به گزارش گروه اجتمایع خبرگزاری دانشجو، در دهه های اخیر، کودکان و نوجوانان به بازی های ویدئویی روی آورده اند که با نگرانی والدین و گاهی عدم اجازه آنها به انجام بازی های ویدئویی مواجه می شوند. اما مطالعات اخیر محققان استرالیایی نشان می دهد که انجام بازی های ویدئویی نقش موثری در بهبود نمرات تحصیلی دانش آموزان دارد.
مطالعات محققان بر ۱۲۰۰ دانش آموز ۱۵ ساله و بر نمرات دروسی مانند علوم، ریاضی و روخوانی نشان می دهد که انجام بازی های ویدئویی نه تنها بر افزایش هوش کودکان تاثیر داشته بلکه در بهبود نمرات دروسی مانند ریاضی و علوم نیز نقش موثری دارد.
اما از سوی دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک معکوس عمل کرده و نمرات تحصیلی دانش آموزان با افت قابل توجهی روبرو شده اند.
در این مطالعه، دانش آموزان بر اساس برنامه سنجش بین المللی مورد بررسی قرار گرفتند. این تست هر سه سال یکبار و در مورد نمرات دانش آموزان در دروس ریاضی، علوم و روخوانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
محققان در این مطالعه دریافتند که بازی های ویدئویی به دانش آموزان اجازه می دهد تا از مهارت هایی که در حین تحصیل فراگرفته اند به طور کاربردی استفاده کنند. اما از سوی دیگر در این تحقیق به فعالیت های آنلاین دانش آموزان نیز پرداخته شد. این مطالعه نشان داد، دانش آموزانی که در طو ل روز به بازی های آنلاین می پردازند در درسی مانند ریاضی ۱۵ نمره و در درس علوم ۱۷ نمره بالاتر از سایرین دریافت می کنند.
اما برعکس نوجوانان و دانش آموزانی که زمان بیشتری را صرف فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک کرده یا دائما در حال گفتگو در شبکه های مجازی هستند نمرات کمتری را کسب می کنند.