به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در نخستین نشست هشتمین دوره مجلس دانشآموزی که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، با بیان اینکه شما نمایندگان مجلس دانشآموزی معلمان خوبی برای مدیران کشور هستید، اظهار داشت: باید ما مسئولان با این کانونهای اجتماعی به عنوان یک باور درونی که تأثیرگذار در فعالیت جامعه ایران در سالهای آتی هستند بنگریم و این ممکن نیست مگر اینکه شما آینده را بسازید.
وی افزود: در بین پنج سرمایه اصلی که باید در جامعه باشد و شامل سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و انسانی است آموزش و پرورش پنج سرمایه را داراست و از این منظر بزرگترین نهاد ملی در جامعه ایران است که همزمان این پنج سرمایه را تولید و بازتولید میکند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: بزرگترین نهاد ملی در تولید این پنج سرمایه اصلی اولین نقش را دارد که این دلیل اهمیت این نهاد بوده و آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست بلکه یک نهاد است.
صالحی امیری اضافه کرد: نهاد به مفهوم سازمان سازمانها، وزارتخانه وزارتخانهها و مادر نهادهای دولتی در ایران است و هیچ نهادی در سطح ملی به اندازه جایگاه آموزش و پرورش نبوده و نخواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر بناست فردا خانوادهای سالم، خلاق، بامهارت، بادیانت و بافضیلت داشته باشیم باید امروز آن را در سرزمین آموزش و پرورش کشت کنیم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان داشت: اگر بخواهیم در آینده همدلی و همنوایی داشته باشیم جامعه ایران سامان پیدا کرده و منسجم باشد نیاز به توجه به آموزش و پرورش داریم.
صالحی امیری با تأکید بر اینکه اگر بناست آینده ایران سامان یافته باشد باید امروز در آموزش و پرورش ساماندهی اجتماعی را تمرین کنیم، گفت: مجلس دانشآموزی مهمترین رکن به سمت ساماندهی اجتماعی است.
وی عنوان کرد: از نسل ما و بعد از ما گذشته است و آن چیزی که نقطه امید آینده و جامعه میتواند باشد کانون بزرگ آموزش و پرورش است؛ اگر مدیران اقتصادی کشور به دنبال شناخت مسأله اصلی که مسأله اقتصادی است هستند باید یکبار دیگر برگردند و اینکه چالشهای اقتصادی به تفکر اقتصادی برمیگردد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: اگر جامعهای انبوهی از آسیبهای اجتماعی را تحمل میکند و خانواده زیر فشار آسیبهای خارج از خانه است همه و همه در آموزش و پرورش دیروز ما است.
صالحی امیری تأکید کرد: اگر میخواهیم در فضای سرزمینمان اقتصاد سالم، شفاف و با حاکمیت پاکدستان باشد و حاکمان سیاسی با فضیلت و اخلاق با هم صحبت کنند و اگر قرار است امروز از طلاق، ایدز و خشونت خبری نباشد باید امروز در آموزش و پرورش سرمایهگذاری کنیم. ضمن اینکه مجلس دانشآموزی نهال اصلی برای ساخت آینده جامعه ما است.
وی با تأکید بر اینکه نیازمند جدی به این موضوع هستیم که در مجلس دانشآموزی مقوله مشارکتی را نهادینه کنیم، تصریح کرد: یکی از مسائل بنیادی در کشور میل مشارکت است و مشارکتجویی یکی از ارکان سرمایه اجتماعی است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه اعتماد یکی از ارکان سرمایه اجتماعی جامعه ایران است متذکر شد: پایههای این اعتماد را باید در مدارس و آموزش و پرورش جستجو کنیم.
صالحی امیری پایه دوم را مشارکتجویی برشمرد و افزود: این تشکیلات مولود مشارکتجویی 13 میلیون دانشآموز است.
وی با اشاره به اشکال مختلف مشارکت یادآور شد: گاهی مشارکت جنسیتی است اما این مجلس نماد جنسیتی نبوده بلکه نماد مشارکت ملی است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: گاهی مشارکت قومی است اما این مجلس نماد قومی نیست گاهی مشارکت تبعی و طایفهای است اما این مجلس، مجلس طایفهای نیست.
