آخرین اخبار:
کد خبر:۵۵۱۲۱۱

ایران خودرو و سایپا در نقش واردکننده محصولات رنو و پژو

خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی با برخی شرکت‌های خارجی، قرارداد همکاری مشترک امضا کرده‌اند که ظاهرا قصد دارند علاوه‌بر تولید، بخشی از محصولات شرکای جدیدشان را وارد کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دنیای اقتصاد درباره قراردادهای جدید خودرویی نوشته است:‌خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی با برخی شرکت‌های خارجی، قرارداد همکاری مشترک امضا کرده‌اند که ظاهرا قصد دارند علاوه‌بر تولید، بخشی از محصولات شرکای جدیدشان را وارد کنند.بر این اساس، ایران خودرو با پژو و سایپا نیز با سیتروئن، قرارداد همکاری مشترک به امضا رسانده‌اند و طبق آن قرار است چند محصول از این دو شرکت فرانسوی، در ایران خودرو و سایپا به تولید برسد.
 

خودروهایی که برای تولید در ایران هدفگذاری شده‌اند، قیمتی زیر 100 میلیون تومان دارند و خودروسازان داخلی تیراژ نسبتا مناسبی برای آنها در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که در بین محصولات منتخب برای بازار کشور، خودروهایی با قیمت بین 150 تا 200 میلیون تومان نیز به چشم می‌آیند و غول‌های جاده‌مخصوص برنامه‌ای برای تولید آنها ندارند. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد ایران خودرو و سایپا قصد دارند محصولات گران قیمت شرکای فرانسوی خود را از طریق واردات روانه بازار کشور کنند.

 

هرچند رسما اعلام نشده که نحوه توافق احتمالی خودروسازان ایرانی با پژو و سیتروئن بر سر واردات محصولات آنها، به چه شکل بوده، با این حال به‌نظر می‌رسد ایران خودرو و سایپا به‌دنبال واردات انحصاری این خودروها هستند. در واقع دو خودروساز بزرگ کشور به واسطه قراردادی که با پژو و سیتروئن بسته‌اند، واردات محصولات لوکس آنها را نیز حق خود دانسته و به‌دنبال گرفتن امتیاز انحصاری این فعالیت از فرانسوی‌ها هستند.

 

با این حساب، اگر همه چیز طبق نظر و برنامه غول‌های جاده مخصوص پیش برود، آنها به نوعی وارد فاز بازرگانی نیز شده و به شرط حرکت در مسیری صحیح، درآمد مناسبی از این ناحیه کسب خواهند کرد. این در حالی است که تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد خودروسازان داخلی هیچ وقت بازرگانان خوبی نبوده و در بیشتر مواردی که وارد فاز واردات شده‌اند، نه‌تنها موفق عمل نکرده‌اند، بلکه ضرر و زیان گریبان شان را گرفته است.

 
به‌عنوان مثال ایران خودرو چند سال پیش اقدام به واردات یکی از محصولات لوکس پژو به نام «407» کرد و در حالی که تبلیغات زیادی برای فروش آن انجام داده بود، در نهایت با شکست در این پروژه مواجه شد. این اتفاق در مورد سایپا و پارس خودرو نیز رخ داد، چه آنکه آنها نیز نتوانستند خاطرات خوبی از فعالیت بازرگانی شان به جا بگذارند.
 

سایپایی‌ها در دوره‌ای به واردات سیتروئن C5 روی آوردند، اما نتوانستند فروش موفقی داشته باشند و در حال حاضر این محصول بسیار اندک در خیابان‌ها و جاده‌های کشور به چشم می‌آید. همچنین پارس خودرو نیز که روزگاری نیسان‌مورانو را وارد می‌کرد، در نهایت مغلوب واردکنندگان متفرقه شد و توفیقی در فروش این شاسی‌بلند ژاپنی به دست نیاورد. در آن دوران، اختلاف قیمتی بالای 10 میلیون تومان میان مورانوهای پارس خودرو و مدل‌های وارداتی متفرقه، وجود داشت که سبب شد بیشتر مشتریان، این محصول را از عرضه‌کنندگانی جز پارس خودرو خریداری کنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار