به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وطن امروز درباره حادثه قطار گزارش داده است: در حالی دولتیها خطای انسانی را عامل اصلی بروز برخورد قطار در ایستگاه هفتخوان معرفی میکنند که سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) در ۱۸ ماه اخیر بارها اعلام خطای غیرواقعی داشته است.
حتی روز گذشته اکبر ترکان، رئیس کمیته پیگیری حادثه قطار مسافری تبریز- مشهد اظهار داشت مقصر اصلی حادثه، متصدی مرکز کنترل CTC ایستگاه راهآهن شاهرود است. جالب آنکه تا اینجای کار که 8 روز از فاجعه برخورد 2 قطار مسافری در سمنان میگذرد هیچکدام از مسؤولان و دستاندرکاران وزارت راهوشهرسازی اشاره به اعلام خطاهای بیشمار نادرست سیستم کنترل اتوماتیک قطار نکردهاند، سیستمی که از ابتدای پارسال تاکنون قریب به 2000 بار اعلام خطا داشته که بیشتر آنها درست نبوده است. با این حال عباسعلی آخوندی، وزیر راهوشهرسازی و مدیران زیردست تأکید کردهاند عامل بروز سانحه برخورد قطارها، خطای انسانی بوده است.
اما نکتهای از آن در این میان غفلت شده این است که بخش زیادی از اخطارهای اعلام شده از سوی ATC غیرواقعی بوده ولی کوچکترین توجهی به اعلام خطاهای پیاپی این سیستم در سالهای 94 و 95 نشد. در این شرایط تلاش دولتیها برای معرفی عامل انسانی بهعنوان مسبب حادثه بسیار عجیب و قابل تأمل است! به گزارش تسنیم، گزارشات دریافتی از تلفنگرام راهآهن نشان میدهد سیستم ATC بارها سابقه خرابی داشته و گزارشات بسیاری از خرابی این سیستم که قرار بود حافظ جان مسافران باشد، وجود دارد. برخی از این گزارشات نشان میدهد این سیستم در طول یک روز بارها خطا داده و فاصله خطاهای سیستم به چند دقیقه از یکدیگر رسیده است.
از سوی دیگر موضوع یخزدگی تیغههای برخی از سوزنها و قطعات فنی واگنها نظیر ترمز، تا شب قبل از وقوع حادثه هفتخوان در منطقه راهآهن شمال شرق، برای خطآهن و برخی قطارها تکرار شده اما با وجود سابقهدار بودن این مشکل، متولیان هیچ برنامه فنی برای رفع آن پیاده نکردند تا به وقوع سانحهای دیگر بینجامد. به گزارش فارس، یخزدگی سیستم ترمز قطار تبریز-مشهد رجا در حالی روز وقوع سانحه رخ داد که دقیقاً یک روز قبل از وقوع این حادثه (چهارم آذرماه 95) نیز طبق اعلام مدیرکل راهآهن شمالشرق یک، این مشکل به دلیل سردی هوا در برخی قطارها رخ داده است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود؛ چون روز 4 آذر، سیر تعدادی از قطارها از مسیر تهران - مشهد و برعکس با تأخیر انجام شده بود.
حمید درباغعنبران یک روز قبل از وقوع سانحه هفتخوان گفته بود «برای افزایش ایمنی سیر قطارها باید برنامههای فنی نیز اجرا شود تا مشکلی برای مسافران به وجود نیاید». وی گفته بود: «تأخیری که در ساعت حرکت برخی قطارهای مسیر تهران - مشهد در 4 آذر به وجود آمد به دلیل سرمای بسیار زیاد هوا و یخزدگی تیغههای بعضی سوزنها و قطعات فنی واگنها بوده است». بنا به گفته درباغعنبران در آن مصاحبه، «فقط حدود 10 تا 15 درصد قطارها دچار چنین مشکلی شدهاند، برای افزایش ایمنی سیر قطارها باید برنامههای فنی نیز اجرا شود تا مشکلی برای مسافران به وجود نیاید».
این اظهارات حاکی از آن است که موضوع یخزدگی تیغههای برخی سوزنها در مسیر راهآهن شمال شرق (1) و همچنین قطعات فنی واگنها، از قبل مسبوق به سابقه بوده، حتی شب قبل از وقوع حادثه نیز این اتفاق برای برخی قطارها رخ داده است اما ظاهراً کسی به این موضوع توجه نکرده و به دلیل رعایت نکردن مسائل فنی، شاهد یخزدگی تیغههای بعضی سوزنها و قطعات فنی واگنها بودیم که در روز بعد منجر به بروز سانحه قطارهای هفتخوان شد. در آن حادثه در کنار یخزدگی سیستم ترمز قطار تبریز- مشهد و توقف این قطار، خروج از ریل لکوموتیو قطار سمنان- مشهد نیز ظاهراً به دلیل یخزدگی ریلها رخ داده است.