به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، تا اینجای کار که 8 روز از فاجعه برخورد دو قطار مسافری در سمنان میگذرد هیچکدام از مسئولان و دستاندرکاران وزارت راه و شهرسازی اشاره به اعلام خطاهای بیشمار نا صحیح سیستم کنترل اتوماتیک قطار نکردهاند. سیستمی که از ابتدای سال گذشته تا کنون قریب به 2000 بار اعلام خطا داشته که اکثر آنها صحیح نبوده است.
در این میان عالیترین مقام وزارت راه و شهرسازی و مدیران زیردست وی بارها تاکید کردهاند که عامل بروز سانحه برخورد قطارها خطای انسانی بوده است، اما هیچ سخنی درباره وجود ایرادات اساسی در سیستم کنترل اتوماتیک قطار به زبان نیاوردهاند.
واقعیت آن است که بخش اعظمی از اخطارهای اعلام شده از سوی ATC غیرواقعی بوده، مسئلهای که باعث شده کوچکترین توجهی به اعلام خطاهای پیاپی این سیستم طی سال 94 و 95 توجه نشود. در این شرایط تلاش بی شائبه دولتیها برای مقصر نشان دادن عامل انسانی به عنوان مسبب حادثه بسیار عجیب و قابل تامل است. این احتمال وجود دارد در پشتپرده قراردادهای مربوط به سیستم ATC اتفاقاتی روی داده که دولتیها تمایلی به افشای آن ندارند. موضوع مهمی که نهادهای نظارتی باید به آن ورود پیدا کنند.
به هر حال گزارشات دریافتی از تلفن گرام راه آهن نشان می دهد که سیستم ATC بارها سابقه خرابی داشته و گزارشات بسیاری از خرابی این سیستم که قرار بود حافظ جان مسافرین شود وجود دارد. برخی از این گزارشات نشان می دهد که این سیستم در طول یک روز بارها خطا داده و فاصله خطاهای سیستم به چند دقیقه ازیکدیگر رسیده است.
در چنین شرایطی اصرار بر اینکه خطای انسانی عامل اصلی بروز برخورد مرگبار دو قطار در سمنان شده سئوالبرانگیز است.