شد.
بر اساس این گزارش محمد نهاوندیان رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاستجمهوری طی نامهای به فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد که « رشتههای مرتبط به سلامت باید در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز باشد.»
در این نامه آمده است:
« جناب آقای فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
سلام علیکم
نامه شماره ۱۰۰/۲۲۳ مورخ ۱۳۹۵/۳/۱۷ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با موضوع درخواست انجام کلیه امور مربوط به آموزش گرایشهای مرتبط با سلامت رشته مقاطع تحصیلی مختلف به صورت متمرکز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تصویر آن به پیوست ارسال میشود به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پینوشت فرمودند:
همه رشتههای مرتبط به سلامت باید در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز باشد.
محمد نهاوندیان
رونوشت: جناب آقای دکتر هاشمی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»
در متن نامه سید حسن هاشمی به رئیسجمهور آمده است:
« حضرت حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضر میباشید ارتقاء سلامت در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی به عنوان شاخصهای مهم سلامتی، تاثیر به سزایی در توسعه پایدار کشور در حیطههای مختلف خواهد داشت. چرا که سطح سلامت افراد جامعه به طور بنیادی بر عملکرد فکری، فیزیکی، اجتماعی ایشان اثرگذار است. مطابق با اسناد بالادستی از جمله سیاستهای کلی نظام سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری، ارتقاء سلامت در ابعاد مختلف یکی از ماموریتهای مهمی است که در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دست پیگیری است و بیشک با توجه به نقش تولیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتقاء همه جانبه سلامت جامعه، امور مرتبط با سیاستگذاری، آموزش، پژوهش، پیشگیری، درمان و نظارت بر این امر میبایست در سطح این وزارت و از طریق هماهنگی با نهادهای ذیربط صورت پذیرد.
در این حیطه دانشآموختگان رشته مقاطع مختلف در حیطههای پیشگیری،درمان و توانبخشی در سطح کشور تربیت شده و در سطوح فنی مختلف ارائه خدمت مینماید و خدمات ارائه شده توسط برخی از این گرایشها مستقیما به حوزه سلامت مرتبط بوده که از آن جمله میتوان به روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده درمانی، علوم ورزشی، ورزش درمانی و خدمات سلامت- بهورزی، دارویاری سلامت یاری، تغذیه ورزشی، مراقبت از زنان، مراقبت طبی سالمندان،مشاوره ژنتیک، ماساژدرمانی، بهداشت روان، مشاوره ورزشی و کایروپراکتیک ... اشاره نمود. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه، میبایست در قبال نیازهای رو به افزایش جامعه در این حوزه پاسخگو باشد و این امر مستلزم سیاستگذاری آموزشی یکپارچه در خصوص این رشتهها در سطح کشور است.
لیکن علیرغم صراحت قانونی، در سالهای گذشته شاهد تربیت دانشجو در گرایشهای مذکور توسط دانشگاههای خارج از وزارت بهداشت علیالخصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشیم که ضمن ایجاد عدم انسجام در تربیت دانشجو، دسترسی به استانداردهای آموزشی از جمله وجود عرصههای بالینی لازم ضرورت انجام کار تیمی با حضور متخصص از جمله روانپزشک، کار درمان، مددکار اجتماعی و کسب تجربه عملی را نیز مخدوش نموده و بدون شک بر کیفیت ارائه خدمات سلامت در سطح جامعه نیز اثرگذار بوده است.
لذا با توجه به تدوین برنامههای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی کشور و برنامه این وزارت برای ارتقاء همه جانبه رشتههای مرتبط ، در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه، خواهشمند است دستور فرمایید تا کلیه امور مربوط به آموزش گرایشهای مرتبط با سلامت رشته مقاطع تحصیلی از قبیل روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده درمانی و ... به صورت متمرکز در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد.
امید است با سیاستگذاری مناسب در خصوص آموزش این گرایشها و تعیین استانداردها و نظارت بر ارائه دهندگان خدمت در این رشته شاهد اعتلای خدمات رسانی مناسب به اقشار مختلف میهن عزیزمان باشیم.
دکتر سیدحسن هاشمی»
به عنوان یک استاد روانشناس بالینی یکی از دانشگاههای وزارت علوم با این اقدام شجاعانه کاملا موافق هستم. چون متاسفانه وزارت علوم قادر نیست هیچگونه امکاناتی برای اموزش بالینی دانشجویان صرف نماید تازه الان بیمارستان های دولتی از دانشگاههای وزارت علوم بابت بردن دانشجویان به بیمارستان طلب پول می کنند و عملا این کار روی زمین مانده است. حاصل این شیوه تربیت دانشجو، عملا تربیت دانشجویانی است که قادر به درمان و تاثیر گداری مثبت نبوده و حتی موجب می شوند تا دید جامعه نسبت به رشته روانشناسی بالینی نیز منفی شود.
به نظرم اساتید دانشگاهها باید فرصت را غنیمت شمارند و از این طرح دفاع نمایند.
البته وزرت بهداشت هم باید ترتیبی اتخاذ نماید تا استتقلال این رشته و شان اساتید ان که سالهای زیادی در این رشته علیرغم