صالحی امیری با اشاره به احکام مشارکت در مجلس دانشآموزی افزود: گاهی مشارکت دستوری است اما این مجلس دستوری نیست یا گاهی مشارکت ناآگاهانه است و افراد بر اساس تبلیغ و فریب رسانه رأی میدهند اما این مجلس نماد مشارکت آگاهانه است.
وی در تبیین مشارکت آگاهانه یادآور شد: مشارکت آگاهانه یعنی تصمیمی عقلانی و این مجلس نماد مشارکت آگاهانه بوده و تنها مشارکت شما حمایت از منافع 13 میلیون دانشآموز است و این تمرین نیست بلکه عین دموکراسی است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به تفاوتهای مجلس دانش آموزی و مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به دموکراسی باور دارید باید تصمیمات و جمعبندی این جوانان را در عمل به کار گیریم.
صالحی امیری یکی از رسالتهای جدی مجلس دانشآموزی را کادرسازی برشمرد و خاطرنشان کرد: آینده جامعه را کادرهای آن تعیین میکند و جامعه نیاز به رهبرانی دارد که صلابت و تداوم حیات مختلف جامعه را دارا باشند.
وی با تأکید بر اینکه آینده سیاسی کشور نیازمند رهبرانی است که در آموزش و پرورش تربیت میشوند، بیان داشت: باید مجلس دانشآموزی در مجموعه بزرگ آموزش و پرورش مهارتهای ارتباط با خود، خانواده، دیگران، فضای مجازی و همسالان را آموخته و تمرین کند و به دیگران نیز بیاموزد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به موارد مهارتآموزیهای مختلف در مجلس دانشآموزی، افزود: یکی از چالشهای جدی جامعه ایران این است که با هم گفتوگو نمیکنیم چرا که حل مسائل در فضای آرام و آزاد انجام میشود.
صالحی امیری اظهار داشت: اگر در جامعه ما منازعه و اختلاف میبینیم دلیل آن این است که در مدرسه گفتوگو را به فرزندان خود نیاموختهایم و نفس گفتوگو هدف است ضمن اینکه باید توجه به مسأله گفتوگو در مجلس دانشآموزی یک ضرورت قطعی تلقی شود.
وی مسئولیتپذیری را از شاخصههای مهم دیگر مجلس دانشآموزی برشمرد و گفت: شما نمایندگان این مجلس از حقوق دیگران دفاع کنید و این باید در چارچوب حق، قانون و شرع باشد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار امیدواری کرد: مجلس معلمان نیز روزی در این مکان ایجاد شود و تا آنها از حقوق معلمان دفاع کنند.
صالحی امیری با اشاره به وجود شادابی و نشاط در جامعه یادآور شد: جوان باید بانشاط باشد و لبخند بر لبان 13 میلیون دانشآموز و یک میلیون معلم و کارمند این وزارتخانه جاری باشد و اگر در آموزش و پرورش لبخند نباشد لبخند در جامعه نخواهد بود.
وی با بیان اینکه بخشی از آسیبهای جامعه امروز به دلیل نبود نشاط و شادی اجتماعی است، تصریح کرد: چشمه جوشان نشاط آموزش و پرورش و جوانان پرنشاط است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران متذکر شد: باید درس اصلی با عنوان نشاط، شادمانی، گفتوگو و تعامل در مدرسه تدریس شود و دانشآموز و معلم آن را بیاموزد.
صالحی امیری با بیان اینکه درخت فرهنگ 4 میوه و محصول دارد، عنوان کرد: میوه اول آن انسجامبخشی است که ابعاد مختلفی دارد و مهمترین رکن آن این است که افراد و گروههای جامعه با یکدیگر انسجام، وحدت، همرنگی و هماهنگی داشته باشند.
وی هویت را دیگر محصول درخت فرهنگ برشمرد و یادآور شد: یکی از رسالتهای اصلی مجلس دانشآموزی هویتبخشی به دانشآموزان است ضمن اینکه سومین میوه درخت فرهنگ شخصیتسازی است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چهارمین میوه درخت فرهنگ را سازگاری اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: مجلس دانشآموزی انسجامبخشی، هویتسازی، شخصیتآفرینی و سازگاری اجتماعی را بر عهده دارد.
صالحی امیری خطاب به اعضای مجلس دانشآموزی، گفت: شما امانتداران ما در آینده سرزمینمان خواهید بود و آموزش و پرورش میتواند رهبرانی برای اداره فردای این جامعه تربیت کند.