به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در خصوص اجرای «طرح بعد از مدرسه» گفت: با توجه به تجربه ۲۰ ساله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تجربههای گوناگون در حوزه آموزش، این سازمان با بازنگری در موضوعات و شیوههای آموزش، برآن شده است تا «آموزش مشارکتی» و «طرح بعد از مدرسه» را در سطح استانداردهای بینالمللی و با مشارکت والدین در فرهنگسراهای تهران اجرا کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزشهای رسمی کشور پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان و تحولات هزاره سوم نیست، تصریح کرد: نتیجه صدها پژوهش در سه دهه گذشته نشان دهنده همبستگی مستقیم و مثبت دو متغیر «یادگیری مشارکتی» و «موفقیت تحصیلی» است؛ اکنون این توافق به صورت گسترده حاصل آمده که فراهم کردن امکان همکاری میان دانشآموزان به جای فعالیت جداگانه یا رقابتی به دستاوردهای آموزش منجر میشود.
صلاحی با تاکید بر محدودیتها و آسیبهای آموزش سنتی افزود: تاکید اصلی آموزش مشارکتی روی نقش معلم و فرایند تدریس است. در این تعریف «دانشآموز» جای خود را به «فراگیر» میدهد یعنی کسی که با مشارکت به کشف مفاهیم و بازتولید دانش میپردازد. از طرفی دیگر معلم از نقش آموزش دادن صرف و یک طرفه از جانب خود خارج میشود و جای خود را به یک «تسهیلگر» میدهد که فراگیران را در کشف مفاهیم یاری میکند.
رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به حرکت سریع نظامهای آموزشی دنیا به سمت آموزش مشارکتی گفت: در این شیوه مشارکت فقط بین تسهیلگران و فراگیران شکل نمیگرد بلکه پدر و مادرها در طرح بعد از مدرسه (After School )) بهصورت مستقیم مشارکت دارند. حضور والدین باعث میشود تا هم زمینه رشد و آموزش آنها و از طرفی دیگر امکان تماس بیشتر کودکان و نوجوانان با خانوادهها فراهم شود که درنهایت بسیاری از آسیبهای روانشناختی و اجتماعی ناشی از گسست نسلی را جبران میکند.
وی فرهنگسازی و ترویج حضور همه اعضای خانواده در فعالیتهای آموزشی در کنار یکدیگر، پر کردن خلا آموزشی موجود در نظام آموزش رسمی کشور ازنظر موضوعات و روشهای نوین آموزشی، تربیت نسل آینده خلاق، مسئولیتپذیر، مشارکتگرا، خدمتگرا و کنشگر را از مهمترین اهداف کلی آموزش مشارکی عنوان کرد.
صلاحی با اشاره به اینکه مراحل مقدماتی این طرح آغازشده است، گفت: پس از انتشار فراخوان برای آموزش دورههای تسهیلگری ۲۴۰ نفر از مربیان و علاقهمندان ثبتنام کردند که پس از گزینشهای ابتدایی ۱۱۰ نفر از آنها تایید شدند و در حال آموزش و کسب مهارتهای لازم برای تسهیلگری هستند.
وی افزود: همزمان با اجرای دورههای آموزش تسهیلگری، تجهیز فضا و امکانات مناسب طرح که شامل؛ مبلمان کردن فرهنگسراها متناسب برای آموزش مشارکتی، فراهم کردن وسایل آموزشی-تفریحی در حال انجام است. همچنین سرفصلها و محتوای آموزشی متناسب با اهداف طرح طراحی شده و در اختیار متخصصان آموزش مشارکتی و تسهیلگری گذاشته شده است.
صلاحی در خصوص زمان اجرای این طرح گفت: ثبت نام برای طرح بعد از مدرسه (After School) در آذرماه و برای مقطع سنی ۱۰ تا ۱۲ سال در فرهنگسراهای تهران آغاز میشود؛ این دورهها از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ با رویکرد آموزش مشارکتی و برگزاری همزمان کلاسها برای فرزندان و والدین برگزار میشود و در روزهای پنجشنبه و جمعه با شیوه «آموزش از راه خدمت» فرهنگسراها پذیرای دانشآموزان خواهند بود.
محمود صلاحی در پایان بیان کرد: امید است با اجرای این طرح، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن معرفی و اجرای فراگیر نمونه موفقی از روشهای روزآمد آموزشی، گام بلندی در جهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی شهروندان برداشته و زمینه تربیت نسلی خلاق، مسئول، مشارکتگرا و خدمتگرا را فراهم آورد که پرچم نهضت نرمافزاری را به شایستگی بلند کرده و زمینهساز ایجاد تمدن نوین اسلامی-ایرانی باشد.