به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی باقرزاده در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان کرمان اظهار کرد: بعد از هشت سال وقفه، شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی در کشور در دولت یازدهم احیاء و تاکنون 6 جلسه با حضورمعاون اول رییس جمهور و وزراء برگزار شده است.
وی افزود: اتفاقات خوبی در استانها افتاده و تقریبا 220 جلسه در سطح استانها تشکیل و با تصویب 1390 مصوبه، از اجرای برنامه سوادآموزی حمایت شده است.
باقرزاده با اشاره به اینکه دولت در اسفندماه سال 93 مصوبهای داشته که در سالهای بعد از انقلاب بی نظیر بوده و در دنیا نیز کمتر کشوری دولت اینقدر با مسئله سوادآموزی درگیر شده باشد، تصریح کرد: این باور ایجاد شده که بیسوادی با بسیاری از آسیبهای اجتماعی گره جدی خورده است و اگر این مسئله حل نشود، سرمایهگذاری در مقابله با آسیب ها ارزش افزوده کمتری خواهد داشت.
وی بیان کرد: ناتوانیهای ناشی از بیسوادی فقط به ناتوانی در خواندن، نوشتن و حساب کردن ختم نمی شود و شمول وسیع تری از ابعاد سواد از جمله سواد اقتصادی، سیاسی و ... را در بر می گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ریشه کنی بیسوادی مختص آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: آثار بیسوادی متوجه همه هست و امروز سوادآموزی هر قابلیت، توانایی و اطلاعاتی که برای تجربه زندگی بهتر به افراد کمک می کند را شامل می شود.
وی ابراز کرد: سوادآموزی می خواهد تغییراتی را ایجاد کند که منجر به بهبود وضعیت زندگی افراد شود.
باقرزاده با اشاره به اینکه سه رویکرد در سوادآموزی در دستور کار است، گفت: در نخستین رویکرد باید تلاش ما ایجاد حداکثر انعطاف باشد و آموزش در زمان، مکان و محتوایی که فرد تمایل بیشتری دارد، صورت بگیرد و باید تمام محدودیت ها را در سوادآموزی کنار بگذاریم.
وی با بیان اینکه رویکرد دوم حداکثر مشارکت است، افزود: اگر می خواهیم مسئله بیسوادی را که یک رنج و درد ملی است، حل کنیم باید همه برای حل این مشکل کنار هم قرار گرفته و کار کنیم که سوادآموزی کار سخت، تکنیکی و حساس است.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: تاکید جامعه جهانی این است که دولت تقسیم کار کرده و مشارکت های بین بخشی صورت بگرد.
وی افزود: تاکنون 73 هزار فرصت شغلی با سیاست سوادآموزی برای تحصیلکرده های کشور ایجاد شده است، هرچند گلایه هایی در بحث استخدام و غیره دارند.
باقرزاده با بیان اینکه حداکثر سودمندی، رویکرد سوم در نهضت سوادآموزی است، تصریح کرد: باید فرد از حضور در برنامه سوادآموزی احساس رضایت کرده و اینکه حس خودکارآمدی و اعتماد به نفس در او تقویت شود.
وی بیان کرد: شورای پشتیبانی سوادآموزی قصد دارد سوادآموزی در هر استان را از تدوین برنامه، پشتیبانی اجرا و پایش مدیریت کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مراکز یادگیری محلی یک تجربه موفق جهانی است و در استان کرمان 24 مرکز در حال ایجاد است و این مراکز براساس مصوبه دولت شکل می گیرد و یک واحد آموزشی است.
وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که بیشترین پذیرش اتباع را دارد که عمده آنها غیرقانونی هستند، افزود: در تمام دنیا سخت ترین مجازات را برای کسانی می دانند که غیرقانونی وارد آن کشور می شوند اما این تسامح درباره اتباع افغانی به خرج داده شده و از 3 میلیون نفر اتباع خارجی که در کشور وجود دارد، به طور متوسط 60 درصد آنها بیسواد هستند.
باقرزاده تصریح کرد: دولت تصویب کرد که سازمان، سوادآموزی اتباع را انجام دهد و تاکنون هر سال 25 هزار نفر را باسواد کردیم که سهم کمیساریای سازمان ملل کمتر از هفت درصد هزینهای است که برای سوادآموزی اتباع صرف می کنیم.
وی بیان کرد: 230 مدرسه در کشور با کمتر از پنج نفر دانش آموز وجود دارد و باید جنبه مثبت این مسئله را ببینیم که دولت برای هر نفر 5 تا 7 میلیون هزینه می کند تا آموزش ببینند.