اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرگزاری دانشجو- یادداشت داتشجویی* ارائه نظریه فرگشت از سوی داروین در دهه 1840 میلادی موجب وقوع یک تحول بزرگ در جوامع علمی آن زمان شد. براساس این نظریه «پس از ایجاد تغییرات در موجودات زنده، انواعی که با محیط طبیعی ناسازگار گشتهاند حذف میشوند و انواعی که تغییراتشان آنها را با محیط طبیعی سازگارتر کردهاست، جای آنها را میگیرند. داروین این پدیده را انتخاب طبیعی نامید.»(1)
طولی نکشید که این نظریه به عنوان یک پارادایم فکری پذیرفته شده در متون درسی مدارس و دانشگاه ها مورد تدریس قرار گرفت. کار آنجا خطرناک می شود که نظریات جناب داروین مبنای جامعه سازی قرار می گیرد، به این ترتیب که اصل انطباق با محیط از یک نظریه زیستی صرف خارج و به حوزه علوم سیاسی و اجتماعی وارد می شود.
در حدود 40 سال بعد و در دهه 1880 ویلیام سامنر جامعه شناس آمریکایی می نویسد: «تمدن انتخاب سادهای دارد. یا آزادی، نابرابری و بقای اصلح وجود دارد یا ناآزادی، برابری و بقای نااصلح. اولی، جامعه را به جلو میبرد و به نفع بهترین اعضای آن است و دومی، جامعه را به سمت عقب میبرد و به نفع بدترین اعضای آن است».(2)از نظر سامنر و پیروانش،زندگی کشمکشی رقابت آمیز بین ژن های قوی و ضعیف جامعه است که در آن فقط بهترین ها می توانند زنده بمانند و از طریق این کشمکش جوامع در طول زمان نیرومند می شوند. یکی از دیدگاه های ملازم با این اصل، آن بود که دولت نباید برای کمک به افراد نیازمند هیچ کاری انجام دهد چون این کار دخالت در اصل گزینش طبیعی است.
مسئله گورخواب ها که در چند هفته اخیر سروصدای زیادی در رسانه ها به پا کرده با واکنش های فراوانی از سوی چهره های سیاسی، هنری و عموم مردم مواجه شد. در میان انبوه واکنش ها یکی از آنها پرده از واقعیتی تلخ برداشت. شهیندخت مولاوردی، معاون ریاست جمهوری در امور زنان، با بیان این مطلب که این طرح باید به طور اساسی برنامهریزی شود، گفته بود: «باید به طور تخصصی و کارشناسی این طرح بررسی شود و بر اساس رضایت زنان کارتن خواب، عقیم شدن صورت بگیرد.»(3)
این بار داروینیسم اجتماعی است که به صورت عیان تر و از زبان معاون رئیس جمهور مطرح می شود.
هرچند مستضعفین و محرومین در اندیشه امام راحل صاحبان اصلی انقلاب و ولی نعمتان جامعه محسوب می شوند؛ اما در دیدگاه داروین و پیروانش، محرومین و مستضعفین از ژن های ضعیف جامعه محسوب می شوند که بر خلاف منشور حقوق شهروندی باید از ازدیاد نسل آن ها جلوگیری به عمل آورد.
مسئولین محترم! از آنجائیکه همواره علوم تجربی غرب را به جای علوم وحیانی مبنای کار خود قرار می دهید، توصیه می کنم از تجربه مضرت بار غرب از اجرای طرح عقیم سازی در دوران انقلاب جنسی آمریکا درس بگیرید و اگر بازهم مصر به اجرای طرح عقیم سازی هستید بهتر است از مضرترین قشر جامعه یعنی مفسدین اقتصادی و مدیران نجومی شروع کنید!
متاسفانه بهره مندی دولت یازدهم از تفکرات داروینیستی تنها محدود به این مورد خاص نمی شود. به عنوان مثال وقتی در یک دستگاه سیاست خارجی نگاه داروینیستی به عنوان مبنا در نظر گرفته شود آن دیدگاه به شما می گوید که چنانچه می خواهید در قدرت باقی مانده و توسط ابرقدرت ها حذف نشوید باید از اصول خود کوتاه آمده و خود را با محیط جهانی انطباق دهید.
چنانچه اگر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می خواستند بر اساس این مبنا عمل کنند باید با ابرقدرت حاکم یعنی یزید بیعت میکردند و نسل خویش را حفظ میکردند؛ اما هیچ گاه تسلیم محیط پر از ظلم زمان خود نشده و خود و خانواده شان را در این راه فدا کردند و امروز این تفکر حسینی است که پس از گذشت1400 سال از واقعه عاشورا بر تارک تاریخ می درخشد. باشد تا لیبرال های وطنی درس گیرند.
منابع:
1.https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%84%D8%B2_%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%86
2.http://www.alternet.org/teaparty/153289/the_sick_social_darwinism_driving_ modern _republicans
3.http://www.mashreghnews.ir/fa/news/558046/
محمد محمدی ثانی- دانشجوی دانشگاه امام رضا(ع) مشهد
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.