به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آندرویدهدلاینز گزارش داد وی در جریان سخنرانی خود در کنفرانس Medientage در هفته گذشته در مونیخ تصریح کرده که گوگل و فیس بوک از چنان تاثیرگذاری برخوردارند که گفتمان عمومی را تهدید می کنند.
وی در توضیح این اظهارات خود گفته که الگوریتم های مورد استفاده این شرکت ها و دیگر شرکت های مشابه فناوری به سانسور خودکار منجر شده و حباب های شخصی را برای افرادی که از خدمات این شرکت ها استفاده می کنند به وجود آورده و آنها را از کسب اطلاع از نظرات دیگر کاربران و بهره گیری از خدمات رقیب محروم می کند.
مرکل با اشاره به الگوریتم های جستجو و تبلیغات گوگل و فیس بوک که پیشنهادات خودکاری را به کاربران ارائه می دهند و محتوای خاصی را بر مبنای علائق کاربران به آنها تحمیل می کنند، این امر را در راستای سانسور دانست.
اگرچه تلاش شرکت های فناوری برای نمایش محتوا و آگهی های هدفمند بر مبنای علائق کاربران در صنعت فناوری اطلاعات رخداد تازه ای نیست، اما تشدید این وضعیت از نظر مرکل موجب شده تا افراد از عقاید و دیدگاه های مختلف و متضاد با نظرات
خود مطلع نشوند و تنها در معرض مطالبی قرار بگیرند که همسو با دیدگاه هایشان است.
گوگل و فیس بوک هنوز در مورد این اظهارات واکنشی از خود نشان نداده اند. پیش از این برخی مقامات دیگر اروپایی نیز نسبت به رفتارهای خاص گوگل و فیس بوک اظهار نگرانی کرده بودند.