به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روزنامه حامی دولت ابتکار درباره خرید هواپیما گزارش داده است: مذاکره با ایرباس، بوئینگ، بمباردیه، امبرائر و میتسوبیشی بخشی از فرآیند طولانی مذاکرات ایران با طرفهای خارجی برای بازگشت به عرصه اصلی صنعت هوانوردی جهان بود. عرصهای که به نظر میرسد با وجود موافقت تمام طرفها هنوز یک مخالف جدی دارد و تا زمان جلب نشدن رضایت آن هنوز بسیاری از برنامهها با اما و اگر پیش خواهد رفت.
در شرایطی که با نهایی شدن مذاکرات ابتدایی ایران با دو غول هوانوردی جهان یعنی بوئینگ و ایرباس به نظر میرسید خیلی زود شرایط برای وارد شدن هواپیمای جدید فراهم شود، اما مخالفت وزارت خزانهداری آمریکا هنوز نهایی شدن این مذاکرات را با اما و اگر مواجه کرده است.
اوفک نه تنها بهطور خاص اعلام کرده فروش هواپیماهای آمریکایی بوئینگ به ایران نیازمند مجوز رسمی این سازمان است که حتی تمام هواپیماهایی که حداقل ۱۰ درصد از تجهیزاتشان را از طریق شرکتهای آمریکایی تامین کردهاند نیز باید براین اساس شانس خود را پس از نهایی کردن مجوزهای اوفک امتحان کنند.
این شرطهای عجیب که با نص صریح برجام تناقض دارد، باعث شده مذاکرات ایران با طرفهای خارجی با اما و اگر روبهرو شود. هرچند وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرده با توجه به وعدههای ایرباس شرایط برای ورود هواپیماهای جدید تا پایان پاییز امسال فراهم شود، اما با توجه به اینکه هنوز اوفک هیچ تاریخ خاصی را برای صدور مجوزهایش اعلام نکرده، مشخص نیست تکلیف نهایی چه زمانی معلوم میشود.
در این شرایط نه تنها ایرباس و بوئینگ بلکه بسیاری از دیگر شرکتهای هواپیماساز جهان نیز برای فروش هواپیما به ایران با مشکل مواجه خواهند شد و در این مسیر شاید تنها یک گزینه بالفعل باقی بماند و آن باز هم بازگشت به گزینه هواپیماهای روس است.