به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فهیمی مدیرعامل ایرتویا در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به لزوم بازنگری قوانین جدید واردات خودرو گفت: قانون گذاران با اجرای سیاستهای جدید قطعا به دنبال افزایش منافع ملی و حفظ اشتغالزایی واردات خودرو هستند اما برای عملی شدن این هدف باید روش مناسب ت ی اتخاذ شود.
وی ادامه داد: با توجه به قوانین موجود مشتری باید تقریبا ۱۰۰ درصد ارزش خودرو وارداتی عوارض و مالیات پرداخت کند و طبق قوانین جدیدی که قرار است تصویب و اجرا شود، قطعا عوارض بیشتری به خودرو وضع و قطعا قیمت تمام شده افزایش پیدا می کند.
مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تصمیمات اخیر وزارت صنعت در مورد واردات خودرو گفت: به واسطه تشکیل انجمن بسیاری از شرکتها ساماندهی شد و کارت های فیک بازرگانی کنار رفت و امروز ۹۶ درصد واردات از طریق شرکتهای عضو انجمن هست و فعالیتها کاملا شفاف به وزارتخانه ارسال می شود.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن سیاستهای جدید وزارت صنعت قطعا واردات مختل می شود و این به ضرر صنعت خودرو کشور خواهد شد.
مرشد سلوک گفت: قطعا این روشهای جدید انحصار در واردات ایجاد خواهد کرد و ما در جلسات مختلف با رییس شورای رقابت و مدیران وزارت صنعت در مورد ایجاد بحران این دستورالعمل های جدید تذکر دادیم.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در مورد ساماندهی واردات خودرو گفت: پیش از این با تشکیل انجمن فعالیتها ساماندهی شده بود و در حال حاضر با ورود شرکتهای مختلف انحصار از بین رفته بود و قیمتها هم در بازار متعادل شده بود اما قطعا این سیاستهای جدید موجب ایجاد انحصار و افزایش قیمتها در بازار خواهد شد.
مرشد سلوک با اشاره به جزییات این تصمیمات در مورد واردات خودرو گفت: این تصمیمات قطعا به افزایش درآمد دولت و ساماندهی واردات خودرو منجر نمی شود زیرا ساماندهی صورت گرفته بود و این تصمیمات فقط واردات را محدود، قیمت ها در بازار را گران و درآمدهای دولت از بخش واردات خودرو را محدود می کند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر هم تنوع در محصولات افزایش یافت و هم شرکتهای واردکننده متعدی به حوزه واردات خودرو ورود کردند و قطعا در حال حاضر نه انحصاری وجود دارد و نه می توان حتی بدون نظارت، قیمت ها را افزایش داد زیرا رقابت بسیار شدید و نزدیک است.
تویوتا در ایران سرمایه گذاری می کند؟
فهیمی مدیرعامل ایرتویا( نماینده رسمی تویوتا در ایران) در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در مورد احتمال سرمایه گذاری تویوتا در ایران گفت: تویوتا اعلام کرده منع قانونی برای سرمایه گذاری و حضور جدی تر در بازار ایران نداریم اما به دلیل انتخاب رییس جمهور جدید آمریکا و تصمیمات غیر قابل پیش بینی ترامپ ریسک افزایش همکاری ها بالاتر از گذشته رفته و فعلا با احتیاط شرایط را رصد می کنیم.
مرشد سلوک رییس هیئت مدیره ایرتویا در مورد تولیدکننده شدن این شرکت در آینده ای نزدیک گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در پایان سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ ایرتویا تولید کننده خودرو خواهد شد.