گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ مشکلات حوزه راه و شهرسازی طی سه سال و نیم گذشته نه تنها کمتر نشده بلکه سیاسی کاری در وزارتخانه آخوندی این مشکلات را روی هم تلمبار کرده است.
آخوندی وزیری است که در ابتدای امر برای دست یابی به پست وزارت در مجلس حرف هایی زد که بعدا آن ها را نقض کرد به طور مثال او گفته بود: طرح مسکن مهر برای خود من بوده است. آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه رای اعتماد می گوید: بر این مبنا حق دسترسی ایمن و آزاد به منابع وزارتخانه، شبکه راهها و روستاها و کسب و کار در سطح برنامههای اینجانب است. با توجه به سرمایهگذاری عظیم انباشته شده، در صنعت حمل و نقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جادهها یکی از اصول برنامههایم محسوب میشود...
در همین راستا و پس از قبول مسئولیت وزارت توسط عباس آخوندی پروژه هایی که آقای وزیر قول تسریع در انجام آن ها راداده بود به فراموشی سپرده شد و همین امر موجبات نارضایتی گسترده از عملکرد این وزارتخانه را ایجاد کرد.
عباس آخوندی برخلاف آن چه که در روز رای اعتماد گفته بود مسکن مهر را طرحی هزینه بر و مزخرف دانست و به همین دلیل پروژه های مربوط به آن را به حالت تعلیق و نیمه تعطیل درآورد و باعث شد که بسیاری از کسانی که با امید و آرزو به دنبال سرپناهی بودند در دولت تدبیر و امید، ناامید شوند. البته وزارتخانه آخوندی برای تکمیل این پروژه ها هزینه های زیادی را بر دوش مردم تحمیل کرد و با اینکه بسیاری از مردم که در شرایط رکود و تنگناهای معیشتی سعی کردند تا آورده های خود را تکمیل کنند اما این وزارتخانه به تعهدات خود عمل نکرد و بازهم مردم سرکار بودند!
عملکرد ضعیف آخوندی در حوزه مسکن مربوط یه مسکن مهر نمی شود بلکه بی توجهی به بافت های شهری و معماری آن ها از جمله این موارد است.
آخوندی در حوزه حمل و نقل نیز با گران کردن بلیط های قطار و اتوبوس و هواپیما و آزاد سازی آن ها وعده بهتر شدن خدمات را به مردم داد اما متاسفانه نه تنها خدمات ریلی و جاده ای و هوایی بهتر نشد بلکه حوادث بسیار ناگواری هم مردم را بیش از پیش داغدار کرد که از جمله آن ها می توان به حادثه برخورد قطارها و حادثه اتوبوس سربازان اشاره کرد.
وزارت راه و شهرسازی طی سه سال گذشته نتوانسته برنامه های اصلی در این حوزه را پیش ببرد به طوری که با توجه به آمارهای موجود در کشور روند این وزارتخانه نسبت به سند چشم انداز 1404نیز بسیار تاسف بار می باشد. این در حالی است که با توجه به مواد28، 29، 30 و 31سند چشم انداز اقدامات اساسی و همه جانبه در حوزه امور مربوط به راه و حمل و نقل و تقویت زیر ساخت های ارتباطی و توسعه و گسترش آن به نحوی که مردم توان استفاده از آن ها را در هر شرایطی داشته باشند و نیز ساخت و استحکام و در اختیار قرار دادن مسکن مورد نیاز کشور از طریق ظرفیت های داخلی توسط وزارت راه و شهرسازی باید محقق گردد اما با روند کنونی وزارت راه وشهرسازی امید به دستیابی به این موارد دور از انتظار می باشد.