به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اصغر فخریه کاشان اظهار کرد: ژاپنیها برای مدت بسیار طولانی بر ساخت نخستین هواپیماهای مسافرتی خود کار کردند که سرانجام طرح نهایی این هواپیما در سه مدل 70، 90 و 100 نفره نهایی شد. این هواپیمای مسافربری در آمریکا در حال طی کردن مراحل نهایی تستهای فنی قرار دارد و با نهایی شدن آن، ژاپن پروازهای رسمیاش را آغاز میکند.
وی با بیان اینکه ایران قصد دارد برای شرکت هواپیمایی آسمان از این مدل هواپیما خریداری کند درباره بند جریمه در توافق ایران با ایرباس افزود: این موضوع هیچ ارتباطی با ایرباس یا توافق منعقد شده در این زمینه ندارد بلکه در تمام توافقها با تمام شرکتهای بینالمللی درباره آن تصمیمگیری میشود. در این چارچوب دو طرف توافق متعهد میشوند کدر صورت اجرایی نشدن هر یک از تعهداتشان جریمه یا موضوعی که درباره آن از قبل تصمیم گیری شده را لحاظ کنند. این موضوع از ابتدای مذاکرات با ایرباس در دستور کار قرار داشته و به هیچ عنوان چیز جدیدی نیست.
وی با اشاره به احتمال عدم صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران گفت: ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا موظفند فروش هواپیمای مسافرتی به ایران را بدون هیچ محدودیتی اجرایی کنند. از اینرو اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باید براساس برجام در آینده نزدیک اجرایی شود و در صورت عدم صدور مجوز آمریکا برخلاف برجام عمل کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، اوایل ماه جاری بلومبرگ از شکست پرواز آزمایشی هواپیمای جدید ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن برای دومین بار خبر داد و اعلام کرد:« ولین هواپیمای مسافربری تولیدی ژاپن پس از 2 پرواز آزمایشی ناموفق مجبور شد برای انجام کنترل های بیشتر و رفع ایرادات به این کشور برگردد.
کنیچی تاکه موری، سخنگوی شرکت میتسوبیشی ایرکرافت، سازنده جت مسافربری میتسوبیشی گفت پس از برطرف کردن مشکلات، شرکت درباره از سرگیری پرواز آزمایشی این هواپیما به آمریکا تصمیم گیری خواهد کرد. شرکت آنا هولدینگ، قرار است در اواسط سال 2018، اولین هواپیمای جت منطقه ای ساخت میتسوبیشی را تحویل بگیرد.
میتسوبیشی ایرکرافت بهعنوان یکی از واحدهای شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی است تلاش می کند با تولید این هواپیما، انحصار شرکت های برزیلی و کانادایی امبرائر و بمباردیر را در این زمینه بشکند.»